• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of robotics materials that foster programming thinking on children's behavior, social skills, and cognition.

Research Project

Project/Area Number 20K03103
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

Aburakawa Sayuri  玉川大学, 学術研究所, 助教 (60858281)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高平 小百合  玉川大学, 教育学部, 教授 (80320779)
大森 隆司  玉川大学, 工学部, 教授 (50143384)
鈴木 美枝子  玉川大学, 教育学部, 教授 (30638218)
小酒井 正和  玉川大学, 工学部, 教授 (50337870)
小原 一仁  玉川大学, 教育学部, 教授 (20407729)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング的思考 / プログラミング教育 / 教育ロボット / キュベット / グループワーク / 小学校低学年 / プログラミング活動 / 動機づけ / 社会性 / 幼児
Outline of Research at the Start

優秀なIT人材やプログラミング的思考の育成を目指し、2020年度から小学校でプログラミング教育が必修化される。しかし、情報機器の操作が困難な幼児や小学校低学年において、教材がプログラミング的思考の育成に促進的な影響を与えるのか、未だ明らかではない。
そこで本研究は、年中・年長児、小学校1・2年生を対象に、遊びの中でプログラミング的思考を育むことを目的とした教育ロボット(キュベット)と関わることが、子ども達にどのような影響を与え、年齢とともにどのように変容し、いかにその後のプログラミング教育の移行に繋がるかを行動、社会性、認知の3つのレベルで、横断的かつ縦断的に検証することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

Since programming education has become compulsory in elementary schools, this research group has conducted activities using programming materials for a total of 660 students, aged 5-7, from 2020.
After the activity, we conducted a cognitive task for the children to measure their level of retention in the activity, and administered a questionnaire survey asking about their motivation, cooperation in the activity, and degree of cooperation with their peers.
The results showed that there was no relationship between the cognitive task and motivation, cooperation, and cooperation with peers, but that children who obtained cooperation from their peers tended to be more motivated and those who obtained cooperation from their peers tended to be more cooperative. The results indicated that how to determine groups, make rules, and talk to each other during activities were important.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校でプログラミング教育が必修化されたものの、パソコンやタブレット等の機器の操作が困難な幼児や小学校低学年に対する授業実践はいまだに少ないのが現状である。そのような中、実世界で子どもの五感を使い仲間と楽しみながら行うことができる活動実践例は、学術的に大きな意義を持つ。また、本研究では、活動の成果について、縦断研究(年長児・1年時・2年時)を行い、プログラミング思考や動機づけ、協調性がある程度一貫していることを示した。我が国におけるプログラミング教育の縦断研究がほとんど見られない中、プログラミング的思考や動機づけ、協調性を縦断的に検証することで年代ごとの変容を辿ることができると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] 低学年の製作活動がプログラミング的思考に与える影響2024

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] PCに依存しない幼児・低学年のプログラミング教育カリキュラム2023

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      情報処理学会主催 情報システム教育コンテスト
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校低学年のプログラミング的思考に関連する背景要因の検討2023

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      日本教育心理学会 第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング的思考を育む活動の行動分析―低学年の上位と下位の行動の違い―2023

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      日本子ども学会 第19回子ども学会議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] PCに依存しない幼児・低学年のプログラミング教育カリキュラム2023

    • Author(s)
      油川さゆり
    • Organizer
      情報システム教育コンテスト
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年のプログラミング的思考を育む授業実践―3年間の縦断研究から2022

    • Author(s)
      油川さゆり
    • Organizer
      日本子ども学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年のプログラミング的思考を育む授業実践―2年間の縦断研究から2022

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校1年生のプログラミング的思考を育む授業実践―動機づけと社会性の観点から2021

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期からのプログラミング的思考を育む遊びの試み2021

    • Author(s)
      油川さゆり・高平小百合・鈴木美枝子・小酒井正和・小原一仁・大森隆司
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 情報システム教育コンテスト(ISECON2022)で玉川大学が最優秀賞を受賞

    • URL

      https://www.tamagawa.jp/research/academic/news/detail_21858.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 幼稚部からプログラミング教育に取り組み、その内容を大学・研究所が研究。

    • URL

      https://www.tamagawa.jp/education/report/detail_22762.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi