Project/Area Number |
20H01726
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Nagasaki University |
Principal Investigator |
Niwa Kazuhisa 長崎大学, ICT基盤センター, 教授 (90448499)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
バーニック ピータージョン 長崎大学, 障がい学生支援室, 助教 (00752726)
山地 弘起 独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 教授 (10220360)
椿本 弥生 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (40508397)
金西 計英 徳島大学, 高等教育研究センター, 教授 (80204577)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
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Keywords | メタ認知 / メタ認知尺度 / 高等教育 / 授業設計法 / 授業設計手法 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,学習場面での著名な成人用メタ認知測度 Metacognitive Awareness Inventory (MAI; Schraw & Dennison,1994)をもとにして,大学生の学びを対象とする包括的なメタ認知尺度を開発し,メタ認知機能を高める学習活動を明らかにする。そのうえで,授業形態や学習者特性に応じた適切な学習課題を組み込む授業設計手法を提案し,広く利用に供することを目ざす。そして,メタ認知の働きを活性化し向上させるための学習課題の条件を抽出し,授業形態や学習者特性の影響評価を踏まえた適応型の授業設計の手立てを導く。
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Outline of Final Research Achievements |
To facilitate ease of use of the Metacognitive Awareness Inventory (MAI), we conducted factor analysis of responses by university students on the 58-item revised Japanese version and developed a 23-item shortened version that functionally corresponds to the original. In presentation assignments, in-class sharing of learning outcomes and mutual evaluation among students were effective in improving course design. The resulting intrinsic motivations generated allowed us to confirm that various metacognitive activities were stimulated in the process of improving learning outcomes, as well as their relationship to the development of that process.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
メタ認知は,OECDのEducation 2030事業においてキーコンピテンシーの一つとして取り上げられている。我が国の各教育機関でも,授業内外の学習活動においてメタ認知の働きを向上させる工夫を求められることが予想される。 学習者のメタ認知の変化を的確に把握し,さらに,学習者のメタ認知の伸長を効果的に導く授業への転換,という今日的な両課題を解決する一方策として,本研究成果が貢献できる。
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