• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding the Mind and Temporal Causal Representations of Autism Spectrum Disorders - Scripts and Meta-representations

Research Project

Project/Area Number 20K03024
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Beppu Satoshi  岐阜大学, 教育学部, 教授 (20209208)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 義信  愛知県立大学, 教育福祉学部, 名誉教授 (00036675)
工藤 英美  日本福祉大学, 教育・心理学部, 准教授 (90803726)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords心の理論 / 自閉スペクトラム症 / メタ表象 / 多義図形課題 / 前提確認質問 / 表象理論家 / 状況理論家 / 幼児 / 誤信念課題 / 時間的因果関係 / スクリプト
Outline of Research at the Start

2020~2021年度:ASD児、TD児の前提確認質問を含めた心の理論課題を実施し、ASD児の直観的心理化の障害の特異性を明らかにする。併せて、ASD児、TD児に、多義図形課題とスクリプト変容課題を行い、ASD児における時間的因果関係の表象能力の特異性を明らかにする。
2022年度: データをまとめ、心の理論と時間的因果関係の表象能力の個人内連関を検討し、ASD児の特異性を解明することと、その論文化・発表を行う。

Outline of Final Research Achievements

We examined whether the impairment of theory of mind in children with autism spectrum disorder is due to impairments in meta-representation and temporal causal representations by examining the association between false belief tasks, the ambiguous figure task, and the premise-confirmation question task. The results showed that only those who responded correctly to the false belief task were significantly more likely to be reversible in the two-picture condition in the ambiguous figure task, suggesting that responding correctly to the false belief task may drive meta-representations by top-down processing more easily in the two-picture condition. In addition, the results of premise-confirmation questions in the false-confession misresponders showed that the pattern of misrepresenting the "see-know" relationship despite being able to understand it was characteristic of children with autism spectrum disorder, but was not associated with impaired representations of temporal causality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉スペクトラム症児者の心の理論の障害が何と関連して生じているかについては、未解明な部分が多く、そのため心の理論を明示的・命題的なものに翻訳して教える支援が主流である。一方、心の理論には、明示的心理化(explicit mentalizing)と暗黙的(implicit mentalizing)があり、定型発達児者は両方を使い分けて心を理解するが、自閉スペクトラム症児は明示的心理化のみを用いる特異性の存在が指摘されている。この特異性の検討は自閉スペクトラム症児者の心の理論の支援にあらたな視角を提示するものであり、本研究ではメタ表象の視点からそれを検討しいくつかの示唆が得られた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ふれることとコミュニケーション2021

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 668 Pages: 23-25

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児はどのようにして模倣するようになるのか2021

    • Author(s)
      辻あゆみ・別府哲
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告. 人文科学

      Volume: 70(1) Pages: 119-128

    • NAID

      120007177900

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児のユニークな情動理解2020

    • Author(s)
      別府 哲
    • Journal Title

      発達

      Volume: 163 Pages: 7479-7479

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症と9歳の節-ユニークな心理化と自己理解2020

    • Author(s)
      別府 哲
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 48(2) Pages: 98105-98105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児者の対象への一体化再考-こだわり、情動調整不全の再考-(学会企画シンポジウム 「 中動態で紡ぐ発達のオルタナティブ・ストーリー」での話題提供)2022

    • Author(s)
      別府哲
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクト ラム症(ASD) と「心の理論」(公認心理師における「教育・発達」的観点の意義と可能性 その3:自閉スペクトラム症理解と支援における「心の理論」の観点 での話題提供)2022

    • Author(s)
      別府哲
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 誤信念課題と多義図形課題における自閉症児のパフォーマンス-その関連の有無の検討-2021

    • Author(s)
      別府哲・工藤英美・加藤義信
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 白石正久・白石恵理子 編「発達診断の基礎理論 上」2022

    • Author(s)
      別府哲 「自閉スペクトラム症と発達診断」(pp.120-137)
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881340363
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 臨床心理学スタンダードテキスト(岩壁茂・遠藤利彦・黒木俊秀・中嶋義文・中村知靖・橋本和明・増沢高・村瀬嘉代子 編)2022

    • Author(s)
      別府哲 「発達障害の基礎理論」(pp.437-445)
    • Total Pages
      1028
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772419161
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 藤本文朗・小野川文子 監修 小畑耕作・近藤真理子・宮本郷子 編著「人権としての特別支援教育」2022

    • Author(s)
      別府哲 「自閉スペクトラム症(ASD)」(pp.71-76
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599071
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi