Project/Area Number |
20K02357
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
|
Research Institution | Kinjo Gakuin University |
Principal Investigator |
Oda Naomi 金城学院大学, 生活環境学部, 准教授 (40719910)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
東 珠実 椙山女学園大学, 現代マネジメント学部, 教授 (20247604)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | 消費者教育 / こどものまち / ミニ・ミュンヘン / 消費者教育の体系イメージマップ / アンケート調査 / SDGs / イメージマップ / フェッチティ(FEZitty) |
Outline of Research at the Start |
現在、日本各地で「こどものまち」が実施されているものの、持続可能性を意識して開催された事例は多くない。本研究は、「こどものまち」にSDGsの要素を取り入れた、持続可能な社会への動機づけとなる体験型消費者教育プログラムを開発し、その効果を明らかにする。
|
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to develop an experiential consumer education program incorporating SDGs into "kids Town" and verify its effectiveness. To prevent consumer harm, it is important to provide education that encourages proactive decision-making and choice, and "kids Town" , which mimics Germany's Mini-Munich where activities are carried out through play, has been spreading throughout Japan since 2002. This research focused on the issue that Japan has a low score in 5 areas of the Sustainable Development Goals (SDGs) adopted by the United Nations in 2015, and conducted a survey to develop a "kids Town" model that incorporates SDGs elements into an experiential.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は以下に示す通りである。 SDGsの要素を盛り込んだ体験型消費者教育イベント「キッズタウン」の参加者への消費者教育の効果は、一定のレベルで確認することができた。しかし、持続可能な消費に関する項目などは、事前の会議時には意識が上昇したもののイベント後のアンケート調査結果では教育的効果が下がる項目も見られるなど、長期的な意識の定着の面で課題が見られた。本研究で得られた研究成果については、日本消費者教育学会にて報告をした。また、実践モデルの普及に向けてリーフレットを作成し、関係各所に配布した。
|