• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proposal of education model for social implementation based on analysis of career development effect after graduation by social implementation ability cultivated in science and technology education

Research Project

Project/Area Number 20H01751
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKushiro National College of Technology (2022-2023)
Tokyo National College of Technology (2020-2021)

Principal Investigator

Ohtsuka Tomohiko  釧路工業高等専門学校, その他, 校長 (80262278)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊澤 悟  小山工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (00232223)
伊藤 通子  東京都市大学, その他部局等, 教授 (00537037)
藤原 康宣  一関工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (40290689)
久池井 茂  北九州工業高等専門学校, 生産デザイン工学科, 教授 (50300653)
鈴木 慎也  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (50803285)
永井 翠  東京工業高等専門学校, 電子工学科, 准教授 (60591154)
芦田 和毅  長野工業高等専門学校, 情報エレクトロニクス系, 教授 (70377612)
青木 悠祐  沼津工業高等専門学校, 電子制御工学科, 准教授 (70584259)
多羅尾 進  東京工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (80300515)
八田 直紀  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 講師 (10881089)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords社会実装教育 / 社会実装型PBL / 卒業生キャリア調査 / 質問紙調査 / 社会性・情動コンピテンス / 人生幸福度 / コンピテンシー / 相関分析 / 社会性と情動の教育 / SEL / 社会性と情動のコンピテンス / SEC / 人生満足度 / 高専教育 / 社会実装力 / キャリア分析 / 科学技術教育 / 職場ニーズ / テキストマイニング / 非認知能力 / キャリア教育 / インターンシップ / 人財育成 / 自己効用感 / GRIT / 社会実装学 / 学習歴 / イノベーション人材育成 / 全国高専卒業生キャリア調査 / 社会人基礎力 / 自己効力感
Outline of Research at the Start

我が国ではイノベーション人材育成が急務となっている。申請者らは2015年度に卒業生キャリア調査(対象3,000名)を行い、汎用的能力が卒後キャリアに大きく寄与したことを示した。更に、イノベーション実現には社会実装力という新しい能力が欠かせない。高専では7年前より社会実装教育を始め、その効果検証が切望されている。
本研究では、全国高専卒業生キャリア調査により、在学時と卒後の学習歴と社会実装力の関連性、及び卒後キャリアへの効果をエビデンスに基づき解明する。更にイノベーション人材育成モデル「社会実装学」を構築する。社会実装力とは、①個人の資質・能力、②社会や人との関係構築力、③学び方の学習力を指す。

Outline of Final Research Achievements

First, students learned the importance of identifying issues through case studies of social implementation examples. As a result of working on social implementation in collaboration with partners both inside and outside the university, students' self-efficacy improved through the experience of social implementation-type Project Based Learning (PBL). Furthermore, students' competency improved as a result of the experience of social implementation-type PBL.
Next, in order to clarify the Social and Emotional Competencies (SECs) of graduates of National Institute of Technology, this study conducted a survey with the cooperation of 14 technical colleges and 15 campuses, randomly selecting 1,000 graduates from each college or campus, for a total of 15,000 people. A correlation analysis of SEC at graduation and currently and current life satisfaction showed a significant positive correlation with life satisfaction for all five SECs at graduation and currently.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の核心をなす学術的意義は、この社会実装教育の効果がキャリアやイノベーション発揚力に及ぼす影響をエビデンスに基づいて評価し、有効性を分析・評価することにある。
本研究により、高専を卒業した学生が、将来、技術者としての社会実装力を獲得していく仕組みと、これがキャリアに及ぼす効果をエビデンスに基づき分析・解明する社会的意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 3C21 Revision of Model Core Curriculum for KOSEN (National Institute of Technology)2023

    • Author(s)
      八田 直紀, 鈴木 慎也, 大塚 友彦, 井口 雄紀, 安富 義泰
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education

      Volume: 2023 Issue: 0 Pages: 258-259

    • DOI

      10.20549/jseeja.2023.0_258

    • ISSN
      2189-8928, 2424-1458
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1A09 A validation study on the developed scale of English speaking skills for fostering global engineers2023

    • Author(s)
      樫村 真由, 清水 晃, 石井 英里子, 永田 浩一, 大塚 友彦
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education

      Volume: 2023 Issue: 0 Pages: 12-13

    • DOI

      10.20549/jseeja.2023.0_12

    • ISSN
      2189-8928, 2424-1458
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 計量テキスト分析による高専卒業生キャリア調査の検討2022

    • Author(s)
      鈴木 慎也,八田 直紀,大塚 友彦,井口 雄紀,安富 義泰
    • Journal Title

      令和4年度工学教育研究講演論文集

      Volume: 1 Pages: 340-341

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル・エンジニア育成のための英語運用能力における産出技能の尺度開発2022

    • Author(s)
      樫村 真由,清水 晃,永田 浩一,石井 英里子,大塚 友彦
    • Journal Title

      令和4年度工学教育研究講演論文集

      Volume: 1 Pages: 326-327

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] First Year Practice of Social Implementation Type PBLs as Compulsory Subjects and its Educational Effects2021

    • Author(s)
      大塚 友彦, 多羅尾 進, 永井 翠, 佐藤 知正
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 69 Issue: 4 Pages: 4_52-4_58

    • DOI

      10.4307/jsee.69.4_52

    • NAID

      130008070504

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2C02 Practice for Two Years as Compulsory Subject of PBLs for Social Implementation2021

    • Author(s)
      大塚 友彦, 多羅尾 進, 永井 翠
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education

      Volume: 2021 Issue: 0 Pages: 170-171

    • DOI

      10.20549/jseeja.2021.0_170

    • NAID

      130008108705

    • ISSN
      2189-8928, 2424-1458
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] はざまる工房:ものづくりを創造的に実践するファブスペース2020

    • Author(s)
      新田 武父,中村 源一郎,向川 拓臣,降矢 司,永吉 真知子,藤野 宏,庄司 良,大塚 友彦
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69 Pages: 45-48

    • NAID

      130007981658

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会変革を担う人材を育成する「社会実装教育」の実践2020

    • Author(s)
      永井 翠,安富 義泰,大塚 友彦,多羅 尾進,佐藤 知正,新保 幸一
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69 Pages: 65-71

    • NAID

      130007851848

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会実装教育によるコンピテンシーの向上効果2020

    • Author(s)
      水戸 慎一郎,永井 翠,安富 義泰,新田 武父,大塚 友彦
    • Journal Title

      2020年度工学教育研究講演会講演論文集

      Volume: 1 Pages: 188-189

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会と共にイノベーティブ技術者を育てる社会実装教育2020

    • Author(s)
      大塚友彦、永井翠、安富義泰、多羅尾進
    • Journal Title

      2020年度工学教育研究講演会講演論文集

      Volume: 1 Pages: 110-111

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 計量テキスト分析による高専卒業生キャリア調査の検討2022

    • Author(s)
      鈴木 慎也
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 必修科目とした社会実装型PBLの2年間の実践2021

    • Author(s)
      大塚 友彦, 多羅尾 進, 永井 翠
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの社会変革を担う人材 を育成する「社会実装教育」の実践2021

    • Author(s)
      大塚友彦
    • Organizer
      第15 回ワークショップ「エンジニアリング・デザイン教育」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi