• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese scientists' acquisition of metadiscourse markers used in scientific research articles

Research Project

Project/Area Number 20K00757
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture

Principal Investigator

Kobayashi Kaoru  東京農業大学, 生命科学部, 教授 (50804019)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 萩原 明子  東京薬科大学, 生命科学部, 教授 (50266904)
内藤 麻緒  聖マリアンナ医科大学, 医学部, 准教授 (30410062)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsメタディスコース / 実験論文 / コーパス / 科学英語 / ESP / ライティング指導 / コーパス分析 / 英語教育 / 生命科学 / 論文指導 / ライティング / 言語習得
Outline of Research at the Start

本研究ではコーパス分析の手法を用いて、生命科学分野の日本人のメタディスコース学習プロセスを解明し、メタディスコース学習指導案を提示する。まず生命科学分野の国際ジャーナルに発表された英語論文に使用されているメタディスコースマーカーを抽出し、それらを規範として、日本人学生及び研究者が過剰にあるいは過少に使用しているマーカーを同定する。一方で、英語論文の発表を相当数経験している日本人研究者のメタディスコースの使用状況も調査する。これらの結果をもとに日本人が修得しやすいものとしにくいものの分析を行い、今後の生命科学分野の英語教育に反映させることを目的とするものである。

Outline of Final Research Achievements

Learning how to utilize metadiscourse markers (MDMs) used in experimental research articles in the life sciences is essential for students in this field to read and write papers, and for researchers to succeed in publishing their research results. However, the use of MDMs in this field has not been clarified, nor have effective teaching methods been established. In this study, using corpus analysis methods, we identified the MDMs under- and overused by Japanese researchers and students. The major corpora we created include a corpus of published papers written by Japanese researchers, a corpus of papers written by non-Japanese researchers, and a corpus of research reports written by Japanese students. We also tested two teaching plans and proposed an effective method for Japanese students to learn MDMs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、日本人研究者による論文発表件数の順位が低下しているが、一つの原因として、日本人研究者が論文を英語で執筆することを明示的に学習していないことが挙げられる。本課題では生命科学分野の実験論文において日本人研究者及び、日本人学生が過剰・過少使用するMDMを同定し、学生にMDMを効果的に使用しているサンプルを提示することがMDMの習得につながることを明らかにした。この結果を科学英語教育の場で応用することは、日本人研究者が非日本語話者にとって読みやすい論文を執筆する一助となることが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] A Comparative Corpus Study on the Use of Personal Pronouns in Japanese High School English Textbooks2023

    • Author(s)
      Akiko Hagiwara, Chika Gonja, Kaoru Kobayashi
    • Journal Title

      東京薬科大学研究紀要

      Volume: 26 Pages: 17-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自然科学系の日本人学生を対象としたライティング課題:ムーヴとメタ談話標識の使用を促す情報2023

    • Author(s)
      Kaoru Kobayashi, Akiko Hagiwara
    • Journal Title

      Annual Report of JACET-SIG on ESP

      Volume: 24 Pages: 4-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 科学論文で使用される談話標識の分析ー科学英語教育への示唆ー2023

    • Author(s)
      小林 薫、萩原 明子
    • Journal Title

      社会言語科学会第47回大会発表論文集

      Volume: 47 Pages: 103-106

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 科学論文における自己参照マーカー「we」の分析2022

    • Author(s)
      萩原 明子、小林 薫、内藤 麻緒
    • Journal Title

      東京薬科大学研究紀要

      Volume: 25 Pages: 43-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論文アブストラクトに於ける日本人学生のメタディスコース使用: 英語圏研究者との比較に基づく考察2021

    • Author(s)
      内藤 麻緒、小林 薫、萩原 明子
    • Journal Title

      日本英語英文学

      Volume: 31 Pages: 19-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 科学論文で使用される談話標識の分析ー科学英語教育への示唆ー2023

    • Author(s)
      小林 薫、萩原 明子
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching frame markers for writing research reports2022

    • Author(s)
      Kaoru Kobayashi, Akiko Hagiwara
    • Organizer
      48th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparison of Metadiscourse Markers in Scientific Research Abstracts: An Interlanguage Study2021

    • Author(s)
      Akiko Hagiwara, Kaoru Kobayashi
    • Organizer
      AILA 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Use of First-Person Pronoun "We" in Science Research Articles2021

    • Author(s)
      Kaoru Kobayashi, Akiko Hagiwara, Mao Naito, Kenta Arai
    • Organizer
      JALT 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi