Project/Area Number |
20H04561
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90150:Medical assistive technology-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Ifukube Tohru 東京大学, 先端科学技術研究センター, 名誉教授 (70002102)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大河内 直之 東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任研究員 (30361679)
坂尻 正次 筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (70412963)
三浦 貴大 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 主任研究員 (80637075)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
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Keywords | 視覚障害 / 触覚特性 / 聴覚特性 / 質感知覚 / 感覚代行 / 感覚拡張 / クロスモーダル / バーチャルリアリティ / 感覚提示 / 視覚障害者 / 聴覚情報処理 / 触覚情報処理 / テクスチャー / 質感 / 触覚 / 聴覚 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、視覚障害者に特有な触覚・聴覚で知覚される質感のメカニズム解明とその提示・感覚拡張手法の導出を目的とし、新しい感覚代行手法の提案につなげていく。具体的には、触覚・聴覚単独の場合と、双方が同時提示される場合での質感知覚について、以下の3項目を遂行する。 (A)視覚障害者への質感知覚に関する聞き取り/アンケート調査 (B)触覚・聴覚提示する実験システムの設計・開発 (C)システムを用いた質感知覚の実験的解析・評価 一連の結果を基に、視覚障害者への質感提示・感覚拡張手法を提案・設計する。
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Outline of Final Research Achievements |
In order to develop effective sensory substitution and reinforcement methods for the visually impaired, we investigated tactile and auditory "textures" by the visually impaired and developed a prototype tactile device that presents textures. First, with the cooperation of 151 visually impaired persons, we determined (A) how they use auditory and tactile information in everyday life situations. Based on the results, we designed a prototype of (B) a tactile and auditory display system. For the tactile display, we developed a device (Tactule-64) that displays various tactile textures by placing 64 vibrating pins in a 10 mm x 10 mm area. Furthermore, (C) we applied it to a tactile controller (TactCon) and demonstrated its usefulness through games, and proposed a new visual substitution/enhancement method that enables tactile texture presentation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
先天的な視覚障害者に加えて、高齢者の増加とともに失明に至る人たちも増えている。代表者らは、視覚障害者のための感覚代行を設計する上で、環境や文字・画像の情報を符号化して伝えるだけでなく、環境、物体、音声の持つ「質感」を提示する重要を示してきた。 本研究では、触覚や聴覚を通して視覚的なイメージを惹起させる感覚代行・拡張手法を設計するために、質感をどのように知覚しているかを調べ、質感を提示できるシステムを試作した。その成果は、視覚障害者の支援に活かされるとともに、バーチャルリアリティ(VR)や各種ゲームなどのICT産業へも貢献することから、研究の社会的意義は高い。
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