• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on food support to enhance cooking skills and self-esteem of children in low-income families

Research Project

Project/Area Number 20K02704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionPrefectural University of Kumamoto

Principal Investigator

Sakamoto Tatsuaki  熊本県立大学, 環境共生学部, 准教授 (80710425)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細田 耕平  仁愛大学, 人間生活学部, 講師 (60734803)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords調理 / セルフエスティーム / 調理スキル / 動画 / 小学生 / 食事 / 自信 / 食事支援 / 自己肯定感 / セルフエフィカシー / 家族 / コミュニケーション / 非対面式 / 食支援 / 自尊感情 / 調理実習
Outline of Research at the Start

本研究では,子どもの成長につながる「新たな食支援」の方法を実証する。新たな食支援では,「料理スキル」と健やかな成長の土台となる「自己肯定感」の向上を目指している。調理スキルと自己肯定感に着目した理由は,以下の通りである。
自宅で料理をする人ほど生活習慣病になりにくく,調理スキルは生涯に渡る健康増進に寄与する可能性がある。また,生活困窮層の子どもほど自己肯定感が低く,自己肯定感の低さは問題行動等に関与している。自己肯定感を高めることにより,そうした課題を改善できる可能性がある。有用な食支援の方法論を構築することを通じて,各地で展開されている食支援の質の向上につなげる。

Outline of Final Research Achievements

We implemented and evaluated a cooking program to increase cooking skills and self-esteem for elementary school students.
Study 1: The feasibility of implementing a cooking program to increase cooking confidence and self-esteem was examined with 4th-6th grade elementary school students. These results suggested the potential to increase cooking confidence and self-esteem. Study 2: A quasi-experimental design was used to examine the effect of a cooking program that provided cooking videos and feedback to 4th-6th graders to improve their self-esteem. The results suggested that the program was effective in enhancing self-esteem among 4th-6th graders. Study 3: A cooking experience program was created for 2nd and 3rd graders in elementary school to broaden the target grade range and increase the program's versatility.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもの貧困への対策として,子ども食堂等による食支援の取り組みが充実してきた。しかしながら,食事提供により空腹を満たすことができても,支援を受ける子どもたち自身の成長や自立にはつながりにくい。本研究では,子どもの成長につながる「新たな食支援」の方法を実証した。本研究でおこなった調理体験型の支援では,「料理スキル」と健やかな成長の土台となる「自己肯定感」の向上が確認された。
食事提供とは異なる,新たな食事支援の方法論を実証ししたことが,本研究の社会的な意義である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 小学校 2・3 年生を対象とした遠隔型調理体験プログラムの実施可能性の検討2024

    • Author(s)
      細田 耕平,金子 留奈,坂本 達昭
    • Journal Title

      日本食育学会誌

      Volume: 18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effectiveness of a cooking program providing cooking videos and feedback for 4th-6th graders to improve self-esteema quasi-experimental design2023

    • Author(s)
      坂本 達昭 , 三宅 裕香, 酒井 海帆, 菊永 侑樹奈, 松元 遥南, 細田 耕平
    • Journal Title

      Japanese Journal of Health Education and Promotion

      Volume: 31 Issue: 2 Pages: 56-65

    • DOI

      10.11260/kenkokyoiku.31.56

    • ISSN
      1340-2560, 1884-5053
    • Year and Date
      2023-05-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of a Non-face-to-face Cooking Program to Improve Confidence in Cooking and Enhance Self-esteem among Elementary School Students2021

    • Author(s)
      近藤 秋穂, 山口 愛友, 中下 千尋, 細田 耕平, 坂本 達昭
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Nutrition and Dietetics

      Volume: 79 Issue: 3 Pages: 142-150

    • DOI

      10.5264/eiyogakuzashi.79.142

    • NAID

      130008063448

    • ISSN
      0021-5147, 1883-7921
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study of a cooking practice program to improve confidence in cooking and enhance self-esteem among elementary school students2021

    • Author(s)
      近藤 秋穂、中下 千尋、坂本 達昭
    • Journal Title

      Japanese Journal of Health Education and Promotion

      Volume: 29 Issue: 1 Pages: 70-76

    • DOI

      10.11260/kenkokyoiku.29.70

    • NAID

      130007996218

    • ISSN
      1340-2560, 1884-5053
    • Year and Date
      2021-02-28
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The effectiveness of a non-face-to-face cooking program to enhance self-esteem in elementary school students2022

    • Author(s)
      Tatsuaki Sakamoto, Yuka Miyake, Miho Sakai, Yukina Kikunaga, Haruna Matsumoto, Kouhei Hosoda
    • Organizer
      22nd International Congress of Nutrition (ICN)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 調理に対する自信とセルフエスティームを高める非対面式による食支援の効果の検討2021

    • Author(s)
      近藤秋穂,山口愛友,中下千尋,坂本達昭
    • Organizer
      第8回日本栄養改善学会九州・沖縄支部学術総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の調理に対する自信とセルフエスティームを高めるプログラムの評価2020

    • Author(s)
      近藤秋穂,中下千尋,坂本達昭
    • Organizer
      第67回日本栄養改善学会学術総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi