• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Validation of Discipline-Based Learning Analytics in Undergraduate Education

Research Project

Project/Area Number 20K03118
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionObihiro University of Agriculture and Veterinary Medicine

Principal Investigator

SAITO Jun  帯広畜産大学, 畜産学部, 准教授 (90757668)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsLearning Analytics / DBER / LMS / ラーニング・アナリティクス / 学習ログ / ブラウザ / 動画視聴時間 / 動画視聴計画性 / オンデマンド授業 / 学習時間 / 学習計画性 / アクティブラーニング / ラーニングアナリティクス / STEM
Outline of Research at the Start

本研究では,大学教育の分析手法として,量的にも質的にも大規模ではないミドルスケールのデータを用いたラーニング・アナリティクス(学習分析)の有効性を明らかにすることを目指す。ミドルスケールデータに着目することにより,分析対象の学問分野固有の特性を失うことなく,かつ実際の教育・学習活動に干渉することなく学習を客観的に分析できると期待される。具体的には,大学STEM(科学,技術,工学,数学)共通教育に分析対象を絞り,LMS(学習管理システム)上のログ(学習履歴)データとスマートフォン等のセンサーから取得できる活動データを扱うことで,量的・質的にミドルスケールなデータを取得し,分析を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop quantitative and qualitative middle-scale learning analytics in a practical way and to validate its effectiveness in undergraduate education. As an outcome, we developed a method for efficiently acquiring and storing learning data on a learning management system (LMS) and found that the analysis of the data would enable quantitative evaluation of learning and its outcomes that were unavailable with traditional evaluation. As a result, it was quantitatively clarified that learning processes and affective domains, such as regularly planned learning, positive expectations for learning and proactive involvement (i.e. agency), are linked to learning outcomes and efficacy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により,学習者の詳細な学習状況・履歴は,特殊・高額な機器・装置やソフトウェア等を一切要することなく容易に実装でき,かつデータ取得のために学習へ干渉することなくリアルタイムで取得・蓄積可能であることが明らかとなった。また,その分析によって,学習プロセスおよびその学習成果との関係を定量的に評価可能であることが明らかとなった。展望として,より公正な学習評価や即時・客観的なフィードバックの提供,リフレクションの促進,プロセスの自動評価等による教育・学習活動の効率化・省力化等が期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 7 results) Presentation (28 results) (of which Invited: 3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Moodle標準モジュールにおけるJavaScriptの活用2023

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 11 Pages: 18-26

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課題モジュールのルーブリックを用いた生物学実験の成績評価と検証2023

    • Author(s)
      中馬いづみ, 得字圭彦, 斉藤 準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 11 Pages: 11-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生のChatGPT利用状況と能力形成への影響の認識—批判的思考力・文章力等への影響を学生自身はどう認識しているか2023

    • Author(s)
      大森 不二雄, 斉藤 準, 松葉 龍一, 喜多 敏博
    • Journal Title

      クオリティ・エデュケーション

      Volume: 13 Pages: 1-50

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] H5Pインタラクティブ・ビデオの視聴状況に関する学習分析2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 10 Pages: 12-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課題モジュールのルーブリックによる生物学実験ノートの授業内採点2022

    • Author(s)
      中馬 いづみ, 得字 圭彦, 斉藤 準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 10 Pages: 6-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 入学前教育の今後の課題と展開2022

    • Author(s)
      溝口 侑, 斉藤 準, 木原 宏子, 松井 晋作
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 155-160

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] DBERの展開2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 70 (1) Pages: 28-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 物理基礎教育におけるオンライン授業の評価―講義科目と実験科目の実践から2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      第70回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会研究集録

      Volume: 70 Pages: 52-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 理系大学教育の視点から考える高大接続2021

    • Author(s)
      吉永 契一郎,鈴木 久男,斉藤 準
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43 (2) Pages: 94-98

