• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Advancing the Cultivation of Self-Regulated Learners through the Implementation of Universal Design for Learning (UDL)

Research Project

Project/Area Number 20K03117
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Kawamata Tomomichi  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80633487)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 自己調整 / 授業改善 / 個別最適な学び / ICT / 教員研修 / カリキュラムの障害 / オプション / 主体的学習者 / 学びのエキスパート / 学習支援 / 学習環境デザイン / UDL実践者のための成長ルーブリック / 学習環境 / 実践研究
Outline of Research at the Start

本研究は学習環境改善の理論的枠組みである「学びのユニバーサルデザイン(Universal Design for Learning, 以下UDL)」を用いて、学校全体で、児童・生徒の「理解」「行動と表出」「取り組み」の3つの観点から通常学級の学習環境を改善し、学習者の支援ニーズに予防的に対応すること、かつ自立して学べるように学習者の成長を促す学習環境を構築する実践を提唱することを目的としている。
本研究の成果によって、学習につまずきのある児童生徒が学びに参加できるようになるだけでなく、自分の学びを自分で舵とれる主体的な学習者が育成できる学習支援が提案することが可能である

Outline of Final Research Achievements

The study and practical implementation were conducted using a public elementary school as a cooperating institution from July 2020 to March 2023. Through continuous training, the entire school was able to consistently engage in UDL (Universal Design for Learning) practices. As UDL practices were implemented, it was suggested that they had various positive effects on students, including adaptation to learning, motivation for learning, academic achievement, and the state of home study. In particular, UDL practices positively influenced the use of technology, as students were observed utilizing appropriate content and applications at their own pace and as needed, which also led to an increase in usage frequency. Furthermore, it was suggested that experiencing UDL practices could potentially influence learning in different school settings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

UDLの枠組みでの授業が児童生徒の学び方、意欲、ICT機器の活用についてそれぞれ好ましい変化が生じることがわかり、日本においてのUDL実践の有効性が一定示唆された。また、学力に関しても不十分ながらも良い影響が与えられることが示唆された。このことはUDLが日本においても、自分の学びを自分で舵取ることができる学びのエキスパートを育てる枠組みとして有効であることを示すだろう。また、UDLがICT機器の活用においても有効であることも示された。またUDL実践を実施する上で、月に1度程度の教員研修を実施することが必要であることが示され、改めて教員研修の時間確保の重要性も示唆された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 自分の学びを舵とることができる学習者を育てるUDL(学びのユニバーサルデザイン)2023

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 787 Pages: 19-22

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 自分の学びを舵取れる子どもを育てるために評価を活用しよう─UDLの視点から─2022

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 351 Pages: 44-49

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校における支援の視点2020

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      そだちの科学

      Volume: 34 Pages: 15-20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Contextualised Understanding of and Transdisciplinary Approaches to School Dropout2020

    • Author(s)
      Meike Watzlawik, and Alina Burkholder Eds, Mami Kanzaki, Mogens Jensen, Tomomichi Kawamata, and Ai Onohara et al.
    • Journal Title

      Educating Adolescents Around the Globe

      Volume: 11 Pages: 265-282

    • DOI

      10.1007/978-3-030-37900-1_14

    • ISBN
      9783030378998, 9783030379001
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインを援用した修学・就労支援──不登校生徒の事例から──2020

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      思春期青年期精神医学

      Volume: 30(1) Pages: 9-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習に困難のある高校生への意欲・自信を持たせる学習支援 ~「学びのユニバーサルデザイン」をベースにしたスモールステップでのカリキュラム構築~2023

    • Author(s)
      岡 修、芹澤 健二、川俣 智路
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Overcoming Barriers in Professional Development with Technology2023

    • Author(s)
      Tomomichi Kawamata, Loui Lord Nelson, Shizuko Kame Barnes
    • Organizer
      2023UDL-IRN International Summit
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学びのユニバ─サルデザイン(UDL)の実践研究の可能性(1)  「UDL実践」の効果を実証するための「UDL実践研究」について考える2022

    • Author(s)
      川俣 智路、植田 一宏、名越 斉子、バーンズ亀山 静子
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Learner driven experiences: UDL implementation and sustainability in teacher preparation programs through international perspectives2022

    • Author(s)
      Natsuko Takemae, Shizuko Kame Barnes, Tomomichi Kawamata & Naoko Nagoshi
    • Organizer
      UDLHE Digicon 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 全員が参加できるクラスを作るために教員がすべきことは? -学びのユニバーサルデザインで、自分で舵取れる子どもを育てようー2022

    • Author(s)
      川俣智路
    • Organizer
      日本学級経営学会第4回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「真のUDL実践・研究」を行うためにどうすべきか─UDLクライテリアを用いた再考2021

    • Author(s)
      川俣智路、名越斉子、中井俊之、バーンズ亀山静子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] UDLによる知的障害特別支援学校の授業改善─UDLガイドラインを踏まえた授業設計と振り返り2020

    • Author(s)
      名越斉子、木皿優、三浦駿介、柳澤真美、川俣智路
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] UDLを実践し続けられる教員となるためには 「UDLガイドライン」と「「UDL実践者の成長ルーブリック」からの分析2020

    • Author(s)
      川俣智路、名越斉子、バーンズ亀山静子、山田洋一、谷口祥広、松戸結佳
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 続々・移行支援としての高校教育─変動する社会と岐路に立つ高校教育の行方2023

    • Author(s)
      小野善郎、保坂 亨、川俣智路、富樫春人、村松健司、笠井孝久、大塚朱美、西野功泰、江森真矢子、重 歩美、田邊昭雄
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571102042
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ICTを活用したこれからの学び:次世代を担う教師のためのICT入門2022

    • Author(s)
      後藤泰宏、姫野完治、川俣智路 編著
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      一茎書房
    • ISBN
      9784870742451
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] キーワードで読み解く 特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      橋本創一、三浦巧也、渡邊貴裕、尾高邦生、堂山亞希、熊谷亮、田口貞子、大伴潔編著、川俣智路他著
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121401
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道教育大学未来の学び協創研究センター UDL Lab

    • URL

      https://udl-lab2023.my.canva.site/home

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] UDL研究会

    • URL

      https://udlkenkyukai.wordpress.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 改訂 わかりたいあなたのための学びのユニバーサルデザイン(UDL)

    • URL

      https://drive.google.com/file/d/1xJdMbGmc1zdz63epQYMp0yTzYrpI51ti/view

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 1から学ぶUDL

    • URL

      https://youtu.be/bkrQlCZ0o2M

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi