Project/Area Number |
20320085
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
NAKANO Michiko 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (70148229)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OWADA Kazuharu 東京音楽大学, 音楽学部, 准教授 (00288036)
UEDA Norifumi 駒沢大学, 総合教育研究部, 講師 (30343627)
OYA Masanori 目白大学, 外国語学部, 講師 (60318748)
SUGITA Yoshihito 山梨県立大学, 看護学部, 准教授 (70363885)
TSUTSUI Eichiro 広島国際大学, 呉キャンパス薬学部 (20386733)
KONDO Yusuke 早稲田大学, オープン教育センター, 助教 (80409739)
YOSHIDA Satoshi 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 助手 (00608838)
ISHIDA Masachika 清泉女子大学, 文学部, 教授 (70146942)
NISHIHORI Yuri 北海道大学, 学内共同利用施設等, 教授 (70109403)
AOKI Kumiko 独立行政法人メディア教育開発センター, 研究開発部, 准教授 (90392290)
WATANABE Akiko 早稲田大学, 国際教養学術院, 助手 (70579466)
KUAMKI Hideyuki 東海大学, 外国語教育センター, 講師 (20609432)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥19,500,000 (Direct Cost: ¥15,000,000、Indirect Cost: ¥4,500,000)
Fiscal Year 2011: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2010: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2009: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
|
Keywords | ICT活用授業 / 学習動機 / 異文化ソーシャルスキル / 評価 / 測定 / 英語能力判定 / ict / 異文化交流 / 英語能力自動測定テスト / ソーシャルスキル / 遠隔授業 / 個人要因判定システム / 学習動機測定 / ICT / Social Skills / Assessment / 動機測定 |
Research Abstract |
English should be taught as a lingua franca in Asia. This means that shifting the traditional model from that of a native speaker to a bilingual model. Instead of deriving linguistic benchmarks from a native speaker, communication styles and pragmatic norms can be derived from successful bilinguals in Asia. ICT-based education styles enable us to achieve this goal. In order to obtain experimental evidence, we proposed the reliable and valid measurement scales for motivation and social skills as well as automatic assessment of oral production in English.
|