• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of MIKSI-oriented Web Learning Material Aimed at Reducing Academic Achievement Gap in English Learning aomong Japanese Elementary School Students

Research Project

Project/Area Number 20H01288
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

ASAMA MASAMICHI  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (60262797)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前野 博  至学館大学, 健康科学部, 教授 (00369597)
志村 昭暢  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60735405)
岩本 勝幸  東海大学, 経営学部, 教授 (00824955)
エイティム ソイハン  東洋大学, ライフデザイン学部, 講師 (80822098)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywordsミクシ / CLIL / 小学校英語 / ウェブ教材 / 小中接続 / フラッグフットボール / 4技能5領域 / 語彙習得 / Pay Reward / Verso Programme / 小学校英語教科化 / Unity / プラットフォーム / 小中英語連携 / スローラーナー / 4技能 / 学校外英語学習 / プレラーニング / 四技能連携 / 強調学習 / ミクシ型教材 / eラーニング / MIKSI / 表現運動 / 語彙数 / 四技能 / 小中連携 / TBCL / ミクシ型ウェブ教材 / wiki CMS
Outline of Research at the Start

2020年4月より小学校英語がついに教科化へと衣を替えて新たなステージに突入することとなった。現場の戸惑いを他所に、これまで比較的スムーズに進展してきたが、今後の黎明期にあっては4技能指導、評価、小中接続など克服すべき課題が多い。中でも、教科化対象となる児童たちの学力差の問題は深刻である。彼らの中には幼稚園段階から保護者の意向を拠り所に早四技能指導に触れてきた子もおり、当初段階からかなりの学力差が生じていることが予測できる。そこで本研究はフィンランドの教育に通底する「ミクシ」の発想を核として、ウェブ上に有用な教材を展開して児童間の学力差の緩衝を図るのを旨とする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we initially focused on the fact that there was a certain degree of difference among elementary school students in early English academic ability (including the number of vocabulary acquired) due to differences in learning history upon starting English lessons in elementary school. On the basis of this point, we developed the web learning material which unites four skills (reading, writing, speaking, and listening) to polish their language proficiency. Specifically, we have adapted a learning process based on ``MIKSI''(Why), an educational philosophy that underlies the Finnish primary education, in order to create the materials that foster natural learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において開発した小学校英語用ウェブ教材は、CLILを援用することで教科「英語」において、児童たちの内発的動機付けに基づく予復習を始めとした自律学習を促すことに貢献する。同時にまた、4技能(Reading, Listening, Reading and Writing)を連携させたプラットフォームとなっているため、学習内容の本質的理解促進にも寄与する体系と言える。よって、スタートアップ時に顕現しつつある学校外英語学習経験の差異から生じる語彙力、聴解力、発信力などに纏わる習熟度と習熟不全の乖離の幅を大きく圧縮させることに貢献し得る点て意義深い。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 授業中の教師のL2使用に対する学習者の意識とその変化2023

    • Author(s)
      志村昭暢
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育臨床研究編)

      Volume: 75 Pages: 131-142

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポストコロナ社会に活かしたいアナログ目線2020

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      MORGEN

      Volume: No.214 Pages: 8-9

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアに翻弄されるLAD/LASS議論への核心的問2023

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報連携学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究者の科研費採択歴を通して見る世相の変遷2023

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報連携学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業分析の手法を用いた英語授業研究の方法2023

    • Author(s)
      志村昭暢
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET第4回ジョイントセミナー)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 異文化理解の切り口で「思いやり」を科学する2021

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      第9回異文化間情報連携学会年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese Universities’ Response to Global Pandemic Crisis: Harnessing Collective Intelligence to Activate Adaptive and Collaborative Leadership Practices2021

    • Author(s)
      Egitim Soyhan
    • Organizer
      第38回異文化間情報連携学会定例研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国大統領就任宣誓Oath of Officeにみる現代米国事情2020

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      第8回異文化間情報連携学会年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 健“幸”ライフ志向の総合英語2023

    • Author(s)
      淺間正通
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      南雲堂
    • ISBN
      9784523179511
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] アカデミックスキルが学べる 情報リテラシーテキスト2023

    • Author(s)
      前野博(編著)
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496056543
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デジタル・AI時代の暮らし力2020

    • Author(s)
      淺間正通
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      南雲堂
    • ISBN
      9784523265931
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi