Project/Area Number |
20K03117
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 自己調整 / 授業改善 / 個別最適な学び / ICT / 教員研修 / カリキュラムの障害 / オプション / 主体的学習者 / 学びのエキスパート / 学習支援 / 学習環境デザイン / UDL実践者のための成長ルーブリック / 学習環境 / 実践研究 |
Outline of Research at the Start |
本研究は学習環境改善の理論的枠組みである「学びのユニバーサルデザイン(Universal Design for Learning, 以下UDL)」を用いて、学校全体で、児童・生徒の「理解」「行動と表出」「取り組み」の3つの観点から通常学級の学習環境を改善し、学習者の支援ニーズに予防的に対応すること、かつ自立して学べるように学習者の成長を促す学習環境を構築する実践を提唱することを目的としている。 本研究の成果によって、学習につまずきのある児童生徒が学びに参加できるようになるだけでなく、自分の学びを自分で舵とれる主体的な学習者が育成できる学習支援が提案することが可能である
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Outline of Final Research Achievements |
The study and practical implementation were conducted using a public elementary school as a cooperating institution from July 2020 to March 2023. Through continuous training, the entire school was able to consistently engage in UDL (Universal Design for Learning) practices. As UDL practices were implemented, it was suggested that they had various positive effects on students, including adaptation to learning, motivation for learning, academic achievement, and the state of home study. In particular, UDL practices positively influenced the use of technology, as students were observed utilizing appropriate content and applications at their own pace and as needed, which also led to an increase in usage frequency. Furthermore, it was suggested that experiencing UDL practices could potentially influence learning in different school settings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
UDLの枠組みでの授業が児童生徒の学び方、意欲、ICT機器の活用についてそれぞれ好ましい変化が生じることがわかり、日本においてのUDL実践の有効性が一定示唆された。また、学力に関しても不十分ながらも良い影響が与えられることが示唆された。このことはUDLが日本においても、自分の学びを自分で舵取ることができる学びのエキスパートを育てる枠組みとして有効であることを示すだろう。また、UDLがICT機器の活用においても有効であることも示された。またUDL実践を実施する上で、月に1度程度の教員研修を実施することが必要であることが示され、改めて教員研修の時間確保の重要性も示唆された。
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