Longitudinal analysis of English speech produced by Japanese children and automatic evaluation of prosody
Project/Area Number |
20K00789
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Kato Tsuneo 同志社大学, 理工学部, 教授 (60607258)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
菅原 真理子 同志社大学, 文学部, 教授 (10411050)
山本 誠一 同志社大学, 研究開発推進機構, 嘱託研究員 (20374100)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 小中学生 / 英語音声 / 追跡的分析 / 無強勢母音 / 韻律評価 / 日本人小中学生 / フォルマント / 小学生英語音声 / 発音評価 / スピーチチェイン |
Outline of Research at the Start |
本研究では,小学校低学年における言語獲得と発音の変化との関係,具体的には2年生から4年生までに学ぶアルファベット,Phonicsの基本,日本語のローマ字表記と英語の発音との関係を調査する.同時に,中学生の英語音声も継続的に収録し,徐々に出来るようになる文発声におけるアクセントやイントネーションの変化を記録する.我々が提案している英語らしいリズムの自動評価指標も組み合わせ,母語である日本語の特徴を踏まえた発音訂正や,韻律,特に文発声のリズムを自動評価できる英語発音・韻律自動評価システムを最終目標として,英語発音・韻律の自動評価手法の高精度化を進める.
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Outline of Final Research Achievements |
We analyzed English read speech produced by a hundred Japanese junior high school students with various linguistic backgrounds to reveal the effects of linguistic environments in preschool and elementary school on English pronunciation. We compared the quality and quantity of the produced unstressed English vowels among three groups of students: those who received primary education in Japanese at domestic schools, those who received bilingual education in 50% English and 50% Japanese domestically, and those who received primary education in English internationally. To automatically evaluate accents of English words and stresses of short phrases without referencing a native speaker's speech, we proposed an automatic prosody evaluation method by estimating reference prosody using a Transformer encoder. Experimental results demonstrated significant improvements in subjective-objective score correlations on English word and short phrase utterances produced by Japanese university students.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内における英語教育ではコミュニケーション能力を育むため早期化が行われたが,小学生以前の言語環境,国内における集中的な英語教育がコミュニケーションの土台である発音に与える影響は明らかではない.本研究は英語教育のさらなる早期化がもたらす効果の予測に資すると考えられる.また,自動韻律評価は将来の英語コミュニケーションの自習を可能にするコンピュータ支援言語学習システムの高度化に資する.
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)