• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of Principal Leadership on Professional Learning Communities - Constructivist approach-

Research Project

Project/Area Number 20K02763
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Oda Yasuyuki  三重大学, 教育学部, 教授 (40441498)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords専門職の学習共同体 / 分散型リーダーシップ / 構成主義 / 校長のリーダーシップ / 学校の再構造化 / スクールリーダーシップ / 分散型リーダーシップ論 / リーダーシップ
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,「専門職の学習共同体」としての学校を創造する校長のリーダーシップの特質について,構成主義的なリーダーシップ論の観点から理論的・実証的に検討することである。具体的な到達目標は,①「専門職の学習共同体」の基礎となるリーダーシップ論について,構成主義的なリーダーシップ論の観点からその特徴と位置づけを明確にすること,②アメリカの「専門職の学習共同体」としての学校の参与観察および校長への聞き取り調査をもとに,その学校の特徴や校長のリーダーシップの在り様を検討すること,である。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to theoretically and empirically examine the leadership characteristics of principals who create schools as “professional learning communities” from the perspective of constructivist leadership theory. The results of this study are the following three points. First, we clarified the characteristics of the theory of “distributed leadership,” which is the basis of the “professional learning community". Second, as one of the foundational studies of “professional learning communities,” the characteristics and significance of Fred M. Newmann's “School Restructuring Study” and its challenges were clarified. Third, through observation of case study schools of “professional learning communities” in Illinois and interviews with principals and superintendents, I clarified some of the characteristics and actual conditions of these communities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、教育経営のリーダーシップ論の発展に貢献するものである。実践的には,近年の教育改革において目指されている「チームとしての学校」の実現とかかわって,校長だけでなく,教頭・副校長,主幹教諭(ミドルリーダー),教育長(教育委員会)のリーダーシップの発揮に関連する知見を提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 「専門職の学習共同体」としての学校に関する基礎的研究(7)-Fred M. Newmannの「学校の再構造化研究」に注目して-」2024

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 第75巻 Pages: 133-142

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校の「変革の触媒」としてのミドルリーダー2023

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 56(12) Pages: 22-25

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] あらためて 「校長のリーダーシップ」とは2022

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 601 Pages: 26-27

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校の危機対応にみる分散型リーダーシップ」2022

    • Author(s)
      織田泰幸・雲尾周・鈴木瞬
    • Journal Title

      『三重大学教育学部研究紀要(教育科学)』

      Volume: 第73巻 Pages: 249-269

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校における「分散型リーダーシップ」に関する理論的検討2021

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 第72巻 Pages: 231-244

    • NAID

      120007145933

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育経営における「分散型リーダーシップ」論の再検討2023

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ピーター・グロン(Peter Gronn)のスクール・リーダーシップ論 ~分散型からハイブリッドへの展開に着目して~2022

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      日本教育経営学会第62回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校の危機対応にみる分散型リーダーシップ」2021

    • Author(s)
      織田泰幸・雲尾周・鈴木瞬
    • Organizer
      日本教育経営学会第61回大会 (於:広島大学・オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi