• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a home economics education program that fosters the ability to comprehensively support daily life

Research Project

Project/Area Number 20K02755
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

Kakuma Yoko  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (70342045)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords家庭科教育 / 生活を支援する力 / 生活の総合性に対する認識 / 生活の行為・活動 / 生活資源 / 高齢者疑似体験 / 支援や協働の力 / 学習指導提案 / 生活の支援や協働 / 高齢者 / 生活の総合的な理解 / 生活資源の社会的活用 / 他者の生活支援 / 生活課題の解決 / 生活支援力
Outline of Research at the Start

本研究は、他者との協働や生活の外部との連携を前提とすることにより、家庭科の問題解決学習において、生活構造を総合的に捉える能力を涵養する。また、他者の生活支援という視点を導入することによって、生活体験や生活の営みに係る活動を担う機会の少ない生徒が生活の知識やスキルを学ぶ必然性を高め、それらを社会的に活用できる力、すなわち生活支援力を育成する家庭科の教育プログラムについて検討するものである。

Outline of Final Research Achievements

This study developed an educational program for problem-solving learning in home economics that captures the essence of problems and considers effective solutions from the perspectives of "recognizing the comprehensiveness of life," "supporting the lives of others," and "collaboration". In order to enable a systematic understanding of support subjects and their lives, the contents and methods of a simulated experience of the elderly were first examined in junior high school home economics classes to visualize daily life in concrete situations and to promote awareness of the burdens that arise in the process and the daily life resources that can alleviate them. The results of a partial trial of a subject teaching plan developed based on this simulated experience confirmed that it was effective in helping students recognize the burdens and difficulties in the lives of the elderly and understand the actions and activities of the elderly in their daily lives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義に、家庭科教育の可能性を拓くという点が挙げられる。学びの対象である生活の範囲が拡大し、家庭だけでなく地域・社会をも視野に入れた問題の解決を図る資質・能力を涵養する指導の充実が喫緊の課題である中、本研究は生活に対する総合的な認識を深める過程を組み入れ、他者及び生活の外部にある組織等との協働・連携を前提とした学習指導を具体化することで、この課題に寄与するものである。
また、生活に困難を感じたり包括的な生活支援を必要としたりする人々が増加する昨今、他者や地域の支え手の育成や生活支援コーディネーター(地域支え合い推進員)等の専門職の研修においても貢献し得るという社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 中学校家庭分野における支援や協働の力の育成を志向した学習指導の提案―生活の行為・活動や生活資源への気付きを促す高齢者疑似体験―2024

    • Author(s)
      角間陽子
    • Journal Title

      東北家庭科教育研究

      Volume: 22 Pages: 1-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生活の支援や協働における家庭科教育の可能性―生活支援コーディネーター(地域支え合い推進員)に着目して―2023

    • Author(s)
      角間陽子
    • Journal Title

      東北家庭科教育研究

      Volume: 21 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生活課題を解決する学びとケイパビリティ―中学校家庭分野における支援と協働の事例を中心に―2022

    • Author(s)
      角間陽子
    • Journal Title

      東北家庭科教育研究

      Volume: 20 Pages: 27-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学校家庭分野における支援や協働の力の育成を志向した学習指導の提案―生活の行為・活動や生活資源への気付きを促す高齢者疑似体験―2023

    • Author(s)
      角間陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第66回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活の行為・活動からみた大学生の生活認識2022

    • Author(s)
      角間陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生活の支援や協働における家庭科教育の可能性2022

    • Author(s)
      角間陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会東北地区会2022年度(第45回)大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生活課題を解決する学びとケイパビリティ―中学校家庭分野における支援と協働の事例を中心に―2021

    • Author(s)
      角間陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会東北地区2021年度(第44回)大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生活課題の解決を図る学びにおける生活の総合性に対する認識の検討2021

    • Author(s)
      角間陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第64回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 福島大学学術機関リポジトリ FUKURO

    • URL

      http://hdl.handle.net/10270/5827

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi