• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Conditions of "Monozukuri" Activities for Encouraging Children to understand learning units in Elementary School Science

Research Project

Project/Area Number 20530603
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku Fukushi University

Principal Investigator

SHIRAI Hideaki  東北福祉大学, 子ども科学部, 准教授 (50281291)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ARAI Tatsuya  仙台大学, 体育学部, 教授 (60254819)
KOISHIKAWA Syuuichi  東北福祉大学, 子ども科学部, 教授 (70458199)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UNO Shinobu  仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (30004120)
KUDOU Yoshifumi  東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (20231293)
SAITOU Yutaka  新潟県立大学, 人間生活学部, 教授 (90215567)
SATOU Jun  北海学園大学, 経営学部, 教授 (60265056)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教授法 / ものづくり / 小学校理科 / 単元理解 / 単純化 / 法則性 / 教育心理学 / 授業研究
Research Abstract

We found the following conditions of "Monozukuri" activities were important to encourage children to understand learning units in elementary school science. 1) We need to simplify the whole "Monozukuri" activities to expose the relation of the rule expected to learn by children. 2) We need to use an ammeter to get clear about the relation between degree of electric current and magnetic force in every case.
Teachers of actual elementary schools regard "Monozukuri" not as sideshows but as activities in order to encourage children to understand learning units. On the other hand, teachers, who have a lot of school business, cannot choose but buy kit materials for children of their own science classes.

Report

(4 results)
  • 2011 Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Presentation (14 results)

  • [Presentation] 理科授業における教師の認識と子どもの認識のずれについて-小5「電流が生み出す力」における事例から学ぶ-2011

    • Author(s)
      小石川秀一(東北福祉大学), 工藤与志文(東北大学)
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第7回年会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生理科の「ものづくり」活動を中心とした授業プランの作成とその効果2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科支援特別授業をとしてみた現場の課題と授業の構成への課題-小学校5年・6年の電流のはたらき(電磁石)の授業から-2010

    • Author(s)
      小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会大6回年会予稿集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(2)2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(1)2010

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ものづくり活動を単元学習の中心にした授業の効果~小学6年理科「電流のはたらき」単元を対象に~2009

    • Author(s)
      白井秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成のための理科教育への考察その2-学生の天文の空間認識と講義プログラムについて-2009

    • Author(s)
      小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 電流のはたらき(小6)2009

    • Author(s)
      白井 秀明
    • Organizer
      極地方式研究会3月学習会
    • Place of Presentation
      茂庭荘(仙台市太白区茂庭字人来田西)
    • Year and Date
      2009-03-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 電流のはたらき(小6)2009

    • Author(s)
      白井秀明
    • Organizer
      極地方式研究会3月学習会レジメ
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ものづくり活動を単元学習の中心にした授業の効果-小学6年理科「電流のはたらき」単元を対象に-2009

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      単元を対象に-日本教授学習心理学会第5回年会予稿集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(1)2008

    • Author(s)
      白井 秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2008-06-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(2)2008

    • Author(s)
      荒井 龍弥
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2008-06-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(2)2008

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(1)2008

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi