Development of an activity-based model incorporating mid- to long-term social network data
Project/Area Number |
20H02266
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大山 雄己 芝浦工業大学, 工学部, 准教授 (20868343)
力石 真 広島大学, 国際協力研究科, 准教授 (90585845)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
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Keywords | 社会的ネットワーク / 社会的影響 / 交通行動 / グループ活動 / 行動変容 / 社会影響 / 集団意思決定 / ジョイント活動 / ソーシャルインタラクション / Google Maps / COVID-19 / Social networks / Travel behavior / Activity-based models |
Outline of Research at the Start |
アクティビティベースモデルは交通需要予測のための有力なツールであるが、重要な要因の一つである世帯外の社会的相互作用については、最先端のモデルでも十分に考慮されていない。本研究は、1)社会的ネットワーク構造を明示的に考慮した分析フレームに基づき、異なる意思決定タイムフレームにおいて社会的相互作用が活動・交通行動に及ぼす影響を明らかにし、2)それらの影響をアクティビティベースモデルに組み込むことを目的とする。これによって、1)より現実的な行動の記述、2)モデルの予測力、3)社会的相互作用の明確な説明を必要とする政策の評価力、という3つの観点から従前の行動モデルが改善されることが期待される。
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Outline of Final Research Achievements |
This project was aimed at better understanding travel behavior in the context of social networks and social effects. Different from traditional travel behavior models, we aimed to develop methods to (i) observe joint decision-making processes and (ii) model these joint processes in order to gain a better understanding of activity travel patterns. The achievements of this project can be summarized as follows: (a) evaluated the use of Google Maps location history data to detect joint activities. (b) developed a model to simulate social network formation from panel data, (c) estimated a destination choice model of joint eating out activities explicitly incorporating group-level attributes (d) develop ed a novel methodology for observing the joint decision-making process of travel choices.Furthermore, as a result of the COVID-19 pandemic, we extended the scope of this project to also consider social influence in travel behavior changes during the pandemic.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
交通研究の分野において、世帯外の社会的相互作用は最先端のモデルでも十分に考慮され てきていない。多くの活動・交通行動に関連する意思決定は、個人が孤立した状態でなされるのではなく、社会的ネットワークとの直接的または間接的なインタラクションの結果である。従って、次世代の行動モデルを開発するために、この意思決定メカニズムを解明は不可欠である。本研究は、(i)ネットワーク生成モデルの提案、(ii)グループ活動における意思決定過程の観測手法の開発とグループ活動の行動モデル開発でその取り組みに寄与している。
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Report
(4 results)
Research Products
(19 results)