Project/Area Number |
20K01368
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05060:Civil law-related
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 金融商品 / 適合性原則 / 説明義務 / 助言義務 / 金融仲介者 / 顧客等に対する誠実義務 / 顧客本位の業務運営に関する原則 / 資産運用 / 保険募集 / 保険代理店 / デジタル化 / リモート化 |
Outline of Research at the Start |
金融商品は複雑化、多様化しており、十分な説明を受ければ顧客が商品内容を理解し、選択できるかといえば、必ずしもそうではない。また、金融規制の緩和により、金融商品の販売に関与する主体(金融仲介者)が多様化しており、その行為の適切さを担保することが難しくなってきている。本研究は、こうした金融市場の変化に対応した金融商品の推奨・販売ルールのあり方を明らかにするため、現在の法規制の前提にある理論的・思想的基盤を再検討するとともに、報酬システムなど金融仲介者のインセンティブ構造とその影響を分析した上で、これらの検討結果に基づいて、あるべき制度設計の検討を行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to determine the appropriate regulations for the advice and sales of financial products in light of recent changes in the financial market. Through a comparative law analysis of US and German law, the study focuses on two main aspects: first, the theoretical foundations and limitations of the information model; and second, the incentive structure of intermediaries who advise and sell financial products. The results demonstrate that it is rational to prioritize the best interests of individual investors while leveraging the function of the market. This can be achieved by successfully designing the incentive structure of intermediaries, not based on the conventional optimistic rational market model, but rather by adopting a pessimistic rational market model approach.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、金融商品の推奨・販売の場面におけるトラブルを避けるという観点から適切な法規制を探求するものである。米国法およびドイツ法を研究した。そこから示唆を受けて、金融商品の仲介者が顧客に対する適切な情報提供を担わせることが適切であり、そのためには仲介者の報酬などインセンティブ構造を適切に設計することが重要であることを明らかにした。本研究の成果は、金融商品の推奨・販売ルールの合理化のために有益であると思われる。
|