Project/Area Number |
20K02414
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
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Research Institution | Tokyo Kasei Gakuin University |
Principal Investigator |
Ono Yumiko 東京家政学院大学, 現代生活学部, 教授 (90727629)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
柿野 成美 公益財団法人消費者教育支援センター, 事業部門, 首席主任研究員 (50648110)
川崎 孝明 筑紫女学園大学, 人間科学部, 教授 (20421307)
上杉 めぐみ 愛知大学, 法学部, 准教授 (30583520)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 消費者教育 / キャッシュレス決済 / 家庭科教育 / 金融リテラシー / 脆弱な消費者 / 社会福祉 / キャッシュレス |
Outline of Research at the Start |
本研究は、キャッシュレス決済の普及に伴い生じる諸課題を消費者の立場から整理し、その解決策として効果的な消費者教育のあり方を検討するものである。 消費者の視点からキャッシュレス決済の現状と課題を整理して、国あるいは各地域による共通点や相違点を見出し、学校教育と社会教育におけるキャッシュレス決済の取り扱いについて消費者教育の目指すべき方向性を探る。 さらに、消費者の中でも対象を絞り、高校生や若者と、高齢者や障害者などの「脆弱な消費者」がキャッシュレス化する社会で主体的な消費生活を送ることができる消費者政策や消費者教育の成果と課題を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
A questionnaire survey was conducted among high school students in Tokyo first in 2019 and then in 2021.These survey results indicate that cashless payment is pervasive among the respondents. The responses regarding intention to use cashless payment suggest that the lifestyle changes necessitated by the COVID-19 pandemic have boosted it. The percentage of respondents who have purchased products on the internet increased from 42.8% in 2019 to 54.5% in 2021, while that of respondents using a guardian’s credit card decreased from 72.4% in 2019 to 47.3% in 2021. Similarly, QR code payment platforms such as PayPay saw a surge in usage from a few percentage points in 2019 to around 80%. To impart consumer education that meets today's conditions, it is crucial to examine trends among high school students-the so-called “end users” of consumer education-through this survey.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では2019年と2021年に実施した高校生を対象とした調査から、ネット通販の利用経験者が増えたこと、キャッシュレス決済の利用意向が高まる一方で、慎重に考えたり、不安を覚える生徒の存在も確認した。コロナ禍による生活様式の変化が、キャッシュレス決済の促進に与えた影響の強さが自由回答欄への記述からも示唆された。学習指導要領の改訂に伴い、高等学校では2022年度から新しい内容の教科書を用いた授業が実施され、家庭科では金融経済教育の取り扱いも注目されている。しかしながら都市部と地方都市部をみてもキャッシュレス決済の状況は異なる。地理的、社会経済的状況との関係で検討することが今後の課題である。
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