• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Oracy and Education: Focusing on Primary Schools in UK

Research Project

Project/Area Number 20K02516
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Kawaji Ayako  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20411473)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中谷 奈津子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (00440644)
勅使河原 君江  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (60298247)
赤木 和重  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (70402675)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsオーラシー(Oracy) / 言語教育 / 教育目標・教育評価 / 教育環境デザイン / ケア / 英国 / 話す・聴くことの教育 / 生活綴方・作文教育 / 対話型鑑賞 / 特別支援教育 / 家族支援 / オーラシー / 教育目標 / 教育評価 / 参加の権利 / 子どもの権利 / 話す能力 / 意見表明権 / 話す力 / 環境デザイン / 作文教育 / ウェル・ビーイング / リテラシー / Right to be heard
Outline of Research at the Start

学習の深さの評価と子どものケアをつなぐ鍵概念がオーラシーである。これに注目することで、子どもの貧困、権利侵害、ケアと学びの分断が生じている日本の教育の改善に向けた知見を得る。特に初等教育に焦点を当てる。
具体的には、英国の初等教育の場におけるオーラシー育成に関する目標と評価、教育実践、環境、評価について、文献調査、英国での観察、聴取調査を通じて、明らかにする。
2021年度に調査内容を中間的にまとめ、情報提供者に内容と公開に関する確認を行う。以上の作業を経て、2023年度には学会発表、最終成果報告書刊行を遂行し、研究成果を発信する。

Outline of Final Research Achievements

Oracy Cambridge and School21, an Oracy School (comprising three schools with diverse children in primary, secondary and post-secondary education), have jointly developed an Oracy framework, which positions a social-emotional perspective in addition to the physical, linguistic and cognitive perspectives. The research report of Oracy curriculum in Wales also showed that in addition to cognitive outcomes, social-emotional outcomes can be achieved and provided evidence from multiple research papers that this can be assessed and confirmed. It is clear that there is a new trend in Oracy development, which has been noted to have gone downhill once due to the difficulty of evaluation. Field research was limited by the pandemic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英国では、オーラシーの育成を子どもの権利保障の一環として行っている。人間性の根源を重視し、貧困克服、子どもの権利保障(特に参加の権利、意見表明権・聴いてもらう権利)、話し合いによる新しい価値創造の観点等から研究が進められている。オーラシーを自然な発達に任せていては格差拡大につながること、移民や特別な教育的ニーズがある子どもたちも含めてすべての子どもに教えることができること、教えることで格差を縮小できること等の提起は、日本の教育政策にも大きな示唆を与え、社会的意義が大きい。権利保障としての教育と評価の関係について、米国とは異なる展開が示されている点は学術的意義が大きく、今後も研究が必要である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (30 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 7 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Strathclyde(英国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Three Years of Pottery Practice at a High School Section of Special Needs School: Creating Lessons from Teacher-Centered to Student-Centered2024

    • Author(s)
      下木なつみ, 江上弘晃, 赤木和重
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 17 Issue: 2 Pages: 13-24

    • DOI

      10.24546/0100487731

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Literature Review since 2000 on the Role and Challenges of Early Childhood Education and Care with regard to Child Poverty2023

    • Author(s)
      中谷 奈津子
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16 Issue: 2 Pages: 127-137

    • DOI

      10.24546/0100481776

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学級規範の「脱臼」としてのインクルーシブ教育:規範による/規範で遊ぶ2023

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 33 Pages: 33-40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育における「通常学級の改革」の課題と展望:規範の弛緩および多様性を前提とした授業づくり2023

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 29 Pages: 59-74

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における通知表開発と評価に関する事例的検討 : 「資質・能力型通知表」と「教科型通知表」の比較を通して2023

    • Author(s)
      俣野源晃、田淵知紗、山口智史、川地, 亜弥子、渡邊隆信
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 31(1) Pages: 11-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『日本における教育的進歩主義、文化的邂逅と改革』書評セミナー(2) :討論の記録2023

    • Author(s)
      パトリック・ショーブ, カーステン・ケンクリス, 山﨑 洋子, 佐久間 裕之, 川地 亜弥子
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 26 Pages: 65-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 『日本における教育的進歩主義、文化的邂逅と改革』書評セミナー(1) :講演の記録2023

    • Author(s)
      パトリック・ショーブ, カーステン・ケンクリス, 山﨑 洋子, 久野 弘幸, 川地 亜弥子
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 26 Pages: 53-63

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもの貧困における保育の役割と課題:2000年以降の海外文献レビューをもとに2022

    • Author(s)
      中谷奈津子
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16(2) Pages: 127-167

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害青年の大学教育プログラムはなにをもたらしたか?:教育専門職養成大学における3年間の実践を通して2022

    • Author(s)
      赤木和重・川地亜弥子・津田英二・河南 勝・佐藤知子・殿垣亮子・柴田真砂代・黒川陽司
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16(2) Pages: 203-211

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校教師は授業スタンダードを採用したいのか:自校児童の授業スタンダードに対する調査結果を踏まえた検討2022

    • Author(s)
      前岡良汰・ 赤木和重
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 43(2) Pages: 106-115

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イタリアの教室に入ってみた【第2回】加配は,障害児個人につくのではなく,クラスにつく2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      はあとブリッジ

      Volume: 436 Pages: 6-7

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 1930年代の生活綴方における知の創出:子どもの生活と表現にねざす教育論を目指して2022

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      日本の科学者

      Volume: 57 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 9・10歳の節と学校の役割2022

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 923 Pages: 91-97

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症教育における支援プログラムとの「ほどよい」つきあいかた2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 676 Pages: 15-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 楽しい節目をつくりだす2022

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 674 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 即興の視点から考える発達障害のある子どもたちの学び2021

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      指導 と評価

      Volume: 806 Pages: 54-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「むっちゃ楽しい」クラスの中で2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 662 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 一人ひとりの姿、思いを深く想像して2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 663 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 要求を育てる2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 664 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ゆたかな人間関係と偏食指導2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 665 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践報告・記録のねうち2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 666 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 子育て・療育・発達相談2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 667 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 一人ひとりが輝くみんなで学ぶ授業をつくる2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 668 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] やってみる、なってみる2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 669 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童生徒の学習評価における「学びに向かう力、人間性等」の評価に関する覚書2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      教科外活動と到達度評価

      Volume: 22 Pages: 70-71

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代の学校教育をめぐる政策・提言と教材論2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 49(3) Pages: 2-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の動向と課題2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 910 Pages: 69-76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育・子育て支援に関する日英比較オンライン研修:GSPの教育目標分析に基づくプログラム開発2021

    • Author(s)
      川地 亜弥子, 勝冶 友紀子
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 24 Pages: 45-52

    • NAID

      120007044356

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校で学ぶことと生活綴方2021

    • Author(s)
      川地 亜弥子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 888 Pages: 6-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新型コロナ禍で問われる学校の役割2020

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      ひろば

      Volume: 203 Pages: 4-9

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オルタナティブスクールにおけるASD 児の自己と社会性の発達:縦断的な調査を通して2024

    • Author(s)
      古村真帆, 生田邦紘, 赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 国民学校芸能科図画鑑賞指導用掛図を活用した戦時下における対話的美術鑑賞教育-西田秀雄著『日本美術と児童画』より-2024

    • Author(s)
      勅使河原君江
    • Organizer
      第46回美術科教育学会 弘前大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] イングランドにおける家族支援・保護者支援2022

    • Author(s)
      グラント宝槻純子、Michele Wright、Lynn Tumber、中谷奈津子
    • Organizer
      神戸大学国際人間科学部子ども教育学科国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育・子育て支援に関する日英比較オンライン研修2021

    • Author(s)
      川地 亜弥子, 寳槻 グラント 純子
    • Organizer
      オンライン・コミュニケーション教育・研究をふりかえって: 留学・海外研修プログラムの新展開
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 保育所等における子ども家庭支援の展開―生活困難を支える園実践の質的分析ー2024

    • Author(s)
      中谷奈津子・鶴宏史・木曽陽子・吉田直哉・関川芳孝
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 応用心理学ハンドブック2022

    • Author(s)
      赤木和重・呉 文慧
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 子どもとつくるわくわく実践2022

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      全障研出版部
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典 (担当:共著, 特別活動における評価(p.203)2021

    • Author(s)
      西岡, 加名恵, 石井, 英真
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784186042313
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] チーム学校時代の生徒指導 (担当:共著, 範囲:3章-II 特別活動と生徒指導―集団的・実践的・自治的活動を通じた人間形成―(pp.113-127))2020

    • Author(s)
      佐古秀一, 森田洋司, 山下一夫
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926724
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 部活動学 : 子どもが主体のよりよいクラブをつくる24の視点(担当:共著, 範囲:22時限目 教育方法学:スポーツ部活動の自治と評価(pp.287-298)2020

    • Author(s)
      神谷拓
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ベースボール・マガジン社
    • ISBN
      9784583113036
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi