• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A research project on the development and evaluation of the systematic learning program in biology nurturing students' respect for life

Research Project

Project/Area Number 20500770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

HATOGAI Taro  National Institute for Educational Policy Research, 理工学研究科, 客員教授 (10280512)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自然科学教育 / 生物教育 / 自然化学教育 / 生命領域 / 生命尊重 / 解剖 / ドライラボ / 理科教育と道徳 / 動物飼育 / ウニの発生
Research Abstract

The research has discussed major issues of nurturing students' respect for life in the new Corse of Study.
The research developed and implemented lesson programs relating science and moral education (doutoku) at the primary and junior high school levels. It has revealed that the lessons prepared in a close cooperation between science and moral education work well, leading to more effective learning in both science and moral education.
The research developed and implemented lesson programs of dissection experiments using dry laboratories. It has revealed that the programs are effective for nurturing students' respect for life.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Presentation (20 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 小・中・高等学校理科教育における「動物解剖」の実態2011

    • Author(s)
      岩間淳子、鳩貝太郎, ほか2名
    • Organizer
      日本生物教育学会第90回全国大会
    • Place of Presentation
      国立大学法人埼玉大学
    • Year and Date
      2011-01-08
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中・高等学校理科教育における『動物解剖』の実態2011

    • Author(s)
      岩間淳子、小林辰至、松原靜郎、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第90回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] DNA・遺伝子を実感する学習プログラムの実践とその評価2011

    • Author(s)
      小川博久、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第90回全国大会
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 生命の尊さを実感する解剖実習の指導2010

    • Author(s)
      鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2010-01-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 生命の尊さを実感する解剖実習の指導2010

    • Author(s)
      鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] ドライラボを用いた小学校での解剖実習の意義2010

    • Author(s)
      山下浩之、岩崎正彦
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるドライラボを活用したラットの解剖2010

    • Author(s)
      土屋敦
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 解剖実習を通して生命の科学的理解と生命観の向上を図る取組-SPP事業におけるドライラボを活用したラットの解剖実習-2010

    • Author(s)
      武倫夫
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 大学の専門科目につながるカリキュラムの編成を-看護学科基礎科目における解剖実習-2010

    • Author(s)
      岩間淳子、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 大学初年度次教育における系統解剖の新展開-初等中等教育の解剖実習に何が必要か?-2010

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 復刊『自然の観察』に学ぶ生命尊重の指導2010

    • Author(s)
      高野義幸、小椋郁夫、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 押し葉標本作製と樹木観察による教育的効果2010

    • Author(s)
      山下浩之、吉崎誠
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるDNA・遺伝子を実感する学習プログラムの検討2010

    • Author(s)
      小川博久、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第88回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 生物教育における生命尊重の指導に関する教材構成の視点2009

    • Author(s)
      鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第86回全国大会
    • Place of Presentation
      福岡市中村学園大学
    • Year and Date
      2009-01-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 生命尊重の指導に関する教材構成の視点2009

    • Author(s)
      鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第86回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] メダカの受精卵を使った拍動と血流の観察2009

    • Author(s)
      岩嵜正彦、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第86回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] ドライラボを活用したラットの解剖2009

    • Author(s)
      土屋敦、鳩貝太郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第86回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校理科における『魚の解剖』の教育的意義の分析-生命観を育成する生物教育をめざして-2009

    • Author(s)
      岩間淳子、鳩貝太郎、松原靜郎、下條隆嗣
    • Organizer
      日本生物教育学会第86回全国大会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Biology Education for Realizing the Preciousness of Life2008

    • Author(s)
      Kunio UMENO
    • Organizer
      第22回アジア生物学教育協議会(AABE)隔年協議会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Study on Educational Significance of "Dissection of Fish"-Biology Education for Realizing the Preciousness of Life-2008

    • Author(s)
      Junko IWAMA, Taro HATOGAI, Shizuo MATSUBARA, Ryoko YAMAGISHI, Takashi SHIMOJO
    • Organizer
      第22回アジア生物学教育協議会(AABE)隔年協議会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi