• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proficiency development as plurilingual speakers and identity change of engineering graduate students

Research Project

Project/Area Number 20K02944
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionHachinohe Institute of Technology

Principal Investigator

IWAMI Ichiro  八戸工業大学, 感性デザイン学部, 教授 (70803675)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高瀬 慎介  八戸工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (00748808)
橋詰 豊  八戸工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (60803236)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords工学研究 / 英語教育 / 英語プレゼンテーション / ESP / 国際学会 / 言語社会化 / アイデンティティ / 国際学術会議 / 熟達 / 国際会議 / 第二言語習得 / 複言語 / プレゼンテーション / 第二言語習得研究 / 工学研究活動 / 複言語話者
Outline of Research at the Start

本研究では,国際学会で研究発表を行う工学研究科の大学院生のコミュニケーション能力発達に焦点を当てる。研究発表に向けて準備する中で、学生達は様々な機会に海外出身者と交流を行う。彼らが交流活動で利用するのは日本語,英語,場合によっては交流相手の母語である。それらを自己の中に共存させ,多様な言語体験を相互に関連づけて新たにコミュニケーション能力を作り出すことが必要で,これは複言語主義的と考える。本研究では,事前準備の学際的支援プログラム,国際学会での研究発表及び学会参加者との交流等を観察・記録し,学生達の複言語話者としての熟達,アイデンティティの変容について正統的周辺参加論の視点から考察する。

Outline of Final Research Achievements

This study originally aimed to clarify the proficiency of engineering majors as plurilingual speakers when making presentations at international conferences. However, it encountered a significant challenge with the spread of COVID-19. Face-to-face conferences were cancelled resulting in modifications to this study. The new purpose of the study changed to check the students’ proficiency as English speakers in academic interactions. The instructional contents included presentations at online international conferences and seminars, pre-and-post-conference/seminar instructions, online English presentation lessons, and online communications with English-speaking professors and so on. The results of the observations and questionnaires indicated that various practices helped them develop presentation skills and grow as positive communicators in English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、工学研究と英語教育が交差するESPの指導実践は正規の科目ではなかったが、学生が英語プレゼンテーション能力育成に継続的に取り組み、英語の使い手としての変容が若干見られたことである。事後アンケート調査から、国際学会等での研究発表後の質疑応答の対応の難しさ、語彙力不足等が課題として指摘されているが、指導実践を学生が肯定的に受け止めていることが分かった。社会的意義は、この指導実践を通常の英語教育と異なる次元で展開できたことであり、学生が様々な経験から英語での学術交流で最低限機能できるようになったことは小規模高等教育機関での英語指導実践及び同僚・外部講師等との連携の成果と言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Attempts to Develop Upper-level English Education at an Institute of Technology using periodic inspections of bridges2024

    • Author(s)
      岩見一郎
    • Volume
      第43巻
    • Pages
      1-15
    • DOI

      10.32127/0002000049

    • URL

      https://hi-tech.repo.nii.ac.jp/records/2000049

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Self-Reflections of an English Language Professor: Outcomes of Fostering the English Language Presentation Skills of Students at an Institute of Technology2023

    • Author(s)
      岩見一郎
    • Volume
      第42巻
    • Pages
      137-156
    • DOI

      10.32127/0000004121

    • URL

      https://hi-tech.repo.nii.ac.jp/records/4121

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practices to Improve Graduate Students’ English Presentation Skills at an Institute of\nTechnology:Outcomes and Issues2022

    • Author(s)
      岩見一郎
    • Volume
      第41巻
    • Pages
      142-150
    • DOI

      10.32127/00004033

    • ISSN
      2434-6659
    • URL

      https://hi-tech.repo.nii.ac.jp/records/4068

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 工学系大学で英語プレゼンテーション能力育成に取り組む学生の変容に関する一考察:第二言語習得研究の社会的視点から2021

    • Author(s)
      岩見一郎
    • Journal Title

      八戸工業大学紀要

      Volume: 第40巻 Pages: 235-242

    • NAID

      120006998593

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 工学系大学における英語プレゼンテーション能力育成のための指導実践報告2023

    • Author(s)
      岩見一郎
    • Organizer
      第48回全国英語教育学会香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学系大学における英語プレゼンテーション能力育成のための指導実践報告2023

    • Author(s)
      岩見一郎
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 第2回英語プレゼンテーションワークショップ2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi