• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The institutional design of the economic and academic support program at the U.S. state university"

Research Project

Project/Area Number 20K02964
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionNational Institute of Science and Technology Policy (2021-2023)
National Graduate Institute for Policy Studies (2020)

Principal Investigator

Kawamura Mari  文部科学省科学技術・学術政策研究所, 第1調査研究グループ, 上席研究官 (50867687)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords博士人材 / 経済支援 / 高等教育政策 / 科学技術政策 / 学内雇用制度 / 博士人材養成 / 学生の教育参加 / 院生講師 / Covid-19 / ポストコロナ / 奨学金 / フェローシップ / TA / 研究人材養成 / 高等教育財政 / 高等教育 / 人材養成 / 大学経営 / 大学院教育
Outline of Research at the Start

本研究では、アメリカにおける学生経済支援の機関レベルでの支援プログラムに注目して考察を行う。アメリカの高等教育については各州がその義務を負っているが、経済支援については研究費や奨学金といった形で連邦政府も大きく関与している。このためまず連邦政府による学部・大学院課程学生への支援プログラムの種類や内容、量的規模について概観した上で、州ごとの州立、私立大学の支援プログラムについて調査していくことにする。また本研究では大学院課程の学生支援と人材養成機能に焦点を置くため、研究力の高い州立旗艦大学と有力私立大学を持つカリフォルニア、ペンシルバニア、ニューヨーク、フロリダ等を中心に取り上げて比較考察する。

Outline of Final Research Achievements

"This study examines the actual transformation of the strategies for providing economic and academic support to graduate students at US state research universities. The research categorizes the mechanisms of educational and research support into grant-based (such as fellowships) and training-based (such as graduate student instructors, teaching assistants, research assistants, etc.), and organizes the financial resources and operations for each. Federal government-funded fellowships, a primary resource for doctoral students in the United States, operate with about a third of the funds going to the institution as administrative expenses, making them valuable resources for recipient institutions. Moreover, it was evident that training-based support utilizes student employment within the university, including graduate student instructors (GSIs), leveraging internal resources to promote students' educational and research opportunities."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカではASE(教育系学生職員)やGSI(院生講師)といった制度を通じ、大学院学生が経済支援を受けながら教職員としての基礎訓練を積み、教員、研究者として経験値を学内で向上させる仕組みが制度化されている。
こうした制度は同時に、学部・大学院の補講やサマーセッション等、大学が提供する教育サービスをより豊富にしているという点で大学教育にも貢献している。
現在日本では、教員の授業負担や事務作業の増加に伴う研究時間の減少が論文数や研究力低下に結びついていると指摘されているが、大学院生の提供する教育、研究を学内資源と捉える学内雇用制度は、教員の教育負担軽減や研究時間の確保にもつながる有益な取組といえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] The Pennsylvania State University(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 博士人材のキャリア展望と課題2024

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      情報の科学と技術

      Volume: 74 Pages: 15-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの博士課程学生への経済支援に関する比較的考察2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター研究紀要

      Volume: 7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国高等教育における博士課程学生への経済支援に関する研究2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      令和3年度 日本学生支援機構「学生支援の推進に資する調査研究事業」成果報告書

      Volume: 1 Pages: 1-18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける博士課程プログラムへの COVID-19の影響2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター研究紀要

      Volume: 7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人文社会系修士課程の国際比較2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      IDE・現代の高等教育

      Volume: 648

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 博士人材追跡調査からみる日本の博士人材養成2022

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      現代の高等教育

      Volume: 642 Pages: 64-67

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおける博士課程プログラムへのCOVID-19の影響2022

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      東京大学学校教育高度化・効果検証センター紀要

      Volume: 7 Pages: 147-156

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの博士課程学生への経済支援に関する比較的考察2022

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      東京大学学校教育高度化・効果検証センター紀要

      Volume: 7 Pages: 157-166

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] COVID-19によるアメリカの大学への影響―大学の価値・経済・国際化・キャンパスライフ―2021

    • Author(s)
      福留東土・長沢誠・川村真理・佐々木直子・蝶慎一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 1585-611

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍とアメリカの大学教育2021

    • Author(s)
      福留東土・川村真理
    • Journal Title

      IDE・現代の高等教育

      Volume: 635 Pages: 52-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Funding Strategies for Graduate Student Support in U.S. Public Research Universities2020

    • Author(s)
      川村真理
    • Journal Title

      The Journal of Management and Policy in Higher Education

      Volume: 10 Issue: 0 Pages: 109-124

    • DOI

      10.51019/daikei.10.0_109

    • ISSN
      2185-9701, 2436-6196
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] COVID-19がアメリカの大学にもたらした影響―2020年上半期の報告―2020

    • Author(s)
      福留東土・長沢誠・川村真理・佐々木直子・蝶慎一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要』

      Volume: 60 Pages: 6050631-6050631

    • NAID

      120007115856

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] アメリカにおける 博士課程学生への経済支援 ー大学における教育研究人材養成とASEー2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      令和3年度JASSOリサーチ成果発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] パンデミックがもたらしたアメリカ高等教育のトレンド変化2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      アメリカ教育学会 第 34 回大会 公開シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 博士人材政策におけるデータ活用に関する比較的考察2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 博士課程学生への教育研究支援に関する比較的考察2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 転換期の博士人材養成2023

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      研究・イノベーション学会 第38回年次学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるアメリカの大学―2021年の動向を中心に―2022

    • Author(s)
      福留東土 , 長沢誠 , 川村真理 , 佐々木直子 , 蝶慎一
    • Organizer
      日本高等教育学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日米の博士人材追跡調査に関する比較的考察2022

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] COVID-19によるアメリカの大学への影響 ―大学の価値・経済・国際化・キャンパスライフー2022

    • Author(s)
      福留東土 , 長沢誠 , 川村真理 , 佐々木直子 , 蝶慎一
    • Organizer
      日本高等教育学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの大学院における教育・研究人材養成 -教育系学生職員(Academic Student Employee, ASE)の機能と構造-2022

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける博士課程学生への経済支援に関する比較的考察2020

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける研究人材養成2020

    • Author(s)
      川村真理
    • Organizer
      研究イノベーション学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] コロナ禍に挑む大学入試(2) 世界と日本編 (東北大学大学入試研究シリーズ)2023

    • Author(s)
      福留東土、川村真理
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760861071
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要 Vol.7(2021年度)

    • URL

      https://www.schoolexcellence.p.u-tokyo.ac.jp/bulletin/2866/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] オンラインセミナー「パンデミックとアメリカの大学」

    • URL

      https://www.schoolexcellence.p.u-tokyo.ac.jp/event/2445/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi