• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on instruction of rate and proportion to foster the transition from informal to pre-formal expressions

Research Project

Project/Area Number 20K02909
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

YAMADA Atsushi  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsプリフォーマルな表現 / インフォーマルな表現 / 割合指導
Outline of Research at the Start

割合の指導では,比例数直線等の図が推奨されるが,演算決定問題などではそうした図が必ずしも有効に機能していない現状がある。その原因には,そうした図の理解を下支えする表現を構成・使用する活動が,低学年で十分に行われていないことが考えられる。そうした問題意識を背景に,本研究では,正式な「割合」指導の以前に児童が持ち得る様々な割合に関わるインフォーマルな表現を調査し,そうした表現を構成・使用・解釈できる低学年での素地指導を構想すると共に,インフォーマルな表現から教科書の比例数直線に代表されるプリフォーマルな数学的表現への移行を促す指導の在り方について検討することを目的としている。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate informal expressions related to rate and proportion that students may have prior to formal instruction of rate and proportion, and to examine the instruction that foster the transition from informal expressions to the use of preformal mathematical expressions.
Based on the investigation, four types of instruction as follows are designed : a) how to draw a "relationship diagram" and making a mathematical expression with □, b) rephrasing problem statements, c) gesture as an alternative of relationship diagram and as a mnemonic of how to construct it, and d) using an informal expression to complement the interpretation of tape diagrams. The results of the post-test showed a high percentage of correct answers to the national test problems and that many children were able to draw accurate relationship diagram using gestures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

割合学習の困難は長年にわたり指摘されており,その学習を促す様々なプリフォーマルな表現(例えば,関係図)に基づく割合指導の研究は盛んである。しかし,そうしたプリフォーマルな表現の使用・解釈にも困難があるというのが児童の実態である。本研究は,プリフォーマルな表現の解釈・使用を下支えしうるインフォーマルな表現に着目しているが,そうした研究は少なく,学術的意義は少なくない。また,インフォーマルな表現からプリフォーマルな表現使用への移行を促すと考えられる4つの指導をデザインし,一定程度の効果も確認できたため,学術的にも社会的にも意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] インフォーマルな表現からブリフォーマルな表現への移行とそれらの理解を支える割合指導2022

    • Author(s)
      山田篤史・木下匠
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌『イプシロン』

      Volume: 64 Pages: 27-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第5学年の正式な割合指導前における児童の倍・割合の捉え方2022

    • Author(s)
      山田篤史・木下匠
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌『イプシロン』

      Volume: 63 Pages: 11-22

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 比・比例・割合の概念形成の一環としてのプリフォーマルな表現の理解を支える諸活動2020

    • Author(s)
      山田篤史
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌『イプシロン』

      Volume: 62 Pages: 43-52

    • NAID

      120006999059

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi