• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a New Direction for Intervention of Character Strengths on Elementary School Children: Insights from Evidence and Visits to the UK Center

Research Project

Project/Area Number 20H01680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

AOKI Tazuko  岡山大学, 教育学域, 教授 (10212367)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 剛史  横浜市立大学, 都市社会文化研究科, 教授 (10334252)
川合 紀宗  広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 教授 (20467757)
笹山 健作  三重大学, 教育学部, 准教授 (20780729)
宮崎 宏志  岡山大学, 教育学域, 准教授 (30294391)
足立 稔  岡山大学, 教育学域, 教授 (70271054)
新 茂之  同志社大学, 文学部, 教授 (80343648)
井邑 智哉  佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (80713479)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords品格教育 / Character strengths(強み) / 体力 / 身体活動量 / well-being / 児童 / 体力・身体活動を通した介入の可能性 / 徳(Virture) / 身体活動量と人格形成 / 主体的な行為の習慣 / 活動を通した習慣作り / 高齢者のWell-beingと品格 / 生徒指導 / よい習慣作り / 活動量と品格の関係 / 市民性教育 / 社会人の品格とWell-being / Character strenghts / 活動量と人格形成 / ポジティブ心理学 / 活動量と品格 / 生徒指導提要 / イギリスの品格教育 / 英国の品格教育センターの視察 / 活動量 / 品性 / Character education / 知・徳・体 / Character / 習慣 / 人格形成 / シティズンシップ教育
Outline of Research at the Start

Characterは彫り込むという意味があり、生後のよい「習慣」の形成で培われる人格の部分を指す。「よい市民」の育成を目指して20世紀の終わりに米国で始まったこの教育は、世界各国で自国の特色も加えて多彩な展開を見せ、英国では、シチズンシップ教育とcharacter educationを融合した英国式を確立した。そこで日本式の展開を目指し、①英国のセンターの視察、③品格教育を生徒指導に位置づける教材作り、③エビデンスを重視する量的研究を通して、開発的生徒指導としての品格教育の可能性を探る。

Outline of Final Research Achievements

Worldwide research on character-strength interventions has shown varying effectiveness, but making effective one for children are not clear. Our study explored the effective ways for them with three factors: 1) primary data on character-strength development, 2) the relationship between physical education PF and MVPA, and 3) clearing the lifelong activeness. The results were: 1) Character-strength scores from 4th to 9th graders followed a U-shaped growth curve, 2) character-strength are related with the measured PF and MVPA performance. Thus, these activities could be effective intervention methods for elementary children because they are at a crucial developmental stage, especially regarding their physical activities. 3) Character-strength is associated with well-being in retired-older-adults. These results demonstrate that effective character-strength interventions for school-age students have lifelong effectiveness. The visit to the UK was canceled because of COVID-19 pandemic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会的意義は次に集約できる。世界で展開する強みの介入研究が小学生で必ずしも成果が出ていない事実について,①品格の強みは,U字型発達曲線を呈するため成果が見えにくいこと,②児童期では、この時期飛躍的に伸びる体力,身体活動の実測値に基づく客観的なデータを用いて、品格と関係していることを示せたこと,③縦断データから、人間関係に関わる強みを持っているとwell-beingが高くなる一方で、それ以外は幸福感が高ければ強みが育まれる、との関係を示したこと、である。これらはいずれも品格とwell-beingに関する介入研究に関する未着手の有用な知見であり、②はQ1ジャーナルに掲載された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 8 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (15 results)

  • [Journal Article] Developmental Changes and Gender Difference of Character Strengths in Japanese Children and Students : Cross-sectional analyses about the relationship with well-being and some suggestions for school education.2024

    • Author(s)
      青木 多寿子、井邑 智哉
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 8 Pages: 186-196

    • DOI

      10.34551/0002000568

    • ISSN
      2432-5074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/2000568

    • Year and Date
      2024-03-10
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Re-defining Bullying to include Objectivity as well as Subjectivity Analyzing the most serious bullying styles2023

    • Author(s)
      宮川 世名、青木 多寿子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 161-174

    • DOI

      10.18926/CTED/65071

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/65071

    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Autonomous Time Management on Academic Performance of Middle School Students2023

    • Author(s)
      井邑 智哉、塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 278-283

    • DOI

      10.34551/00023471

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23540

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Autonomous Motivation on Students' Time Management2023

    • Author(s)
      井邑 智哉、塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 271-277

    • DOI

      10.34551/00023470

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23539

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Positive relationships of character strengths with fitness and physical activity in primary school children2023

    • Author(s)
      Sasayama Kensaku、Imura Tomoya、Adachi Minoru、Aoki Tazuko、Li Minglu
    • Journal Title

      Health Psychology and Behavioral Medicine

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 0-0

    • DOI

      10.1080/21642850.2023.2278290

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Bayes factor for single-case ABAB design data2023

    • Author(s)
      Yamada Tsuyoshi、Okada Kensuke
    • Journal Title

      Behaviormetrika

      Volume: 51 Issue: 1 Pages: 277-286

    • DOI

      10.1007/s41237-023-00206-1

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] J.S.ミル『論理学大系』における帰納の要諦-数学的機能を巡ってー2023

    • Author(s)
      新茂之
    • Journal Title

      文化學年報

      Volume: 72 Pages: 75-100

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] J.S.ミル『論理学大系』における帰納の要諦ー数学的機能を巡ってー2023

    • Author(s)
      新茂之
    • Journal Title

      文化學年報

      Volume: 72 Pages: 75-100

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Values in Action Inventory of Strengths の簡易版,Character Strengths Rating Form(CSRF)の日中翻訳2022

    • Author(s)
      青木 多寿子、李 明路、曹 立勤
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 181 Pages: 41-45

    • DOI

      10.18926/bgeou/64184

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/64184

    • Year and Date
      2022-11-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Character strengths and well-being in Japanese children and youths : An examination using longitudinal date.2022

    • Author(s)
      井邑 智哉、青木 多寿子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 102-109

    • DOI

      10.34551/00023188

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23232

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一事例実験のデザインと分析方法について2022

    • Author(s)
      山田剛史
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 33 Pages: 287-303

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 項目反応理論の入門2022

    • Author(s)
      山田剛史・堀一輝・福原弘岳
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 41 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一事例実験デザインと分析方法について2022

    • Author(s)
      山田剛史
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 33 Pages: 287-303

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Relationship between character strengths and well-being in primary school children: Mediating effects of health behaviors.2023

    • Author(s)
      Tomoya IMURA, Kensaku SASAYAMA, Minoru ADACHI, Tazuko AOKI and Minglu LI
    • Organizer
      International Positive Psychology Association 8th IPPA World Congress 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship between character strengths, objective physical fitness, and physical activitiy in primary school children.2023

    • Author(s)
      Kensaku SASAYAMA, Tomoya IMURA, Minoru ADACHI, Tazuko AOKI and Minglu LI
    • Organizer
      International Positive Psychology Association 8th IPPA World Congress 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Character strenghts and well-being among older adults in East Asia: Study 1 with data from Japan2023

    • Author(s)
      Tazuko AOKI, Minglu LI, Tomoya IMURA, Kensaku SASAYAMA and Minoru ADACHI
    • Organizer
      International Positive Psychology Association 8th IPPA World Congress 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校2年生時の体力と3年後の抑うつ・不安症状保有との関連性ー地方都市郊外の小学校における縦断調査データから2023

    • Author(s)
      長野真弓・足立稔
    • Organizer
      第21回日本発育発達学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校2年生時の体力と3年後の抑うつ・不安症保有との関連性ー地方都市郊外の小学校における縦断データから2023

    • Author(s)
      長野真弓・足立稔
    • Organizer
      第21回日本発育発達学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Character Strengthsは中日で一致するのか2022

    • Author(s)
      李明路・青木多寿子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 被害者と第三者の視点から検討するいじめの定義2022

    • Author(s)
      宮川世名・青木多寿子
    • Organizer
      日本教育心理学会総会発表論文集64
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文系学生に対する心理統計教育:記述統計の重要性の再確認を目指して2022

    • Author(s)
      山田剛史・村井潤一郎・杉澤武俊・寺尾敦・堀一輝・丹治敬之
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会自主企画シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理統計教育の標準カリキュラム・シラバスはいかにあるべきか2022

