• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of orientation & mobility program based on spatial cognitive ability for congenitally blind children

Research Project

Project/Area Number 20K03047
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Tansho Shinobu  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (70780865)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三科 聡子  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (20804082)
門脇 弘樹  山口学芸大学, 教育学部, 准教授 (40868569)
韓 星民  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (60643476)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords視覚障害 / 先天性視覚障害幼児児童 / 歩行指導 / 盲学校 / 先天性視覚障害児 / 視覚特別支援学校 / 全国盲学校調査 / 外部専門家(歩行訓練士) / 外部専門家 / 連携・協働 / 視覚障害乳幼児 / 空間認知 / 歩行訓練士 / 歩行指導プログラム / 重複障害
Outline of Research at the Start

日本における視覚障害者の歩行訓練は、中途視覚障害者を想定したプログラムが主流であ り、先天性視覚障害児や視覚以外の障害を併せ有する重複障害児(以下、視覚障害幼児児 童)の発達段階を考慮した指導法は確立されていない。そのため、視覚特別支援学校(以下、 盲学校)に在籍する視覚障害幼児児童の歩行指導は、十分には行われていない。
視覚障害幼児児童と中途視覚障害者の歩行訓練が異なる大きな要因として、空間認知能力 が考えられている。
本研究では、空間認知能力の発達を促すスモールステップの歩行指導プログラム を構築する。さらに、開発した歩行指導プログラムを盲学校に提供し、その効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

In the United States, highly specialized orientation and mobility(O&M) trainers provide guidance and parental support for infants and children with congenital visual impairment. It was suggested that this would facilitate a smooth transition to white cane walking thereafter. The importance of the following aspects of O&M instruction was suggested: formation of spatial concepts, sensory development, communication skills, body concepts, socialization skills, gross motor development, and fine motor development. However, some Japanese schools for the blind did not provide O&M instruction to children with low vision or multiple disabilities. Considering the current situation regarding O&M instruction at schools for the blind, it was considered effective to create and share a collection of instructional case studies that can be used in practice to create a concrete image of how O&M instruction and environmental improvements should be provided to children with congenital visual impairment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで日本の視覚障害児教育において必要性は認識されながらも、具体的には扱われてこなかった先天性視覚障害児への歩行指導のあり方を検討し、提案しようとするものである。米国の指導書の分析に加え、盲学校に在籍する全幼児児童に対する歩行指導の目標・内容を実態把握するとともに、盲学校における組織的課題と改善策を検討した上で、先天性視覚障害児に対する歩行指導の事例集をまとめ、盲学校をはじめ視覚障害関連施設等に配布し、研究成果を共有しようとする点において意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 盲学校における外部専門家と連携・協働した歩行指導 : 歩行訓練士教員が在職する盲学校の事例報告2023

    • Author(s)
      丹所忍・門脇弘樹・三科聡子・韓星民
    • Journal Title

      視覚リハビリテーション研究

      Volume: 12 Pages: 9-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 歩行訓練士教員が在職しない盲学校における歩行指導に関する事例報告-外部専門家と連携・協働した歩行指導の事例から-2023

    • Author(s)
      門脇弘樹・丹所忍・三科聡子・韓星民
    • Journal Title

      山口学芸研究

      Volume: 14 Pages: 15-20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 先天盲生徒への空間参照枠の活用を促す室内の歩行指導 心的回転に困難性を示した事例への効果検討2020

    • Author(s)
      丹所忍
    • Journal Title

      リハビリテーション連携科学

      Volume: 21-1 Pages: 53-63

    • NAID

      130007948937

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 視覚特別支援学校における歩行指導 1―校内体制・研修に焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      丹所 忍・門脇弘樹・三科聡子・韓 星民
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚特別支援学校における歩行指導 2―幼稚部に焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      三科聡子・丹所 忍・門脇弘樹・韓 星民
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚特別支援学校における歩行指導3―小学部に焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      門脇弘樹・丹所 忍・三科聡子・韓 星民
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚特別支援学校における歩行指導 の課題と改善策2024

    • Author(s)
      丹所 忍・門脇弘樹・三科聡子・韓 星民
    • Organizer
      視覚障害リハビリテーション研究発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚特別支援学校における歩行指導 -外部専門家(歩行訓練士)との連携・協働-2023

    • Author(s)
      丹所 忍・門脇弘樹・三科聡子・青木隆一・中澤由美子・波田野圭子・堀江智子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚特別支援学校における外部専門家(歩行訓練士)と連携・協働した歩行指導2022

    • Author(s)
      丹所 忍・三科聡子・門脇弘樹・韓星民
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系大学大学院における 視覚障害者の白杖歩行訓練に関する演習・講義の事例的検討2021

    • Author(s)
      丹所 忍 三科聡子 門脇弘樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Individual factors in manipulating the spatial images in children with congenital blindness.2021

    • Author(s)
      丹所 忍
    • Organizer
      International Mobility Conference 17 Gothenburg
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between the symmetry of plantar pressure and the direction of veering during gait: A comparison of blind and sighted individuals.2021

    • Author(s)
      門脇弘樹
    • Organizer
      International Mobility Conference 17 Gothenburg
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事例1 先天性視覚障害児への触地図を使った室内の歩行指導における担任との連携2021

    • Author(s)
      丹所 忍・武田貴子・堀江智子・三科聡子・門脇弘樹・韓 星民・中村貴志・中野泰志・青木隆一
    • Organizer
      第29回視覚障害リハビリテーション研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 事例2 専門スタッフ強化事業を活用した歩行指導担当者との協働と教員研修会の実施2021

    • Author(s)
      武田貴子・立石真澄・永江 哲・堀江智子・丹所 忍・門脇弘樹・中村貴志・中野泰志・青木隆一
    • Organizer
      第29回視覚障害リハビリテーション研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 事例3 児童生徒の歩行指導における「基礎的歩行能力個別課題整理表」の作成と活用2021

    • Author(s)
      堀江智子・山本敬子・二木 玲・小布施康子・丹所 忍・武田貴子・中野泰志・青木隆一
    • Organizer
      第29回視覚障害リハビリテーション研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 先天性視覚障害児への空間的視点取得を活用した室内空間 の歩行指導ー心的回転に困難性を示す者を対象としてー2020

    • Author(s)
      丹所忍
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害者におけるベアリングと歩行の変動性および足圧 との関連の検討2020

    • Author(s)
      門脇 弘樹 , 丹所 忍 , 氏間 和仁 , 中村 貴志
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 目の見えない乳幼児の発達と育児 家族と支える人のために2023

    • Author(s)
      香川スミ子・岡田節子・神尾裕治・三科聡子
    • Total Pages
      444
    • Publisher
      英智舎
    • ISBN
      4434312804
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi