• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of an outcome-based evaluation system for learning support centers in higher education institutions

Research Project

Project/Area Number 20K03112
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOtemae University

Principal Investigator

Ishige Yumi  大手前大学, 現代社会学部, 教授 (50515327)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
椿本 弥生  東京大学, 教養学部, 特任准教授 (40508397)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords授業外学修支援 / 効果測定 / 可視化 / ピアサポーター / チュータリング / 学修支援 / チューティー / 学修サポートセンター / 質的調査 / アンケート調査 / インタビュー調査 / 成果の可視化 / ラーニングアウトカム / 学習支援 / アセスメント / アウトカム
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、高等教育機関における学修支援活動の成果を「アウトカム・ベースで評価するフレームワークと手法」を開発することである。これまでの学修支援活動の成果報告は、アウトプット・ベースが中心だった。アウトカム・ベース評価では、利用学生の行動やチュータリングの変化等を可視化することで、学修支援活動を質の面からも評価することができるようになる。計画としては、まず評価のフレームワークを作成し、それに合わせて学修支援の効果を測ることができる手法を複数開発する。この評価方法の導入によって学修支援活動がいっそう活性化し、学生により効果的なサポートを提供できるようになることが本研究のねらいである。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop a framework and evaluation methods to assess the learning support outcomes in higher education institutions in an objective manner. At the beginning of the study, reports on learning support outcomes focused mainly on quantity, but there is a need to shift toward quality-based evaluation. This study is notable for its capacity to measure changes in the awareness and behavior of students who received learning support and changes in the tutoring techniques and content provided by the staff. The findings are expected to help institutions improve the quality of their learning support through a mechanism for measuring effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学修支援活動を行う組織および支援を受ける学生の変化を測定し可視化することをねらいとした。研究成果であるフレームワークは4レベル6項目で構成され、それぞれの項目を測定する手法を開発した。本研究の学術的意義は、可視化が比較的困難だと想定されていた学修支援の効果を体系的にはかる方法を構築した点にある。また学生の多様化が拡大する現在、学びの質を担保するために個に即した対応が求められている。この現状に対し、学修を支援する組織や人材の質を向上させることを目的としたフレームワークの存在は、高等教育機関での学びを円滑に進めるための有効な手法の一つとなり得る。これが本研究における社会的な意義である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 6 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 7 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 授業外学修支援の成果の可視化をうながすフレームワークの構築2024

    • Author(s)
      石毛弓、合田美子、椿本弥生
    • Journal Title

      大手前論集

      Volume: 24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学修サポートセンター利用についての学生アンケート調査 ―パイロット調査の報告―2022

    • Author(s)
      石毛 弓, 野波 侑里, 本田 直也, 淺谷 豊, 藤森 圭子
    • Journal Title

      大手前大学論集

      Volume: 22 Pages: 149-167

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and validation of a five-level developmental model for new graduate employees2022

    • Author(s)
      Goda, Y., Sudo, K.
    • Journal Title

      SN Social Science

      Volume: 2-150 Issue: 8 Pages: 1-27

    • DOI

      10.1007/s43545-022-00420-w

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習支援センター活動報告――COVID-19拡大下での2020年度を中心として2021

    • Author(s)
      石毛弓
    • Journal Title

      大手前大学論集

      Volume: 21号 Pages: 139-160

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Maximising university education through improved teaching assistant training2021

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021 Issue: 2 Pages: 28-30

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.2.28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Quality Assurance of Online Education through Instructional Design2020

    • Author(s)
      合田 美子
    • Journal Title

      Journal of The Japanese Society for Quality Control

      Volume: 50 Issue: 4 Pages: 300-306

    • DOI

      10.20684/quality.50.4_300

    • NAID

      130007981038

    • ISSN
      0386-8230, 2432-1044
    • Year and Date
      2020-10-15
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育とチュータリングの課題――学習サポートセンターの実例――2024

    • Author(s)
      野波侑里,石毛弓,淺谷豊
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第15回(2023年度)関西支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What are the characteristics of a learning support center in Japan?2024

    • Author(s)
      Yumi Ishige
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 参加者企画セッション「大学生のメタ認知の評価と育成の実践的課題ー日本・台湾からの報告ー」2024

    • Author(s)
      丹羽量久, 陳 姿菁, 椿本弥生, 三宮真智子, 山地弘起
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Understanding Help-Seeking Behavior Among Japanese University Students: An Analysis of Assistance Requests in Classroom Settings2024

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Yumi Ishige, Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業外学修支援と必修科目の連携についての一考察――レポート作成における事例報告2023

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      第18回日本リメディアル教育学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study of Versatile Tutor Training Programs for Universities in Japan2023

    • Author(s)
      Yumi Ishige,Kazuhiro  Kabeya,Kayoko Nagao,Hirotoshi Tanigawa
    • Organizer
      The 31st International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生用メタ認知尺度MAIと文章産出方略との関連2023

    • Author(s)
      椿本弥生, 丹羽量久, 山地弘起
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「レポートの書き方」デジタル教材の活用2023

    • Author(s)
      石毛弓,野波侑里,本田直也
    • Organizer
      第3回授業実践フォーラム/JADE 九州・沖縄および中国・四国支部 合同支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] データクレンジングとIR実務2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      広島大学高等教育研究開発センター内研究資源ナショナルセンター主催「IRよろず相談会」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学修サポートセンターの利用による学 生の変化を探る2022

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 授業外学修支援の効果を測定する指標を考察する2022

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      第11回大学情報・機関調査研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Reason Why and Why Students Do Not Use Online Support Offered by Learning Support Centers2022

    • Author(s)
      Yumi Ishige
    • Organizer
      The 33rd annual conference of the Society for Information Technology and Teacher Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学修サポートセンターアンケート分析(本調査とパイロット調査の比較考察)2022

    • Author(s)
      石毛 弓、野波 侑里、本田 直也、淺谷 豊、藤森 圭子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回関西支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学修支援活動の向上を目的とした質的調査―学生の学修態度の変化を探る―2022

    • Author(s)
      内田啓太郎、石毛弓、佐野市佳
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学修サポートセンターにおけるピアサポーターの役割と課題2022

    • Author(s)
      野波 侑里
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回関西支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非対面型による学修支援体制と学生へのアンケート調査に関する報告2021

    • Author(s)
      石毛弓、淺谷豊、野波侑里、本田直也
    • Organizer
      第16回日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Language Learning in this New Hybrid Era: Things that Change and Things that Don't Change2021

    • Author(s)
      Yoshiko Goda
    • Organizer
      JALTCALL2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 2020年度の学修支援の取り組み―新型コロナウィルス下での活動記録―2021

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会関東甲信支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] フルオンラインでの理系初年次教育授業におけるTAの学習支援行動2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントによる学習支援における身体行動の熟達化を示すルーブリックの開発ー身体部位で分類する学習支援行動ー2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「次世代集合研修」を探求する2020

    • Author(s)
      中村俊介・合田美子・山田政寛
    • Organizer
      eラーニングアワードフォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 大学IR標準ガイドブックーインスティテューショナル・リサーチのノウハウと実践ー2022

    • Author(s)
      日本IR協会, 塚本 浩太, 相生 芳晴, 井芹 俊太郎, 今井 匠太朗, 大石 哲也, 岡田 佐織, 近藤 伸彦, 杉原 亨, 田尻 慎太郎, 椿本 弥生, 西山 慶太, 松田 岳士, 森 雅生
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      インプレスR&D
    • ISBN
      4295601209
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Design and facilitation to balance social, teaching, and cognitive presence, in "The Design of Digital Learning Environments: Online and Blended Applications of the Community of Inquiry"2022

    • Author(s)
      Goda, Y., In Martha Cleveland-Innes, Stefan Stenbom, and Randy Garrison (Eds.)
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Community of Inquiry Study Group (Purdue Univresity, Kumamoto Univresity, Otemae Unievrsity)2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi