Project/Area Number |
20K02704
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Prefectural University of Kumamoto |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
細田 耕平 仁愛大学, 人間生活学部, 講師 (60734803)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 調理 / セルフエスティーム / 調理スキル / 動画 / 小学生 / 食事 / 自信 / 食事支援 / 自己肯定感 / セルフエフィカシー / 家族 / コミュニケーション / 非対面式 / 食支援 / 自尊感情 / 調理実習 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,子どもの成長につながる「新たな食支援」の方法を実証する。新たな食支援では,「料理スキル」と健やかな成長の土台となる「自己肯定感」の向上を目指している。調理スキルと自己肯定感に着目した理由は,以下の通りである。 自宅で料理をする人ほど生活習慣病になりにくく,調理スキルは生涯に渡る健康増進に寄与する可能性がある。また,生活困窮層の子どもほど自己肯定感が低く,自己肯定感の低さは問題行動等に関与している。自己肯定感を高めることにより,そうした課題を改善できる可能性がある。有用な食支援の方法論を構築することを通じて,各地で展開されている食支援の質の向上につなげる。
|
Outline of Final Research Achievements |
We implemented and evaluated a cooking program to increase cooking skills and self-esteem for elementary school students. Study 1: The feasibility of implementing a cooking program to increase cooking confidence and self-esteem was examined with 4th-6th grade elementary school students. These results suggested the potential to increase cooking confidence and self-esteem. Study 2: A quasi-experimental design was used to examine the effect of a cooking program that provided cooking videos and feedback to 4th-6th graders to improve their self-esteem. The results suggested that the program was effective in enhancing self-esteem among 4th-6th graders. Study 3: A cooking experience program was created for 2nd and 3rd graders in elementary school to broaden the target grade range and increase the program's versatility.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
子どもの貧困への対策として,子ども食堂等による食支援の取り組みが充実してきた。しかしながら,食事提供により空腹を満たすことができても,支援を受ける子どもたち自身の成長や自立にはつながりにくい。本研究では,子どもの成長につながる「新たな食支援」の方法を実証した。本研究でおこなった調理体験型の支援では,「料理スキル」と健やかな成長の土台となる「自己肯定感」の向上が確認された。 食事提供とは異なる,新たな食事支援の方法論を実証ししたことが,本研究の社会的な意義である。
|