Project/Area Number |
20H04414
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80010:Area studies-related
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Research Institution | National Museum of Ethnology |
Principal Investigator |
Ikeya Kazunobu 国立民族学博物館, 人類文明誌研究部, 教授 (10211723)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
戸田 美佳子 上智大学, 総合グローバル学部, 准教授 (20722466)
中村 香子 東洋大学, 国際学部, 教授 (60467420)
鈴木 英明 国立民族学博物館, グローバル現象研究部, 准教授 (80626317)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
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Keywords | ビーズ / アフリカ / 装飾 / 美の追求 / アフリカ史 / 交易 / ビーズ職人 / ガラスビーズ / 近現代史 / 文化圏 / ガラス / タカラガイ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、アフリカの装飾文化のなかでビーズに焦点を当てる。その理由はビーズが人々の文化を表象するのみならず、交易品として地域間の関係を知ることができるからである。本研究では、「アフリカにおける装飾文化の地域性と近現代におけるその歴史的変遷をとおしてアフリカ史を再構築すること」を目的にする。その結果、現代のアフリカのビーズ文化には地域性が認められて、ヴェネチアンビーズの最大の消費地はアフリカであったこと、および現代のアフリカには欧州および日本のガラスビーズが導入されていることなどが実証的に明らかにされるであろう。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to construct a new history of Africa from the perspective of local communities by looking at the cultural regionality of Africa through beads and at the same time understanding its historical transition in modern and contemporary times. The research is based on archival research, field observations, and interviews. African beads had different materials and social roles depending on the period and region. In addition, a new culture was created through the positioning of glass beads in each of the diverse societies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでアフリカ地域は、無文字社会が多いこともあって文献史学ではヨーロッパからみて未開な地域、文化の遅れた地域としてみなされてきた。しかしながら、ビーズ文化に焦点を当てる本研究によって、アフリカ社会は新たなビーズ製品をつくり新たな利用法も開発するという文化の創造力を保持することを示すことができた。また、これらの成果は、アフリカ史のなかで軽視されてきた社会史を補うという学術的な意義があるのみならず、世界のなかでのアフリカの特性を位置づけて真のアフリカの地域像を紹介する社会的な意義を持っている。
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