Project/Area Number |
20K02735
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
露口 健司 愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (70312139)
増田 健太郎 九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (70389229)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | メンター / メンティ / ウェルビーング / メンターシステム / サーベイフィードバック / OJT / メンターシステムキックオフミーティング / キャリア発達 / 職能成長 / 若年層教員 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、教員の研修システムとして、分散型メンターシステムを提案し、固定型メンターシステムとの比較においてその効果測定を行う。固定型メンターシステムとは、メンターをベテラン教員に固定したものであり、分散型メンターシステムとは、状況に応じてメンターが変わり、これまでメンティであった若手教員がメンターとなり、全教員の職能成長を促す機能も備えたシステムである。本研究では、県内小中学校、計36校において、ターゲットである若年層教員の職能成長等について、愛媛大学教職大学院を核として愛媛県教育委員会、松山市教育委員会等と連携して研究を進め、成果を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the mentoring system, a training system for teachers. The mentoring system is a system in which mentors with abundant knowledge and experience work with inexperienced mentees on career development and psychological and social aspects through interviews and other means. The introduction of this system, which started at a general company, into the school setting has confirmed the systematic transfer of teachers' leadership skills, which had previously occurred spontaneously. Furthermore, it was also confirmed that the introduction of this system increased teacher wellbeing.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育の質の保障のためには、教師の指導力の向上が必要不可欠である。しかし、多忙な業務のため、研修に費やす時間や労力が不足しているという現実がある。そのような現状の中、今回のメンターシステムの導入事例を研究したことにより、教師の研修システムの在り方に一つの方向性を示すことができたのではないかと考える。組織的にメンターシステムを導入した現場では、教師の指導力やウェルビーングの向上が見られた。
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