• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of Customer Value Creation Mechanisms in Small Local Cinemas in Japan and the United Kingdom

Research Project

Project/Area Number 20K00243
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionRitsumeikan Asia Pacific University

Principal Investigator

Kanai Shusuke  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 准教授 (90635492)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords地方小規模映画館 / 価値創造 / 質的研究 / 地方独立系小規模映画館 / フィールドスタディ / 小規模ビジネス / 顧客価値創造 / 経営戦略 / 経営資源 / 映画館経営 / 日英 / マーケティング / 経営戦略論 / 映画産業 / 地方
Outline of Research at the Start

本研究は、地方小規模映画館のユニークな顧客価値の創造メカニズムについて、明らかにすることを目的とする。この種類の映画館は映画産業、ひいては文化の多様性保持において重要な存在である。減少を続ける地方小規模映画館だが、中には顧客から支持され、安定経営を続ける映画館がある。そうした映画館における強固な顧客支持層の存在(映画館と顧客の関係性)と、その地方における社会システムの一部としての有機的機能性が明らかになってきた(映画館と地域社会の関係性)。本研究では文献による理論研究に加えて、日本とイギリスでのフィールドワークにより、顧客価値を創り出す地方小規模映画館の経営資源メカニズムを解明する。

Outline of Final Research Achievements

This study consists of two parts. The first stage of the research, a comparative study of four successful cases, revealed that although the management strategies of the four cases are different on the surface as value creation mechanisms, they have similar management strategies that place the values backed by past experience of each manager at the center of the management philosophy. Next, as the second step of the research, the case study of Cinema 5 (Oita City) as a typical example of success in small local cinemas revealed that a value creation process is in effect through the customers' film-watching experience at Cinema 5: 1) deconstruction of identity, 2) immersion in new values through the penetration of the film-watching experience, and 3) reconstruction of identity. The value-creation process is activated through the customer's film-watching experience at Cinema 5.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の主な学術的意義および社会的意義は3点ある。第一に、地方における小規模映画館が健全な経営を行える経営学的知見を提供することで、今後ますます重要になる多様性社会の中で、同種の映画館が担っている地方の人々と多様な文化との接点という役割に経営学的基盤を与えることができることである。第二に、価値創造研究において、本研究のような実証研究からの知見の蓄積自体が学術的要請であることである。第三に、映画産業における本研究を演繹することで、小規模のビジネス、特にサービス産業にとって、規模の大きな企業との競合環境でどのような持続的競争力を創造し得るのかということについての重要な学術的提言を行うことである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Case Study: Creating Multi-Layered Human Resources in Fuji TV's Live-Action Film Production Business2023

    • Author(s)
      Shusuke Kanai
    • Journal Title

      Journal of Applied Management

      Volume: 60 Pages: 127-142

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on the Classification of Film Production Strategies of Japanese TV Broadcasting Companies2022

    • Author(s)
      金井秀介
    • Journal Title

      Journal of Japan Association for Performance Excellence Online

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 41-50

    • DOI

      10.11199/japeoj.7.41

    • NAID

      130008141858

    • ISSN
      1880-4365
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フジテレビにおける映画製作事業の戦略的視座についてー1995年から2010年にかけてのテレビドラマ製作経営資源の映画制作への展開に関する考察ー2022

    • Author(s)
      金井秀介
    • Journal Title

      東アジア研究

      Volume: 30号 Pages: 47-68

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 独立系地方小規模映画館における価値創造の研究2024

    • Author(s)
      金井秀介
    • Organizer
      サービス学会 第12回国内大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on the Context-based Value Creation of a Small Local Independent Cinema in Japan2023

    • Author(s)
      Shusuke Kanai
    • Organizer
      The 21st Asia Pacific Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Case Study on value creation of Small Local Independent Cinemas in Japan2023

    • Author(s)
      Shusuke Kanai
    • Organizer
      The 48th JSICR Conference, Spring 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フジテレビの映画製作事業における人的、組織的経営資源の多層的構築 - 1995年か ら2010年にかけて -2022

    • Author(s)
      金井秀介
    • Organizer
      文化経済学会<日本>2022年度研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 事例研究:フジテレビの実写映画製作事業における人的、組織経営資源の戦略的構築2022

    • Author(s)
      金井秀介
    • Organizer
      第79回実践経営学会関西支部会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Mechanism of Value Creation in Small Local Cinemas in Japan2022

    • Author(s)
      金井秀介
    • Organizer
      Asia Pacific Conference 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer Value Creation in a Small Local Cinema : Qualitative Analysis of Cine Vita in Oita, Japan2021

    • Author(s)
      金井秀介
    • Organizer
      The 19th Asia Pacific Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer Value Creation: A Case Study of Small Local Cinemas in Japan2020

    • Author(s)
      Shusuke Kanai
    • Organizer
      Southwest Conference on Asian Studies in 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Customer value creation: Case studies on Japanese small local cinemas2020

    • Author(s)
      Shusuke Kanai
    • Organizer
      18th Asia Pacific Conference 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi