Project/Area Number |
20K02871
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森山 潤 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
上之園 哲也 弘前大学, 教育学部, 教授 (20735120)
中原 久志 大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)
世良 啓太 奈良教育大学, 技術教育講座, 准教授 (30802243)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | ものづくり学習 / ものづくり教育 / 小学校図画工作科 / 小学校理科 / 技術リテラシー / 技術教育 / 図画工作科 / 中学校技術・家庭科技術分野 / 木育 / 小学校 / ものづくり |
Outline of Research at the Start |
図工科と技術科の授業とを適切に接続しうる授業改善の方向性を児童のものづくり学習に対する意識や学習適時性を科学的に示した上で,図工科において,従来重要視されてきた製作物に対する審美性の追求も保持しつつ,技術科の教員免許を所有しない小学校教員にも受け入れやすく,単独で指導できるものづくり学習の題材と授業実践モデルを開発する。さらに,開発した題材による授業を受けた児童がどのように変容し,その後履修する技術科のものづくり学習において,小学校での学習がどのように反映されているかを検証し,授業実践モデルの有効性を証明する。このことにより,図工科における具体的なものづくり学習の題材と授業実践モデルを示す。
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Outline of Final Research Achievements |
This research aims to improve technical education in Japan from the elementary school level onwards by developing and diffusing classroom practice models and programs of monozukuri related to technical education as part of arts and crafts classes at the elementary school level. The following teaching materials for monozukuri learning have been developed, examined, and verified their effectiveness: ① lessons with a focus on STEAM education, ② materials for learning about monozukuri related to wood education, ③ materials (introductory materials) to provide acquiring knowledge and skills in wood processing, ④ materials for upper elementary school students (electrically operated toys (tentative name)) and possible extended functions, ⑤ essential understanding on wood and points to consider when selecting materials (tree species, etc.).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2008年,2017年告示の小学校学習指導要領解説図画工作編,中学校学習指導要領及び同解説技術・家庭編において,小学校の図画工作科(以下,図工科)と中学校技術・家庭科技術分野(以下,技術科)との関連性が示されている。しかし,依然として図工科と技術科のスムーズな接続が進んでいない現状がある。技術教育を小学校段階から施している諸外国は多く見られるが,我が国の普通教育における技術教育は技術科のみで展開されている。そのため,本研究では図工科における技術科との接続を意識したものづくり学習の題材と授業実践モデルを開発を試み,効果の検証を進めた。
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