• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Formulation and evaluation of developmental indicators for high school students' English speaking ability based on longitudinal data

Research Project

Project/Area Number 20K00813
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOkayama University (2023)
Chuo University (2020-2022)

Principal Investigator

Abe Mariko  岡山大学, 教育学域, 教授 (90381425)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 雄一郎  日本大学, 生産工学部, 准教授 (00725666)
近藤 悠介  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授 (80409739)
藤原 康弘  名城大学, 外国語学部, 教授 (90583427)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords縦断的コーパス / 学習者コーパス / スピーキング能力 / 言語産出 / 発達指標 / 学習月数 / 流暢性 / 複雑性 / スピーキング / 英語スピーキング力 / スピーキングコーパス / 発達プロセス / 発達要因 / スピーキング力 / 実証的研究
Outline of Research at the Start

本研究は、前年度までの科学研究費採択課題において収集が完了した二つの異なるデータを利用した分析を行う。具体的には、高校生の発話を3年間にわたって継続的に収集した縦断的スピーキング学習者コーパス (Longitudinal Corpus of Spoken English: LOCSE) と複数の調査方法を使って収集した学習者に関するメタ情報を用いて、高校生のスピーキング力の発達プロセスを解明し、その発達に寄与する要因を特定する。

Outline of Final Research Achievements

Items reported as significant predictors of speaking assessment included the total number of words in an utterance, relative frequency of prepositions, nouns, articles, coordinating conjunctions, present-tense verbs, past-tense verbs, emphatic expressions, adverbs, and first-person pronouns. Vocabulary diversity, especially the number of different words, is also an important predictor of speaking development. Vocabulary sophistication did not show a strong relationship with the length of language learning, indicating that at the senior high school level, English-speaking ability is influenced more by the use of different words than by the use of complex vocabulary. These findings provide new insights into the identification of language items in the development of speaking ability and their relationship to the length of language learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果は、高等学校における教育実践、およびスピーキングテストの開発と評価にとって貴重な資料となるため、本研究の果たす役割は大きい。また、本研究チームはその研究成果を、研究者のみならず、高等学校などの英語科教員を対象とした学会・研究会において公表する活動を行っている。このような活動を通じて、さまざまな領域に関心を持つ聴衆と幅広い意見交換を行うことが可能となり、教育現場における実践的なフィードバックを得ることができるだけでなく、研究成果の普及と応用を促進することができる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] LOCSE研究プロジェクトー高校生のスピーキング産出能力に対する理解を深める2024

    • Author(s)
      阿部真理子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 72(12) Pages: 58-59

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語授業からみる大学教育における文理融合2023

    • Author(s)
      福田純也, 阿部真理子
    • Journal Title

      中央評論

      Volume: 75(2) Pages: 71-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Exploring L2 spoken developmental measures: Which linguistic features can predict the number of words?2022

    • Author(s)
      Kobayashi, Y., Abe, M., & Kondo, Y.
    • Journal Title

      English Corpus Studies

      Volume: 29 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 縦断的コーパスを利用したスピーキング力の発達研究:言語発達の指標探究2023

    • Author(s)
      阿部真理子
    • Organizer
      Symposium on Longitudinal Corpus of Spoken English
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 縦断的コーパスを利用したスピーキング力の発達研究:統語的観点から2023

    • Author(s)
      近藤悠介
    • Organizer
      Symposium on Longitudinal Corpus of Spoken English
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 文法的に複雑になるとスピーキングの評価は上がるか?2023

    • Author(s)
      近藤悠介, 阿部真理子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 縦断的コーパスを利用した高校生のスピーキング能力の発達研究2023

    • Author(s)
      阿部真理子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会愛知地区大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 縦断的スピーキングコーパス(LOCSE)の構築と活用2022

    • Author(s)
      阿部真理子
    • Organizer
      Symposium ON Automated Scoring (SONAS)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] L2スピーキング能力の発達:言語的複雑性からの予測2022

    • Author(s)
      阿部真理子
    • Organizer
      英語コーパス学会語彙研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者コーパスにおける文法的複雑性の時間的変化2022

    • Author(s)
      近藤悠介
    • Organizer
      英語コーパス学会語彙研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Identifying developmental indices of L2 spoken English through statistical modelling2021

    • Author(s)
      Abe, M., Kondo, Y., Fujiwara, Y., & Kobayashi, Y.
    • Organizer
      Corpus Linguistics (CL) 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of novice learners’ development of complexity2020

    • Author(s)
      Abe, M., Kondo, Y., Fujiwara, Y., & Kobayashi, Y.
    • Organizer
      Teaching and Language Corpora (TaLC) 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] LOCSE Research Project

    • URL

      https://sites.google.com/view/locse/home

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] Longitudinal Corpus of Spoken English (LOCSE)

    • URL

      https://sites.google.com/view/locse/

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Symposium on LOCSE 20232023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi