• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of ReBaLe, an educational method for training changemakers

Research Project

Project/Area Number 20K03079
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka Institute of Technology

Principal Investigator

Inoue Akira  大阪工業大学, ロボティクス&デザイン工学部, 教授 (50331658)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsチェンジメーカー / アクティブラーニング / PBL / アイデア創出支援 / デザイン思考 / アクティブ・ラーニング / 社会実装
Outline of Research at the Start

本研究は、チェンジメーカーを体系的な学びで育成するアクティブ・ラーニングメソッド「ReBaLe(レバレ:Reverse&RedesignBased-Learning)」を提案する。ReBaLeは「ばらす」「わかる」「まねぶ」「創る」の4Stepで活動を進める。IoTシステムや製品などを学習テーマに,その仕組みや機能を「ばらす」で技術と仕組みが「わかる」。次に,理解した基礎知識を使ってプロトタイプ作成で仕組みを真似て学ぶ「まねぶ」。獲得した知識を活用し新たな課題解決を提案する「創る」を行う。この活動から、社会課題解決を生み出すチェンジメーカー育成の体系的アクティブ・ラーニング手法を実現する。

Outline of Final Research Achievements

This study proposed the active learning method "ReBaLe (Reverse & Redesign Based-Learning)" for developing changemakers through systematic learning, and systematized the learning process of ReBaLe.
As a result, it was clarified that the ability to solve problems and to utilize knowledge and information required of changemakers can be cultivated by proceeding with learning activities in the steps of "disassembly," "Understand," "Imitate," and "Create". In addition, an idea creation support system was developed to enable a wider range of participants to practice ReBaLe.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は,社会課題解決型のアクティブ・ラーニングを容易に実施し、教育効果が望める体系的な教育メソッドを確立したことである.
そして,何万分の一かの確立で出現する有能なチェンジメーカーの登場を期待するのではなく,一定の数のチェンジメーカーを育てるための仕組みの体系化である.このようなイノベーション創出のための人材育成手法は社会的意義がある.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「ReBaLe」における発想支援システムの開発と評価2023

    • Author(s)
      川口悠斗,井上明
    • Journal Title

      第48回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: 48

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ReBaLeにおける発想支援システムの評価2023

    • Author(s)
      江口文耀,井上明
    • Journal Title

      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集

      Volume: 43

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of Learning Material for Newcomers to Field of AI2020

    • Author(s)
      Takesako Hayato、Inoue Akira
    • Journal Title

      2020 IEEE 2nd International Conference on Artificial Intelligence in Engineering and Technology

      Volume: vol.1 Pages: 1-6

    • DOI

      10.1109/iicaiet49801.2020.9257858

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「ReBaLe」における発想支援システムの開発と評価2023

    • Author(s)
      川口悠斗,井上明
    • Organizer
      教育システム情報2023年学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ReBaLeにおける発想支援システムの評価2023

    • Author(s)
      江口文耀,井上明
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ReBaLe における発想支援システムの開発2022

    • Author(s)
      江口文耀, 井上 明
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] グラフィックレコーディング支援アプリケーションの開発2022

    • Author(s)
      北中美穂,井上明
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] グラフィックレコーディング支援アプリケーションの開発2022

    • Author(s)
      北中 美帆, 井上明
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アイデア創出支援アプリケーションの開発2021

    • Author(s)
      諸井 英生,井上 明
    • Organizer
      教育システム情報学会関西支部学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Learning Material for Newcomers to Field of AI2020

    • Author(s)
      Takesako Hayato、Inoue Akira
    • Organizer
      International Conference on Artificial Intelligence in Engineering and Technology
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビジュアルプログラミングツールを用いたAI学習教材「Scraib(スクライブ)」の開発2020

    • Author(s)
      竹迫颯人,井上明
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪工業大学 情報システム学研究室 Webページ

    • URL

      https://oit-akiralab.studio.site/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi