Development of high durability concrete pavement suitable for snowy cold region and evaluation method for durability
Project/Area Number |
19K23539
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0303:Civil engineering, social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
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Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | コンクリート舗装 / フライアッシュコンクリート / 耐久性 / 凍結防止剤 / すり減り抵抗性 / フライアッシュ / 高耐久 / 凍結融解 / 耐疲労性 / 振動試験 |
Outline of Research at the Start |
近年、舗装材料としてコンクリート舗装の積極的活用が注目されている。しかし、舗装材料としてコンクリートを広く活用していくには、凍結防止剤が路面に直接的に散布され、さらに交通荷重の繰返しによる疲労が加わるため、他の構造物以上に高耐久化を図り、適切な維持管理を施さなければならない。そこで本研究では、凍結防止剤散布下において促進される材料劣化および疲労に対して高い抵抗性を有するコンクリート舗装材料の開発を目的とし、材料劣化促進試験と疲労試験を併用した耐久性試験により、積雪寒冷地に適した配合の選定と、材料劣化を受けるコンクリート舗装の耐疲労性について実験的に検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
The total length of public roads in Japan is 1.2 million km. In order to appropriate and manage this huge road stock, it is necessary to utilize concrete pavement useful for LCC in the right place. But then, in utilizing concrete pavement, there are many problems such as material deterioration. In this research, For the purpose of developing highly durable concrete pavement, Durability test using environmental test equipment and fatigue test by concrete that mixes fly ash with conventional concrete. As a result, it was clarified that the fly ash concrete pavement proposed in this study is superior in durability and wear resistance to the conventional pavement.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、国内において舗装への適用事例がほとんどないフライアッシュコンクリートを用いた舗装材料について提案したものである。既往の研究ではほとんど考慮されていない凍結防止剤散布によって促進される材料劣化に着目し、その耐久性を定量的に評価している点では、学術的価値は高いものと考えられる。また、提案した舗装材料は耐久性およびコスト面においても有用な材料であることから、道路資産全体にとって大きく寄与するものと考えられる。
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Report
(3 results)
Research Products
(2 results)