• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of mechanism of speech recognition among students with impaired hearing in inclusive settings and the effectiveness of digital wireless hearing system

Research Project

Project/Area Number 20K03054
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionSeirei Christopher University

Principal Investigator

Oohara Shigehiro  聖隷クリストファー大学, リハビリテーション学部, 教授 (90758260)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords聴覚障害 / 無線補聴システム / 語音明瞭度 / 補聴器 / 難聴 / 雑音負荷語音明瞭度 / LTASS / マルチトーカネットワーク / 無線補聴支援システム / インクルーシブ環境 / 聴覚障害児
Outline of Research at the Start

近年、通常の小・中学校において普及の著しい無線補聴システムは、音声知覚と授業理解に関する効果や課題について不明な点が少なくない。
本研究は、教室の雑音状況が語音聴取と聴取負担に及ぼす影響を検討する。さらに、協働・双方向型の授業形態におけるコミュニケーションの課題を明らかにする。その上で、学校教育において聞こえの困難が発生する機序と、インクルーシブ環境で注目すべき無線補聴システムの要件に関する仮説モデルを構築する。
本研究により、インクルーシブ環境における無線補聴システムの使用と聴覚障害児支援の基本方針を明らかにすることが可能となる。

Outline of Final Research Achievements

Recently, many children with hearing-impaired are learning in inclusive settings using wireless assistive listening devices. In this system, the teacher transmits speech sounds wirelessly through a transmitter to hearing aids or cochlear implants (receivers). In theory, the system is not affected by the distance between the teacher and the children, and they can always hear word sounds that are sufficiently louder than the noise in the classroom. However, there are many unknowns about the effectiveness of this system and the issues it faces, and the development of a clinical evaluation method has been requested. In this study, we developed an evaluation method for adapting the system that combines a word recognition test in noise and a subjective evaluation using questionnaires.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

無線補聴援助システムの効果測定法について、小児療育施設、聴覚特別支援学校に設置されている視覚強化式聴力検査(VRA)装置を用いたプロトコールを開発した。雑音負荷時語音明瞭度を用いて評価し、改善効果は高い雑音負荷条件でより顕著であること、評価に際しては、同SN比条件における無線、非無線入力条件間の改善率への着目が重要であることを明らかにした。さらに、語音聴取成績に加え、児童・生徒の教室場面での主観的な聴取努力評価が有効であることを指摘し、同システムの聴取疲労軽減効果を明らかにした。本研究結果に基づき、学校教育における無線補聴システムの評価と使用の基本方針を明らかにすることが可能となる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 通常学級で学ぶ難聴児の聞こえの困難と,無線補聴援助システムの評価に関する検討2023

    • Author(s)
      大原 重洋
    • Journal Title

      Precision Medicine

      Volume: 6(3) Pages: 217-221

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小児の補聴器適合における語音明瞭度の改善に寄与する閾値上の長時間平均音声スペクトル ; 明瞭度指数の検討2022

    • Author(s)
      大原 重洋、大原 朋美、廣田 栄子
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 65 Issue: 5 Pages: 374-374

    • DOI

      10.4295/audiology.65.374

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2022-09-05
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examination of hearing difficulties of students with impaired hearing in inclusive settings and the effectiveness of digital wireless hearing systems2020

    • Author(s)
      Oohara Shigehiro、Hirota Eiko、Oohara Tomomi
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 63 Issue: 3 Pages: 198-205

    • DOI

      10.4295/audiology.63.198

    • NAID

      130007876926

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2020-06-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小児の補聴器適合における語音明瞭度の改善に寄与する閾値上の長時間平均音声スペクトル 明瞭度指数の検討2022

    • Author(s)
      大原 重洋, 大原 朋美, 廣田 栄子
    • Organizer
      第67回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害を併せ持つ難聴児の補聴と運動発達特性の検討2021

    • Author(s)
      大原 重洋, 廣田 栄子
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会 第22回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の書記ナラティブにおけるハイポイント法によるマクロ構造の発達と構成要素の特徴2020

    • Author(s)
      大原 重洋, 廣田 栄子
    • Organizer
      第65回日本音声言語医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小児の雑音負荷時語音明瞭度検査における臨床的評価の検討2020

    • Author(s)
      大原 重洋, 廣田 栄子, 大原 朋美
    • Organizer
      第65回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi