Project/Area Number |
20K01974
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | マルチチャネル・システム / デジタル化 / 企業間ガバナンス / 企業間学習 / 企業間関係 / マルチチャネル / マルチ・チャネル / デュアル・チャネル / B2Bマーケティング / 資源コンフィギュレーション / 企業間コーディネーション |
Outline of Research at the Start |
企業間取引におけるeコマース化、マルチ・チャネル化が進展する中で、流通チャネルや生産財市場における企業間関係性は質的に変化し、その研究も変容してきた。近年、企業間関係性研究において、信頼やコミットメントに焦点を当てた従来の研究に代わって、企業間関係において各企業の持つ異質的な資源をどのように結合するのか、企業間のコーディネーションを如何に行うか、それらを環境の変化に合わせてどのように変えてゆくのかという問題が、より重要な研究課題となっている。本研究課題の目的は、企業間における資源コンフィギュレーションとコーディネーション統合のパフォーマンス効果に関する実証研究を行うことである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study addressed the issues of interfirm governance and interfirm learning in multichannel systems. Research models were developed and tested for these two issues. The results of the empirical study on interfirm governance show that vertical and horizontal governance are positively related to channel performance, and that the performance effect of vertical governance is weakened with higher channel variety and strengthened with higher channel duality. The empirical study on interfirm learning indicate that while relational variety promotes the acquisition of external knowledge, relationship quality promotes a deeper understanding of this knowledge, which in turn facilitates the exploitation of the knowledge.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マルチチャネル・システムを捉えるために、本研究はChannel variety (チャネルの多様性) とChannel duality (直接・間接チャネルが併存している程度) という2つの尺度を開発した。この2つの次元は本研究のオリジナルである。チャネル関係には垂直と水平の2つの関係がある。本研究は、マルチチャネルの構造的特性と垂直的と水平的ガバナンスに興味深い関係があることを明らかにした。また、企業間学習が展開するプロセスの分析モデルに企業間関係の構造的特性と質の影響を加えた。いずれも、既存研究ではほとんど取り組まれておらず、マルチチャネル研究や企業間学習の研究に大きく寄与するものである。
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