    • Author(s)
      日本心理学会教育研究委員会心理統計法標準カリキュラム作成小委員会・三浦麻子・小杉孝司・清水裕士・髙橋康介・森知晴・山田剛史
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校1年生における欠席の関連要因の探索-地方都市国立大学附属中学校における縦断調査のベースラインデータから2022

    • Author(s)
      長野真弓・足立稔
    • Organizer
      第68回日本学校保健学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Character Strenghtsは中日で一致するのか2022

    • Author(s)
      李明路・青木多寿子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 被害者と第三者の視点から検討するいじめの定義2022

    • Author(s)
      宮川世名・青木多寿子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 文系学生に対する心理統計教育:記述統計の重要性の再確認を目指して2022

    • Author(s)
      山田剛史・村井潤一郎・杉澤武俊・寺尾敦・堀一輝・丹治敬之
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学1年生における欠席の関連要因の探索ー地方都市国立大学附属中学校における縦断調査のベースラインデータから2022

    • Author(s)
      長野真弓・足立稔
    • Organizer
      第68回日本学校保健学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理統計教育の標準カリキュラム・シラバスはいかにあるべきか 「ベシスタ」シラバスをたたき台とする検討2022

    • Author(s)
      日本心理学会教育研究委員会心理統計法標準カリキュラム作成小委員会・三浦麻子・小杉孝司・清水裕士・髙橋康介・森知晴・山田剛史
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会大会企画シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] RとRStudioによる教育テストデータの解析2023

    • Author(s)
      堀一輝・福原弘岳・山田剛史
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 立山善康編『ケアリングの視座』第13章 人間のあり方としてのケア2023

    • Author(s)
      新茂之
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育科学を考える2023

    • Author(s)
      青木多寿子・山﨑麻友 第3章第2節 「PBL(キャリア教育)の実践例:教員の指導方針と学生活動の実際  小川容子・松多信尚・清田哲男(編著)
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      岡山大学出版界
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育科学を考える2023

    • Author(s)
      青木多寿子・山﨑麻友 第3章「PBL(キャリア教育)の実践例:教員の指導方針と学生活動の実際」小川容子・松多信尚・清田哲男(編著)
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      岡山大学出版会
    • ISBN
      9784904228777
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育科学を考える2023

    • Author(s)
      青木多寿子・山﨑麻友 第3章第2節 「PBL(キャリア教育)の実践例:教員の指導方針と学生活動の実際  小川容子・松多信尚・清田哲男(編著)
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      岡山大学出版会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 日本の心理教育プログラム2022

    • Author(s)
      青木多寿子 第13章「持続可能な心理教育に向けて-米国の優秀校での体験を通してー」山崎勝之(編著)
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Book] 「パースのプラグマティズムー科学的探求における連続体の位置ー」『デューイの思想形成と経験の成長過程-デューイ没後70周年記念論文集』2022

    • Author(s)
      新 茂之「パースのプラグマティズムー科学的探求における連続体の位置ー」行安茂(編著)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] エピソードで学ぶ統計リテラシー2022

    • Author(s)
      山田剛史,金森保智,石井浩基,泉 毅
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 児童心理学・発達心理学ハンドブック(第一巻)2022

    • Author(s)
      山田剛史 「発達研究のシステム法」 二宮克美,他(編)
    • Total Pages
      1250
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Book] デューイの思想形成と経験の成長過程-デューイ没後70周年記念論文集2022

    • Author(s)
      新茂之「パースのプラグマティズムー科学的探求における連続体の位置ー」 行安 茂(編)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306853
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] エピソードで学ぶ統計リテラシー2022

    • Author(s)
      山田 剛史、金森 保智、石井 裕基、泉 毅
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832093
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 児童心理学・発達心理学ハンドブック(第一巻)2022

    • Author(s)
      山田剛史 「発達研究のシステム法」二宮克美他(編)
    • Total Pages
      1250
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本の心理教育プログラム2022

    • Author(s)
      青木多寿子 第13章「持続可能な心理教育にむけて-米国の優秀校での体験を通して-」山崎勝之(編著)
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] デューイの思想形成と経験の成長過程-デューイ没後70周年記念論文集2022

    • Author(s)
      新 茂之「パースのプラグマティズムー科学的探求における連続体の位置ー」行安茂(編著)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] エピソードで学ぶ統計リテラシー2022

    • Author(s)
      山田剛史,金森保智,石井裕基,泉毅
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi