• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Discovering and Supporting Mentoring through Project-Based Learning (PBL) That Connects Online Games and Society

Research Project

Project/Area Number 20H04468
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Taguchi Junko  名城大学, 都市情報学部, 准教授 (50759488)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 憲吾  東京大学, 生産技術研究所, 准教授 (60548288)
西村 武司  山陽学園大学, 地域マネジメント学部, 准教授 (80574029)
熊澤 輝一  総合地球環境学研究所, 研究基盤国際センター, 准教授 (90464239)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywordsゲーミフィケーション / ゲーム / 地域資源 / 持続可能性 / PBL / 地域教育 / まち教育 / 情報デザイン / 建築教育 / 不登校
Outline of Research at the Start

子どもや若者の多くが持っている、ネット、ゲーム、バーチャルへの強い関心を、依存として問題視するのではなく、高い意欲とスキルとして活用することで、社会と結びつける。また、対話型の情報デザインの実践を通して、心で心を思う内在的関係性(メンタライジング)の発見を促し、社会的自立への支援を行う。具体的には、オンラインゲームの「マインクラフト」を用いて地域のシンボルとなる建物や街並みを再現・復元するプロジェクト型学習を開発し、対話型の情報デザインを実践しながら、各地域とそこに関わる子どもや若者がオンラインで交流するプラットフォームを構築することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the elements necessary for project-based learning (PBL) that leverage children's and youth's interest in online games as high motivation and skills and link them to sustainability issues in the real world. We conducted research on changes in awareness and behavior toward sustainability issues through game playing and viewing games that have gained popularity and high sales, such as "Minecraft" and "Sakuna: Of Rice and Ruin." In addition to the use of games, the concept of "imaginative play" ranging from role-playing to simulation was introduced, and PBL was developed in the Ishitohaku district of Gujo City, Gifu Prefecture, to revive with children the "Kanjiki," a folk tool that is being lost in the region.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、ゲームプレイや視聴が持続可能性課題への意識・行動変容への期待に一定の効果をもたらすことを示した。また、ゲームを利用したPBLの設計方法については、ゲーム内の創造やシミュレーションに閉じることなく、ゲーム外の要素と組み合わせることにより、多様な特性を持った人々がコラボレーションできる可能性を示唆している。このことは、オンラインゲームと社会とのつながりを考えるための一助となり、ゲームに強い関心を持つ子どもや若者の孤立を防ぐ一歩となり得る。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Presentation (3 results) Book (3 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] シカゴ建築センター/イリノイ工科大学建築学部(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国際建築家連合UIA建築と子どもワークプログラム(その他の国・地域(フランス、ルーマニア、他31カ国))

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 主旨説明:近現代建築プロジェクトがもたらしたアウトリーチとその課題2022

    • Author(s)
      田口純子
    • Organizer
      日本建築学会大会(北海道)建築教育部門 パネルディスカッション
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 稲作シミュレーションゲームがもたらす現実社会における プレイヤーの行動変容への期待2021

    • Author(s)
      西村武司、田口純子、熊澤輝一、林憲吾
    • Organizer
      2021 年度日本フードシステム学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能性行動を動機づけるゲーミフィケーションのパターンの探索2020

    • Author(s)
      熊澤輝一
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2020年度秋期全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] いとしろ聞き書き集2024

    • Author(s)
      石徹白聞き書きの会(田口純子担当原稿6編)
    • Publisher
      石徹白聞き書きの会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 情報と建築学: デジタル技術は建築をどう拡張するか/東京大学特別講義2024

    • Author(s)
      池田靖史・本間健太郎・権藤智之編著(林憲吾(3-4担当))
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      学芸出版社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 都市を学ぶ人のためのキーワード事典 これからを見通すテーマ242023

    • Author(s)
      饗庭伸編著、著者多数(田口純子「まちづくりゲーム」他)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      学芸出版社
    • ISBN
      4761528702
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 絵本「ほしとぼくらがすむところ」英語版(日本建築家協会JIA教育文化事業ページ)

    • URL

      https://www.jia.or.jp/activity/bee_jia/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] BOKUCRA - ぼくたちが○○をクラフトする件について。| 地域資源研究プロジェクト

    • URL

      https://bokucra.com

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] International Workshop on Built Environment Education: 地域・まち教育に関する国際共同研究集会、シカゴ建築センター主催の教育プログラム実地研修2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi