Project/Area Number |
20H01672
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
ITO Kenichi 群馬大学, 情報学部, 教授 (80293497)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
照山 絢子 筑波大学, 図書館情報メディア系, 准教授 (10745590)
谷塚 光典 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (30323231)
船木 昭夫 青森大学, 社会学部, 教授 (40347828)
友納 艶花 九州女子大学, 人間科学部, 教授 (40645553)
川島 芳昭 宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (70282374)
山田 真理子 九州大谷短期大学, その他部局等, 名誉教授(移行) (80141729)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | インターネット / 青少年 / 長時間利用 / 大規模調査 / 健康状態 / ネット依存 / 啓発プログラム / モデル授業 / ネットの長時間利用 / 健康被害 / ゲーム行動症 / 不安 / 疲労 / 長時間使用 / 追跡調査 / 不健全なインターネット利用 |
Outline of Research at the Start |
近年,わが国ではネット機器が浸透しているだけでなく,さらに高速のネット回線が整備 され,青少年の「不健全なインターネット利用」(PIU)のリスクはますます高まっており,ネット依存だけでなく眼や睡眠リズムへの影響など健康被害のリスクが懸念される。他方では,いたずらに不安を煽る情報や報道も出始めており,「正しく」恐れるための啓発プログラムの開発は急務である。 本研究は青少年のPIUによって引き起こされる(ネット依存・ゲーム障害を含む)健康被害に関する実態調査と,関係者・支援団体へのヒアリング調査を実施し,そこで得られた知見に基づいてネット健康問題に関する啓発プログラムの開発を目指すものである。
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Outline of Final Research Achievements |
The objectives of this study were to elucidate the health hazards to children caused by Problematic Internet Use and to develop educational programs on this issue. For the former, we conducted a cross-sectional large-scale survey, a longitudinal follow-up survey, and interview surveys. For the latter, we conducted training sessions for Internet advisors and teachers, on-site classes at various schools, and courses and curriculum evaluation in teacher license renewal courses. Through these studies, we (1) ascertained the actual status of children’s Internet use, (2) confirmed the effects of prolonged Internet use on their health status, (3) discovered health problems caused by prolonged Internet use for learning, and (4) measured the effects of educational classes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、日々進化する情報技術やGIGAスクール構想のもとで、無制限に長時間化しつつあるわが国の子どもたちのネット利用について一石を投じるものとなっている。WHOがゲーム行動症(ゲーム障害)を国際疾病分類に登録して以降も、デジタル機器の使用の影響を過小評価しようとする動きは数多くあるが、依存症以外のさまざまな健康被害を(あくまで自覚症状ではあるが)データの形で示したことは重要だと考える。 とくに学校教育の場でデジタル機器を使うことが多くなっているが、これに伴う健康被害については見落とされがちであり、この点に警鐘を鳴らしたことの意義は大きいといえる。
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