    • NAID

      40022784934

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物理基礎科目におけるオンライン授業2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 635 Pages: 30-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 物理のオンライン授業における H5P, STACK, Essay (auto-grade) の活用2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 9 Pages: 28-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 物理基礎科目における授業外学習の定量的評価2020

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      第9回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: 9 Pages: 68-73

    • NAID

      130008136990

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Implementation of JavaScript-Based Learning Analytics for Dynamic Geometry Contents Embedded in Moodle2024

    • Author(s)
      Jun Saito
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Connecting Moodle with Jupyter Environment Through Frontend API2024

    • Author(s)
      Jun Saito
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生物学概論の成績評価方法と点数の推移の検証2024

    • Author(s)
      中馬 いずみ, 得字 圭彦, 斉藤 準
    • Organizer
      2024年日本ムードルムート
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理学実験科目における学習成果と認知段階因子との関係2024

    • Author(s)
      斉藤 準, 宗尻 修治, 野村 和泉, 庄司 善彦
    • Organizer
      日本物理学会2024年春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 入学前教育における物理の基礎的理解と数量的スキルの関係2023

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      日本物理学会第78回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学基礎科目の物理学におけるPBL型授業の試み2023

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      北海道FDSDフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 農学系分野における物理教育—高大接続の観点から—2023

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      2023年度 日本物理教育学会 北海道支部総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ブレンド型実験授業における学習成果と認知段階因子との関係 (3)2023

    • Author(s)
      斉藤 準, 宗尻 修治, 野村 和泉, 庄司 善彦
    • Organizer
      日本物理学会2023年春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Moodle標準モジュールにおけるJavaScriptの活用2023

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      2023年日本ムードルムート
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 課題モジュールのルーブリックを用いた生物学実験の成績評価と検証2023

    • Author(s)
      中馬 いづみ, 得字 圭彦, 斉藤 準
    • Organizer
      2023年日本ムードルムート
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンド型実験授業における学習成果と認知段階因子との関係 (2)2022

    • Author(s)
      斉藤 準, 宗尻修治, 野村和泉, 庄司善彦
    • Organizer
      日本物理学会2022年秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 理系基礎学力の担保を目指す 入学前教育の取り組み2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      大学アドミッション専門職協会 2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理系基礎学力の担保を目指す入学前教育の取り組み2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンド型実験授業における学習成果と認知段階因子との関係2022

    • Author(s)
      斉藤 準,宗尻 修治,野村 和泉,庄司 善彦
    • Organizer
      日本物理学会第77回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] H5Pインタラクティブ・ビデオの視聴状況に関する学習分析2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      2022年日本ムードルムート
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 課題モジュールのルーブリックによる生物学実験ノートの授業内採点2022

    • Author(s)
      中馬 いづみ,得字 圭彦,斉藤 準
    • Organizer
      2022年日本ムードルムート
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンデマンド物理講義授業の実施とその定量的評価2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      日本物理学会2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 物理基礎教育におけるオンライン授業の評価―講義科目と実験科目の実践から2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      第70回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン型の物理基礎科目における学習状況および学習成果の定量的評価2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 入学前教育から考える高大接続2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 物理のオンライン授業におけるH5P,STACK,Essay (auto-grade) の活用2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンデマンド物理実験授業の実施とその定性的評価2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理系科目におけるMoodle活用事例―講義・実験・演習の授業実践から2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      第1回 久留米工業高等専門学校 学習支援システムMoodleセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] STEM教育とアクティブラーニング―物理基礎科目における実践と定量的評価2020

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STEMオンライン教育におけるMoodleの活用―物理教育の実践を中心に2020

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      Hokkaido Moodle Summer Workshop 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大人数授業におけるオンライン試験―STACKによる物理学試験の省力化と不正の防止2020

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      MoodleWeek Japan 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 物理基礎科目におけるアクティブラーニング促進の試みと定量的評価2020

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 物理基礎科目における授業外学習の定量的評価2020

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      第9回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] OUAVM Physics Group

    • URL

      https://moodle.ouphys.jp/

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi