• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Analysis of Effective Schools to Foster Cognitive and Non-cognitive Skills

Research Project

Project/Area Number 20H01667
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Tabata Taketo  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (50344742)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 剛  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (10431610)
原田 信之  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
久保 順也  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20451643)
板垣 翔大  宮城教育大学, 教育学部, 講師 (20847850)
市瀬 智紀  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (30282148)
本図 愛実  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
越中 康治  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
菅原 敏  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (80282151)
梨本 雄太郎  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (80292803)
丸山 千佳子  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 特任教授 (90866857)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Keywords教育データサイエンス / 全国学力・学習状況調査 / 教育効果の可視化 / 効果量 / システム開発 / 基準値 / 帰無仮説検定 / 測定指標の開発 / 経年比較 / ウェブアプリ開発 / 組織力 / リーダーシップ / 可視化 / 諸能力の相関 / エビデンス / 学力向上 / 定量的調査と定性的調査 / 教育格差 / 学校経営 / 形態素解析 / データサイエンス / 非認知スキル / 学級・学校経営 / 標準学力調査 / 全国偏差値 / IRT分析ソフト / 対話・探究学習 / 学級コミュニティ / 授業 / 教科学習
Outline of Research at the Start

本研究は、児童生徒の学力と非認知能力を向上させる「効果的学校」の姿を明らかにすることである。校長のどのようなリーダーシップが、教職員のどのようなコラボレーションが、教師のどのような学級づくりや授業や支援が、児童生徒の学力と非認知能力を効果的に向上させるかを明らかにすることである。全国学力・学習状況調査と民間の標準学力調査とを組み合わせた数量的調査分析と、調査対象の学校や教育委員会へのディープな聞き取りや観察などの質的調査分析とを組み合わせる。既存データを有効活用し、まずはA自治体の約210名の児童生徒の学力個票の8年間の経年変化を追跡し、これに成功すれば、前後の学年約400名を追加する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to measure and visualize the extent to which the selected model schools effectively developed academic and non-cognitive skills through quantitative analysis, and to determine which initiatives promoted effective development through qualitative research. The focus of this research is on quantitative analysis. In this study, we have developed several new systems that can compare the academic and non-cognitive scores of the National Assessment of Academic Ability over time at a practical level. The system made it possible to demonstrate quantitatively how effectively a particular school or municipality developed academic and non-cognitive skills. Interviews with model schools and their local governments provided descriptive identification of the specifics of effective initiatives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最大の学術的・社会的意義は、第1に、従来は経年比較不可能とされていた全国学力・学習状況調査を、複数のシステムにより実用レベルで経年比較可能にしたことにある。第2に、全国学力・学習状況調査の児童質問紙調査から、非認知能力等の指標となる合成尺度を新たに開発したことである。これにより、教育現場は、全国学力・学習状況調査結果を利活用し、各自治体や学校の学力と非認知能力の「伸び」を経年で比較追跡できるようになった。併せて、我が国の児童生徒の国語と算数・数学の学力は、2012年以降の10年間で大きな変動はないこと、また全国47都道府県の学力平均は、僅差であることを実証した。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (60 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (9 results) Journal Article (17 results) (of which Open Access: 17 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 6 results) Book (12 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学/ワイキキ小学校/カイルア高校(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フンボルト大学/ランダウ大学/チューリンゲン州文部科学省(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学/ワイキキ小学校/カイルア高校(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フンボルト大学/ランダウ大学/チューリンゲン州文部科学省(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学/ワイキキ小学校/カイルア高校(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フンボルト大学/ランダウ大学/チューリンゲン州文部科学省(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教育の現象学」のデータサイエンス的転回―全国学力・学習状況調査結果の分析から―2023

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 20 Pages: 64-130

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学力/非認知能力に対する対話・探究学習効果のデータサイエンス―全国学力・学習状況調査の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      田端健人、菅原敏、板垣翔大、原田信之、丸山千佳子、久保順也、本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 91-109

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サーバント・リーダーシップで捉える教育長像―期待によるアイデンティティの形成―2022

    • Author(s)
      本図愛実、丸山千佳子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 57 Pages: 97-109

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 全国学力テストを有効活用する「平均ゾーンシステム」の新規開発―Z 検定と効果量の可視化―2021

    • Author(s)
      田端健人、丸山千佳子、本図愛実、原田信之、野坂実央
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 319-333

    • NAID

      40022827186

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの哲学対話データサイエンス2021

    • Author(s)
      半沢裕太、田端健人、野坂実央
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 3 Pages: 79-93

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の定期考査とアンケート調査を有効活用する可視化システムの開発2021

    • Author(s)
      尾身宜彦、田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 3 Pages: 95-104

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 期待―価値モデルによる「効果的な学校」2021

    • Author(s)
      本図愛実、丸山千佳子、小澤晃
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 335-347

    • NAID

      40022827190

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ・チューリンゲン州第三次ビルドゥング計画(2019年版)における認知能力・非認知能力の育成―三次元構成論の能力枠への着目―2021

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 36 Pages: 69-83

    • NAID

      120007166980

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における三位一体の対話活動と深い学び―知識変容をもたらすインタラクションとリフレクション―2021

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 36 Pages: 36-49

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に育成する生活科授業開発―統合教科の新しい展望に向けて―2021

    • Author(s)
      酒井達哉、原田信之、宇都宮明子
    • Journal Title

      武庫川女子大学学校教育センター紀要

      Volume: 7 Pages: 319-333

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の平均正答率をどう受けとめるべきか?―「生きられた数値」による<子ども教育データサイエンス>の構想―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 19 Pages: 1-20

    • NAID

      40022495810

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教室での子どもの哲学対話―米国ハワイとみやぎの実践動向―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(2) Pages: 61-68

    • NAID

      130007919619

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校における定期考査と実力考査を活用した学力の経年分析2020

    • Author(s)
      半沢裕太
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 137-147

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教室での「討議(話し合い)」の教育的意義―システムによる生活世界の植民地化への抵抗の現象学―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 287-294

    • NAID

      40022491956

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ初等教育「事実教授」における総合教科固有のコンピテンシーと連関性の可視化―バーデン・ヴュルテンベルク州ビルドゥング計画を対象に―2020

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 35 Pages: 85-104

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 構成主義から捉える教職アクレディテーション2020

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 295-305

    • NAID

      40022491971

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Empirical research on school practice and teacher education in the ESD global action program2020

    • Author(s)
      Ichinose Tomonori
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2020 Issue: 9 Pages: 24-25

    • DOI

      10.21820/23987073.2020.9.24

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育研究における「効果量」の利活用2022

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語活動と探究学習の教育効果の検討―全国学力・学習状況調査の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学ぶ力」を育てる教師のためのデータサイエンス2022

    • Author(s)
      本図愛実、梨本雄太郎、田端健人、市瀬智紀、丸山千佳子、金田裕子、久保順也
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Towards Data Science of Philosophy for/with Children : How to Measure the Effect Size of Dialogue and Inquiry-based Learning2022

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Organizer
      ICPIC (International Council of Philosophy Inquiry with Children)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A comparison of immigrant and native-born students : Results of the national academic performance survey in Japan2022

    • Author(s)
      Tomonori Ichinose, Taketo Tabata
    • Organizer
      JUSTEC (Japan-U.S. Teacher Education Consortium)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職はブラックか? データで捉えるウェルビーイングへの貢献2022

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災10年のこれまでとこれから―学力とコンピテンシー―2021

    • Author(s)
      田端健人、梅原利夫
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ホールスクールアプローチによる学校経営の進展―気仙沼唐桑小学校のESD実践―2021

    • Author(s)
      吉田剛
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ホールエリアでの体験型探究学習を柱としたESDによる非認知能力の育成とその成果2021

    • Author(s)
      市瀬智紀
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの成長の可視化に向けて―「チーム」による挑戦2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ミドルリーダー期に求められる専門的力量とその育成課題2021

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習法の効果研究の再検証に関する研究(1)2021

    • Author(s)
      白根奈巳、原田信之
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの哲学対話2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      実存思想協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 討議教育のデモクラティック・コミュニティ―小学校での「話し合い活動」の実践から―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室での「討議(話し合い)」にはどのような教育的意義があるのか2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育におけるESD/SDGsの変容・エンパワーメントをとらえるために2020

    • Author(s)
      市瀬智紀
    • Organizer
      公益財団法人ユネスコ・アジア文化センター
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 気仙沼ESDで育む資質・能力の変容を見取る評価の在り方~気仙沼市の児童生徒意識調査・教員実感調査等の活かし方2020

    • Author(s)
      市瀬智紀
    • Organizer
      気仙沼市教育委員会第2回ユネスコスクール研修会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] ドイツの学力調査と授業のクオリティマネジメント2023

    • Author(s)
      原田 信之
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924671
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本の教師のウェルビーイングと制度的保障2023

    • Author(s)
      本図愛実
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124579
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 歴史教師のビリーフに関する国際比較研究:日本・スイス・カナダの三か国調査2023

    • Author(s)
      宇都宮 明子、原田 信之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759924647
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] IRT分析ソフトEasyEstimationによる全国学力・学習状況調査の検証と経年比較2022

    • Author(s)
      田端健人
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      パイデイア出版
    • ISBN
      9784991108129
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] スクールリーダーのための教育効果を高めるマインドフレーム2022

    • Author(s)
      ジョン・ハッティ、レイモンド・スミス、原田 信之、田端 健人、宇都宮 明子、高旗 浩志
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832130
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教師の自律性と教育方法2022

    • Author(s)
      日本教育方法学会
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810027686
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの言葉データサイエンス入門―形態素解析システムjReadabilityの活用と検証―2021

    • Author(s)
      田端健人
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      パイデイア出版
    • ISBN
      9784991108112
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] グローバル時代のホールスクールマネジメント2021

    • Author(s)
      本図愛実、貞広斎子、山下絢、米原あき、倉光恭三、丸山千佳子、加藤聖一、笹村恵司
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124500
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Handbuch Didaktik des Sachunterrichts2021

    • Author(s)
      Kahlert, Joahim u.a. (Hrsg.)
    • Total Pages
      544
    • Publisher
      Verlag Julius Klinkhardt
    • ISBN
      9783825286217
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教師のための教育効果を高めるマインドフレーム2021

    • Author(s)
      ジョン・ハッティ、クラウス・チィーラー、原田 信之、矢田 尚也、宇都宮 明子、津田 ひろみ
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831744
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学力格差への処方箋2021

    • Author(s)
      耳塚 寛明、浜野 隆、冨士原 紀絵
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251513
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育効果を可視化する学習科学2020

    • Author(s)
      ジョン・ハッティ、グレゴリー・イエーツ、原田 信之
    • Total Pages
      552
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831157
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] DS-EFA 子ども教育データサイエンス

    • URL

      https://ds-efa.info/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 全国学力・学習状況調査「平均ゾーンシステム」

    • URL

      https://ds-efa.info/data_analysis/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 平均値差検定システム

    • URL

      https://ds-efa.info/cohensd/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 学ぶと教えるの現象学研究

    • URL

      https://philo-pheno-edu.com/learning_teaching/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 学力/非認知能力・「伸び」の可視化フォーラム2022

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi