Creating the Start Program in Public Elementary Schools in Economically Challenged Areas
Project/Area Number |
20K02759
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
ONO Satoru 東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (30864590)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松川 誠一 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (20296239)
伊藤 秀樹 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80712075)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 小学校 / スタートカリキュラム / 子どもの貧困 / カリキュラム・マネジメント / アクションリサーチ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、貧困、複雑な家族関係、親の低い養育力など複合的な不利を抱えた子どもが多く在籍する課題集中校である南関東のX市A小学校をフィールドとして、そうした子どもたちに見られる学校レディネスの不足を補償し小学校の学習環境への適応を促す第3世代の小1スタートプログラムを研究協力校の教員集団とのアクションリサーチ的な活動を通して開発する。そこでは、入学時からの数週間をカバーする小1用のカリキュラムを作成するだけでなく、複合的な不利に応じた生活指導や保護者への福祉的援助も含めた学校内での支援体制の構築に必要な知見を集め、学校での活用が可能なパッケージ化されたプログラムの開発を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a first grade start program to help children from disadvantaged family environments adjust to elementary school. Researchers and elementary school teachers collaborated to clarify the image of the children they aim to nurture, and to create an annual study plan, a unit arrangement chart, and a study guidance plan. In addition, to facilitate children's adaptation to school through "learning through play," this study developed play-based physical activities and worksheets to promote language development, which were available on the website.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、第3世代の小1スタートプログラムとして、学習指導案や教材等を開発するだけでなく、スタートカリキュラムの基本構造にも踏み込む形で研究開発を行った。本研究では、複合的な不利を抱えた子どもに焦点を当てたスタートカリキュラムについて、基本構造の理論的検討を行っており、そこで得られた知見は学術的意義の高いものだといえる。また、本研究で開発した年間学習計画表や単元配列表、学習指導案やさまざまな教材は、子どもたちの学校レディネスの不足を補償するためのスタートカリキュラムの実践に即座に活用・応用可能であり、高い社会的意義を有すると考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)