• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Regional Harmonization of Secondary Education in Oceania

Research Project

Project/Area Number 20K02605
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

OKUDA HISAHARU  三重大学, 高等教育デザイン・推進機構, 特任講師(教育担当) (30535373)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords中等教育修了資格 / オセアニア島嶼国 / 地域的調和化 / リージョナリズム / ローカル化 / 校内評価 / サモア / トンガ / 校内評価と学校外評価 / ナショナルカリキュラム / キリバス / 探究的な学習 / 共通性とローカル化 / SOLOタキソノミー / 各国の相互作用的な学び合い / 教育借用理論 / カリキュラム分析 / 学校に基礎を置く評価 / SOLO Taxonomy / ニュージーランド / オーストラリア / 地域機関 / 大洋州島嶼国 / 後期中等教育 / 教育借用
Outline of Research at the Start

本研究は大洋州島嶼国の中等教育資格試験において導入されている「校内評価」に着目し、その導入背景と歴史的変遷過程を整理し、各島嶼国の試験制度と評価実践を比較検証していく。
具体的には「校内評価」がニュージーランドで誕生し、小島嶼国に借用され、大洋州地域において共通性を持つようになった歴史的背景と変遷、政策的意図を解明する。また「校内評価」の制度的枠組、評価規準と方法、各国の中等学校での授業実践、教員や生徒の意識を比較分析し、実態と特徴を解明する。
最終的に、小島嶼国がローカル化を進めつつ、国際的通用性を意識した地域的な教育の調和化のモデルを提示する。

Outline of Final Research Achievements

In this study on the regional harmonization of secondary education in Oceania region, I showed theoretical frameworks, "de-metropolitan" from the New Zealand certificate examination, "regionalism" which means development and implementation of the common certificate examination, PSSC, and "localization". Then, I explained that each of those countries regionally harmonized because of using a framework of "Internal Assessment" followed from the PSSC. Through the analyses, I derived three meanings of localization, (a) locally managed certificate examination, (b) introducing local educational contents in the exams, and (C) consistency with the national curriculum. Then, these three points can be achieved under the framework of "Internal Assessment", which contributes to sustain the international accreditation as the secondary education certificate. Finally, I discussed a model of harmonization in Oceania region.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小島嶼国では高等教育に繋がる中等教育修了資格試験を大国に依存しなければならないなど不利な立場に置かれやすい。しかし、大洋州島嶼国では脱メトロポリタンを目指したリージョナリズムを経て、「校内評価」という枠組みを踏襲することで国際的通用性を維持している。また、各国ではそれぞれ①資格試験の独自の運用、②ローカルの教材の導入、③ナショナルカリキュラムとの整合性を図るという3点のローカル化が進められているという構造を明らかにすることで、これらを共通点とする地域的調和化のモデルを提示できた。一方で、これらの国々では、地域的調和化の意義でもある相互に学び合うという点で課題があることを示唆することができた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] オークランド大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オークランド大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] National University of Samoa(その他の国・地域(サモア独立国))

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ニュージーランドの後期中等教育における校内評価に関する研究ースタンダードとパフォーマンス課題に注目してー2022

    • Author(s)
      奥田久春
    • Journal Title

      三重大学教養教育院紀要

      Volume: 7 Pages: 29-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育借用理論を用いた地域的調和化に関する一考察2021

    • Author(s)
      奥田久春
    • Journal Title

      三重大学教養教育院紀要

      Volume: 6 Pages: 55-60

    • NAID

      120007191993

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オセアニア島嶼国サモアとトンガの後期中等教育修了資格試験のローカル化と共通性に関する予備的研究 -大洋州共通の資格試験から各国独自の資格試験への移行-2023

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ニュージーランドにおける太平洋島嶼系(パシフィカ)移民への教育政策2023

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Localization in Senior Secondary Education in the Pacific Countries and its Regional Harmonizationin case of Tonga and Samoa2023

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      トンガ教育訓練省中等学校長会議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ニュージーランドにおける後期中等教育修了資格と探究的な学習2022

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大洋州島嶼国における中等教育修了資格のローカル化とその後の展開2021

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大洋州諸国における中等教育修了資格の教育評価の共通性2021

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランド後期中等教育修了資格でのスタンダードと評価に関する研究2021

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      教育目標・評価学会第32回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オセアニア小島嶼国―サモアなどでの後期中等教育修了資格(企画セッション「オーストラリア・ニュージーランド・オセアニア小島嶼国の後期中等教育修了資格と高等教育入学者選抜に関する研究」)2021

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      オセアニア教育学会第25回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大洋州諸国の中等教育における校内評価の共通性2020

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大洋州島嶼国における中等教育の地域的共通性2020

    • Author(s)
      奥田久春
    • Organizer
      オセアニア教育学会第24回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Study of Localization and Globalization of Secondary Education in Samoa2020

    • Author(s)
      Hisaharu Okuda, Tagataese Tupu Tuia, Seumanu Gauna Wong
    • Organizer
      Oceania Comparative and International Education Society 2020 Virtual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] オセアニア諸国の高等教育への接続と社会的公正2023

    • Author(s)
      澤田 敬人、奥田 久春
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929145
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 世界の学校2023

    • Author(s)
      二宮 皓
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929077
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi