• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Longitudinal Study on the Development and Formation of Structures of Social Cognition in Junior High School Students

Research Project

Project/Area Number 20530823
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

KATO Toshiaki  Shimane University, 教育学部, 教授 (30274301)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) UMEZU Masami  鳴門教育大学, 学校教育学部, 教授 (60284329)
MAEDA Kenichi  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (90101451)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords社会認識発達 / 調査研究 / 社会科教育 / 縦断的調査 / 社会認識形成 / 縦断的研究法 / 社会認識構造
Research Abstract

This study aims to clarify the mechanism of and characteristics for the process of formation of children's social cognition through a longitudinal study. The predicted characteristics of the development in children's social cognition are : 1) the development of social cognition of junior high school students can be divided into several qualitatively different phases ; 2) logical thinking and judgment of junior high school students develops through the transition period of the eighth and ninth grades.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究(I)2011

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美, 前田健一, 新見直子
    • Journal Title

      社会認識教育学研究 26号(印刷中)

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生の批判的思考力と社会的事象に対する関心・意欲および社会的態度2011

    • Author(s)
      前田健一, 加藤寿朗, 梅津正美, 新見直子
    • Journal Title

      広島大学心理学研究 10号(印刷中)

    • NAID

      120002970900

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究(I)2011

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美, 前田健一, 他1名
    • Journal Title

      鳴門社会科教育学会『社会認識教育学研究』

      Volume: 26号(未定)

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生の批判的思考力と社会的事象に対する関心・意欲および社会的態度2011

    • Author(s)
      前田健一, 加藤寿朗, 梅津正美, 他1名
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 10号(未定)

    • NAID

      120002970900

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業の開発研究2010

    • Author(s)
      加藤寿朗, 和田倫寛
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究 21号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016911415

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの認識研究の方向・方法はどう変わるか2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会科研究 609号

      Pages: 68-71

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの認識研究の方向・方法はどう変わるか2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会科研究(明治図書) No.609

      Pages: 68-71

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業の開発研究2009

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Journal Title

      社会系教科教育学会『社会系教科教育学研究』 21号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016911415

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業モデルの開発研究2008

    • Author(s)
      加藤寿朗, 吉崎朗
    • Journal Title

      社会科研究 29号

      Pages: 11-22

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業モデルの開発研究2008

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Journal Title

      島根社会科懇話会『社会科研究』 29号

      Pages: 20101122-20101122

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究2010

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美
    • Organizer
      日本社会科教育学会第60回全国大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究2010

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第60回全国大会 自由研究表
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの社会的認識と社会科教育2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 子どもの社会的認識と社会科教育2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      日本教育心理学会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 子どもはどう考えるか-認知心理学からみた子どもの思考-2011

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他8名
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      おうふう
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 子どもはどう考えるか-認知心理学からみた子どもの思考-2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      おうふう
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 思考力・判断力・表現力(をつける社会科授業デザイン)2009

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 「思考力・判断力・表現力」をつける社会科授業デザイン2009

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi