• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Diffusion of Learning Materials and Classroom Practice Models for Technical Education in Elementary Schools

Research Project

Project/Area Number 20K02871
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Katsumoto Atsuhiro  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30780621)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
上之園 哲也  弘前大学, 教育学部, 教授 (20735120)
中原 久志  大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)
世良 啓太  奈良教育大学, 技術教育講座, 准教授 (30802243)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsものづくり学習 / ものづくり教育 / 小学校図画工作科 / 小学校理科 / 技術リテラシー / 技術教育 / 図画工作科 / 中学校技術・家庭科技術分野 / 木育 / 小学校 / ものづくり
Outline of Research at the Start

図工科と技術科の授業とを適切に接続しうる授業改善の方向性を児童のものづくり学習に対する意識や学習適時性を科学的に示した上で,図工科において,従来重要視されてきた製作物に対する審美性の追求も保持しつつ,技術科の教員免許を所有しない小学校教員にも受け入れやすく,単独で指導できるものづくり学習の題材と授業実践モデルを開発する。さらに,開発した題材による授業を受けた児童がどのように変容し,その後履修する技術科のものづくり学習において,小学校での学習がどのように反映されているかを検証し,授業実践モデルの有効性を証明する。このことにより,図工科における具体的なものづくり学習の題材と授業実践モデルを示す。

Outline of Final Research Achievements

This research aims to improve technical education in Japan from the elementary school level onwards by developing and diffusing classroom practice models and programs of monozukuri related to technical education as part of arts and crafts classes at the elementary school level. The following teaching materials for monozukuri learning have been developed, examined, and verified their effectiveness: ① lessons with a focus on STEAM education, ② materials for learning about monozukuri related to wood education, ③ materials (introductory materials) to provide acquiring knowledge and skills in wood processing, ④ materials for upper elementary school students (electrically operated toys (tentative name)) and possible extended functions, ⑤ essential understanding on wood and points to consider when selecting materials (tree species, etc.).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2008年,2017年告示の小学校学習指導要領解説図画工作編,中学校学習指導要領及び同解説技術・家庭編において,小学校の図画工作科(以下,図工科)と中学校技術・家庭科技術分野(以下,技術科)との関連性が示されている。しかし,依然として図工科と技術科のスムーズな接続が進んでいない現状がある。技術教育を小学校段階から施している諸外国は多く見られるが,我が国の普通教育における技術教育は技術科のみで展開されている。そのため,本研究では図工科における技術科との接続を意識したものづくり学習の題材と授業実践モデルを開発を試み,効果の検証を進めた。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 小学校教員の技術リテラシーの形成状況と技術科の内容を含む授業に対する意識等との関連2022

    • Author(s)
      久保田悠生・上之園哲也
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 128 Pages: 55-63

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の環境への好奇心や探究心を育てる領域「環境」に関する保育内容の検討2020

    • Author(s)
      藤田敦・川嵜道広・牧野治敏・中原久志・永田誠
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 41 Pages: 219-244

    • NAID

      120006813721

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] STEAM教育の視点を位置づけた教養教育科目における実地演習の効果2020

    • Author(s)
      中原久志
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 551-554

    • NAID

      130007945556

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語のテキスト型プログラミング言語による小学校プログラミング学習の検討2020

    • Author(s)
      菅原達也・上之園哲也
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会東北支部研究論文集

      Volume: 13 Pages: 7-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 古本拓巳・市原靖士・中原久志・杉山昇太郎 中学生のコンピューテーショナル・シンキングとプログラミング教育の関連性に関する一考察2020

    • Author(s)
      古本拓巳・市原靖士・中原久志・杉山昇太郎
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 41 Pages: 181-191

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児と保護者で取り組む木育に関する製作題材の開発とその効果の検証2021

    • Author(s)
      奥山尚史・勝本敦洋
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 北海道支部会第35回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校技術科「A 材料と加工の技術」における自由製作題材に向けた導入題材の開発と試行的実践2021

    • Author(s)
      三田航希・勝本敦洋
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 北海道支部会第35回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] デザイン思考の枠組みに基づく小学校プログラミング教育における実践事例の類型化2021

    • Author(s)
      尾花和哉・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会近畿支部第38回研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校技術科内容「C.エネルギー変換の技術」における 開発者の設計に込めた工夫を読み取る活動が問題発見・課題設定力に与える影響2021

    • Author(s)
      小倉光明・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 技術教育分科会研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校技術分野と理科の相関カリキュラムの開発 ―計測と制御のプログラミングによる問題解決の実践から―2020

    • Author(s)
      関健太・林亮輔・遠谷健一・小泉匡弘・勝本敦洋・渡壁 誠
    • Organizer
      一般社団法人 日本産業技術教育学会 第 63 回全国大会(千葉)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生のものづくりに対する興味の構造的把握2020

    • Author(s)
      國領未来・中尾尊洋・森山潤
    • Organizer
      一般社団法人 日本産業技術教育学会 第 63 回全国大会(千葉)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 3Dプリンタの導入による「A 材料と加工の技術」における先行題材の改善2020

    • Author(s)
      山本慎一・世良啓太
    • Organizer
      日本産業技術教育学会近畿支部第36回研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症に伴う学校休業下における技術科担当教員の取組みについて2020

    • Author(s)
      世良啓太・山本慎一
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第 63 回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi