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An empirical study of the factory open to the public of food processing companies and experiential branding

Research Project

Project/Area Number 20K01879
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionChuogakuin University (2022-2023)
Kanazawa University (2020-2021)

Principal Investigator

Shiraishi Hiroyuki  中央学院大学, 商学部, 教授 (60242707)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsオープンファクトリー / 経験価値 / ブランディング / 口コミ / ホスピタリティ / 組織イメージ / 良き市民性 / 次世代育成 / 親近感 / CSR遂行 / 良き企業市民 / 透明性 / 差別化 / 企業ミュージアム / 食品メーカー / 人的資源 / 実体験
Outline of Research at the Start

本研究は食品メーカーのオープンファクトリー(公開型工場)を訪問した上で企業イメージ形成、ブランディングに関するその意義を探るものである。オープンファクトリーにおける生産体制等の開示およびブランドに関する経験価値形成と当該食品メーカーの印象、ブランドイメージとの関係を来場者調査、インターネット上での当該メーカーに関する口コミ等により探究する。すなわちオープンファクトリーにおけるものづくりの見聞やその他の経験が当該企業の印象とそのブランドイメージに及ぼす影響、前者が後者をどのように変化させるかを調べ、オープンファクトリーを「場」にした企業イメージ向上とブランディングの有効性を実証的に研究する。

Outline of Final Research Achievements

This study revealed the significance of increasing positive customer reviews for companies in food processing business. This study also revealed the influence of organizing a factory tour for members of the public on customer reviews. We examined the differences in online reviews for about 50 food processing companies whose headquarters are located in Japan. Among the 50 companies Ajinomoto, Gateau Festa Harada,Tokyo Kanefuku, Fukuya, Umekama and Minamoto received numerous positive reviews regarding the subjects contained in the survey.
It is a noteworthy fact,and striking, that the six companies have opened their factories to the public and also include museums. A fact-finding investigation of the six companies' factories was conducted in the study. They allowed visitors to grasp condition of equipment with a feeling of presence. Food manufacturers need to give consumers comfortable and exciting experience with the spirit of hospitality to get clients by online reviews nowadays.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

オープンファクトリーは、実務家からの注目度は高いが、学術的研究対象としてはほとんど取り上げられてこなかった。一方、経験価値形成はKeller(2008)等に代表されるブランディング論の最先端領域である。本研究では、生産プロセスの開示が本質的重要性を持つ食品メーカーではオープンファクトリーが口コミ形成、ブランディングの重要な起点になっていることを明確化し、この分野の先駆的な研究成果かつ実践的で新規性の高い学術的知見が得られた。
加えて、施設の実態を正しく伝えブランディングに作用する口コミが増大するための条件を明らかにできた。これは口コミ閲覧者と工場の設置・運営企業の双方に対し大きな意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 11 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 食品生産組織と地理的表示保護-八丁味噌の事例研究-2023

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      日本海域研究

      Volume: 54 Pages: 33-52

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 食品生産組織の正統性訴求-八丁味噌を事例に-2023

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      中央学院大学商経論叢

      Volume: 37(2) Pages: 49-63

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 良き企業市民たる食品生産組織の取り組み-文化貢献と工場公開を中心に-2023

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      中央学院大学商経論叢

      Volume: 37(2) Pages: 65-84

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Organizational Affinity Enhancement and Differetiation Strategies of Japanese Traditional Sweets Manufacturers2022

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      金沢大学経済論集

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 53-80

    • DOI

      10.24517/00065802

    • ISSN
      2432-2741
    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/59543

    • Year and Date
      2022-03-31
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      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] HACCPと工場公開-東京かねふくを事例にー2022

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      中央学院大学商経論叢

      Volume: 37(1) Pages: 35-47

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      2022 Annual Research Report
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  • [Journal Article] 水産練製品の生産組織に関する比較研究-スギヨと紀文の組織理念-2022

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      中央学院大学商経論叢

      Volume: 37(1) Pages: 49-65

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      2022 Annual Research Report
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  • [Journal Article] 外食企業の海外事業とコロナ禍-北陸発ラーメン店のアジア戦略と人材育成-2022

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      日本海域研究

      Volume: 53 Pages: 1-18

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    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Organizational Hospitality Service Strategy in the Food Processing Plant2021

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      金沢大学経済論集

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 67-103

    • DOI

      10.24517/00064687

    • NAID

      120007183517

    • ISSN
      2432-2741
    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/58419

    • Year and Date
      2021-12-28
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      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Word-of-Mouth Buzz of Organizations and Human Resources to Create Warm Hospitality: -Customer Experience Management for Branding of Food Processing Companies-2021

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      金沢大学経済論集

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 65-108

    • DOI

      10.24517/00061724

    • NAID

      120007025867

    • ISSN
      2432-2741
    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/55449

    • Year and Date
      2021-03-31
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      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Organizational Philosophy of Major Tobacco Manufacturers in relation to Human Resources: A Study in the Context of Japan, China, and South Korea2021

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      日本海域研究

      Volume: 52 Pages: 67-80

    • DOI

      10.24517/00061702

    • NAID

      120007006441

    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/55427

    • Year and Date
      2021-03-17
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Dynamic Capabilities and Corporate Communication of Food Processing Companies: Case Study of Ajinomoto Co., Inc. and Nissin Food Products Co. Ltd2020

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      金沢大学経済論集

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 31-74

    • DOI

      10.24517/00060498

    • NAID

      120006957799

    • ISSN
      2432-2741
    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/54222

    • Year and Date
      2020-12-28
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日中韓の食品メーカー三社における人的資源の組織理念2020

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Journal Title

      ERINA REPORT PLUS

      Volume: 155 Pages: 45-50

    • NAID

      40022337313

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 原材料等元来的コモディティの差別化戦略2023

    • Author(s)
      白石弘幸
    • Organizer
      日本情報経営学会第85回全国大会(2023年6月25日、東海大学湘南キャンパス)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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