Project/Area Number |
20K03103
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tamagawa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高平 小百合 玉川大学, 教育学部, 教授 (80320779)
大森 隆司 玉川大学, 工学部, 教授 (50143384)
鈴木 美枝子 玉川大学, 教育学部, 教授 (30638218)
小酒井 正和 玉川大学, 工学部, 教授 (50337870)
小原 一仁 玉川大学, 教育学部, 教授 (20407729)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | プログラミング的思考 / プログラミング教育 / 教育ロボット / キュベット / グループワーク / 小学校低学年 / プログラミング活動 / 動機づけ / 社会性 / 幼児 |
Outline of Research at the Start |
優秀なIT人材やプログラミング的思考の育成を目指し、2020年度から小学校でプログラミング教育が必修化される。しかし、情報機器の操作が困難な幼児や小学校低学年において、教材がプログラミング的思考の育成に促進的な影響を与えるのか、未だ明らかではない。 そこで本研究は、年中・年長児、小学校1・2年生を対象に、遊びの中でプログラミング的思考を育むことを目的とした教育ロボット(キュベット)と関わることが、子ども達にどのような影響を与え、年齢とともにどのように変容し、いかにその後のプログラミング教育の移行に繋がるかを行動、社会性、認知の3つのレベルで、横断的かつ縦断的に検証することを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
Since programming education has become compulsory in elementary schools, this research group has conducted activities using programming materials for a total of 660 students, aged 5-7, from 2020. After the activity, we conducted a cognitive task for the children to measure their level of retention in the activity, and administered a questionnaire survey asking about their motivation, cooperation in the activity, and degree of cooperation with their peers. The results showed that there was no relationship between the cognitive task and motivation, cooperation, and cooperation with peers, but that children who obtained cooperation from their peers tended to be more motivated and those who obtained cooperation from their peers tended to be more cooperative. The results indicated that how to determine groups, make rules, and talk to each other during activities were important.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校でプログラミング教育が必修化されたものの、パソコンやタブレット等の機器の操作が困難な幼児や小学校低学年に対する授業実践はいまだに少ないのが現状である。そのような中、実世界で子どもの五感を使い仲間と楽しみながら行うことができる活動実践例は、学術的に大きな意義を持つ。また、本研究では、活動の成果について、縦断研究(年長児・1年時・2年時)を行い、プログラミング思考や動機づけ、協調性がある程度一貫していることを示した。我が国におけるプログラミング教育の縦断研究がほとんど見られない中、プログラミング的思考や動機づけ、協調性を縦断的に検証することで年代ごとの変容を辿ることができると考えられる。
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