Project/Area Number |
20H01556
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
OZAWA Hirioshi 名古屋大学, 経済学研究科, 教授 (40303581)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木村 麻子 関西大学, 商学部, 教授 (30389233)
近藤 大輔 立正大学, 経営学部, 准教授 (30712533)
セルメス鈴木 寛之 (鈴木寛之) 京都大学, 経済学研究科, 講師 (30916888)
中川 優 同志社大学, 商学部, 教授 (40217683)
片岡 洋人 明治大学, 会計専門職研究科, 専任教授 (40381024)
藤野 雅史 日本大学, 経済学部, 教授 (60361862)
天王寺谷 達将 岡山大学, 社会文化科学学域, 准教授 (60709773)
井上 慶太 東京経済大学, 経営学部, 講師 (70825158)
浅石 梨沙 西武文理大学, サービス経営学部, 講師 (90844605)
諸藤 裕美 立教大学, 経済学部, 教授 (20335574)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | 原価企画 / 環境経営 / サービタイゼーション / 環境配慮経営 / 環境 / サービス化 / サステナビリティ |
Outline of Research at the Start |
原価企画は、製品原価の約9割が製品の開発段階で決定するという考えにもとづき、開発段階で原価を低減しようとする取り組みである。これは1990年代に盛んに研究され、現在も再び研究されるようになっている。しかし現在の企業は、90年代とは異なる経営問題に直面している。本研究では、サービタイゼーションとサステナビリティという2つの経営課題に焦点を当てて、製品の開発段階において課題を解決するという原価企画の考え方は、現在の課題を解決するためにも活かされているのか、活かされているとすればどのように活かされているのかを、インタビューや質問票調査によって明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
Thirty years have passed since the 1990s, when target costing research was active, and the environment surrounding the manufacturing industry has changed significantly in three respects: "internationalization," "environmental considerations," and "servitization. Therefore, the purpose of this study was to capture changes in target costing activities through interviews. However, the spread of the new coronavirus infection since 2020 has forced us to drastically revise our research plan, removing "internationalization" from the theme and replacing the interview survey with a questionnaire survey and literature review. We conducted a questionnaire survey on environmental friendliness among 2,000 domestic manufacturing companies and a survey on acceptance of environmentally friendly products and serviced products among 1,000 general consumers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、環境配慮とサービス化という近年の製造業を取り巻く変化を踏まえて、企業側の対応と、これらに対する消費者の受容動向を調査たものです。漠然とした印象としてしか捉えられていなかったトレンドを、質問票調査によって実証できたことが基本的な成果です。また、環境配慮活動が製品の収益や原価、その他の経営業績に及ぼす影響についても明らかにすることができました。サービス化については、その受容の程度、および、誰に、どのような理由で求められているのかを明らかにすることができました。
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