• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Place Where one Belongs to Outside of School to Ease the Vicious Cycle of "School Caste"

Research Project

Project/Area Number 20K02602
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Kohara Kazuma  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (20396617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 美輝  龍谷大学, 文学部, 教授 (80547753)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsスクールカースト / 学級経営 / 生徒のQOL / クラスの雰囲気 / 多元的価値観 / 向学校文化 / まじめ化 / 生徒文化 / クリーク / 人気 / 居場所
Outline of Research at the Start

スクールカーストが子どもたちの積極性や自己肯定感の低下という悪循環を引き起こしており、その問題は校外に橋渡し型の居場所を持つことである程度解消されることがこれまでの研究でわかっている。そこで橋渡し型の居場所はどのようなメカニズムによりスクールカーストの悪循環の効果を緩和しているのか、スクールカーストがこの社会でいつ生まれ、それは社会全体の人間関係のありようの変化とどう関わっているのかを明らかにしたい。

Outline of Final Research Achievements

Macromill Inc. monitor survey was conducted, responses from 2,685 respondents aged 20-59. (1) Recognition of the existence of so-called school caste in junior high school increased from the 1970s to the 2000s. (2) On the other hand, when asked about the quality of communication in the class and concentration of power, both of which are main characteristics of school caste, the former declined from the 1970s to the end of the 1990s, and then rose sharply. The latter rose until the 2000s and then declined. In other words, the substantial expansion of school caste progressed only in the 1970s. After that, the "influencer type," which is characterized by high-quality communication but concentration of power, became the mainstream. (3) The simultaneous expansion of better communication and concentration of power was also seen in high schools, and these were found to contribute to the enjoyable and fulfilling school life of junior and senior high school students in 2000s and 2010s in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでは2000年代以降、中高でスクールカーストが広がり、クラスの雰囲気が悪化していると考えられてきた。しかし実質的なスクールカーストが拡大していたのは1980年代初頭まであり、その後は別の形のクラスが一般的になっていた。それは携帯電話などによって、クラスの中での影響力を拡大させたグループが力をふるう一方、多様な価値観が認められ、誰もに発言権のある風通しの良いクラス(インフルエンサー型)でもあった。また高校では、大学進学率の拡大がこの変化を後押しした。こうした変化により、2000年代以降、中高では大多数の生徒が以前より充実した楽しい学校生活が送れるようになっていっていることがわかった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] なぜ日本の高校生活がより楽しく、充実したものになったのか―大学進学率の上昇と情報化による、疎遠型クラスの減少2023

    • Author(s)
      小原一馬 林美輝
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スクールカーストはなぜ生まれ、それは「悪い」ものになってしまうのか ――スクールカースト生成の歴史的要因と上位者の攻撃性が高まる要因の考察2021

    • Author(s)
      小原一馬
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 149-169

    • NAID

      120007026190

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本の中学校の生徒間関係の変遷とスクールカースト2023

    • Author(s)
      小原一馬
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] スクールカーストの起源とその新しいかたち ー中学高校のクラスの雰囲気の 歴史的変化2022

    • Author(s)
      小原一馬
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi