• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Building a Diagnostic Model for ICT Utilization Based on a Large-Scale Survey of University Lecturers

Research Project

Project/Area Number 20K03159
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

Tsuji Yasuhiko  放送大学, 教養学部, 准教授 (10392292)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田口 真奈  京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 准教授 (50333274)
高比良 美詠子  立正大学, 心理学部, 教授 (80370097)
稲葉 利江子  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (90370098)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords高等教育 / ICT活用教育 / オンライン授業 / ICT利用 / 効力感 / ICT利用の類型化 / ICT利用効力感 / 大学教員 / 調査研究 / 診断モデル構築
Outline of Research at the Start

近年、日本の高等教育機関において、様々な形でICTを用いた授業が実践されつつある。しかし、教員個人によるICT活用教育の俯瞰的な状況はあまり明らかになっていない。そこで本研究では,高等教育機関の教員を対象としたICT活用教育に関する大規模調査を行い,大学教育における教員のICT活用実態を収集し明確化を図ると共に,その調査結果を基に教員のICT活用度診断モデルを構築する.そのモデルに基づき大学教員を対象とした教育のICT活用度に対する診断システムを開発することで大学教員個人の自己教育力や自己成長力の向上促進をめざす.

Outline of Final Research Achievements

To elucidate the actual state of ICT use in classes before and after the coronavirus pandemic, we designed a longitudinal survey and conducted two questionnaire surveys targeting university instructors.
The results indicated that instructors gained confidence in using ICT as classes transitioned online due to the pandemic, and this confidence persisted into 2022. Furthermore, to enhance "student engagement" in online classes, ensuring sufficient interactivity is more important than whether the class is conducted in real-time or on-demand.
Our findings demonstrate that "student engagement" significantly influences teachers' sense of teaching efficacy in online classes and their beliefs about using ICT.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,様々な高等教育機関の大学教員を対象に縦断調査を実施し,コロナ禍前(2019年度)~コロナ禍収束期(2022年度)までの4時点の授業におけるICT利用の実態を明らかにできた.併せて学生の積極的な受講態度に繋がるオンライン授業のICT利用の類型や,オンライン授業における教員の効力感やICT利用の信念との間の関係を明らかにできた.今後,コロナ禍が完全に収束した後でもオンライン授業は,受講生が多い講義や留学生対象授業での利用など大学等の教育手法の一つとして残りうることからも,本研究の成果は今後のオンライン授業や反転授業,そしてブレンド型授業の在り方を検討する上で意義があると考えられる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Examining the Factors that Affect Teachers’ Beliefs and Willingness to Use ICT in University Classes2023

    • Author(s)
      田口 真奈、稲葉 利江子、高比良 美詠子、辻 靖彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 113-116

    • DOI

      10.15077/jjet.S47061

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Classification of University Online Courses Based on ICT Usage under the COVID-19 Pandemic and the Relationship between Course Patterns and Student Engagement2022

    • Author(s)
      辻 靖彦、高比良 美詠子、稲葉 利江子、田口 真奈
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 653-666

    • DOI

      10.15077/jjet.46032

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors Affecting the Effectiveness of Online Classes Taught by University Faculty during the COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      稲葉 利江子、高比良 美詠子、田口 真奈、辻 靖彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 241-253

    • DOI

      10.15077/jjet.45085

    • NAID

      130008141017

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-05-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コロナ禍を経て講義科目におけるICT利用量は変わったか2024

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集 16-1-C-027,pp.137-138
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員の授業におけるICT利用のコロナ禍前後の変化 ~2019, 2020, 2021, 2022年の4地点比較~2024

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集 5-S02H3,pp.505-506
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 対面講義におけるICT利用方法の類型化とコロナ禍前後の比較2023

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における強制的なICT 利用によって大学教員のICT に対する意識は変化したのか2023

    • Author(s)
      田口真奈,高比良美詠子,稲葉利江子,辻 靖彦
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍下における大学教員のICT利用実態に関する調査結果ーコロナ禍初期2020年5・6月における動向ー2021

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学のオンライン授業におけるICT 利用の類型化~コロナ禍における大学教員の縦断調査に基づいて~2020

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会3-S011-1, pp.173-174
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業についての教員の自己評価に影響する要因の検討~コロナ禍における大学教員の縦断調査に基づいて~2020

    • Author(s)
      稲葉利江子,高比良美詠子,田口真奈,辻 靖彦
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会3-S011-2, pp.175-176
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員のICT 利用とその「効果・効率」認識の変化~コロナ禍における大学教員の縦断調査に基づいて~2020

    • Author(s)
      田口真奈,高比良美詠子,稲葉利江子,辻 靖彦
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会3-S011-3, pp.177-178
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員のICT利用実態に関する縦断調査の予備的検討~コロナ禍による変化に着目して~2020

    • Author(s)
      辻 靖彦,高比良美詠子,稲葉利江子,田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会P3-03, pp.293-294
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 大学教員の大規模実態調査に基づくICT活用モデル

    • URL

      https://sites.google.com/ouj.ac.jp/ictsurvey/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] コロナ禍収束期における大学教員のICT利用実態に関する調査結果

    • URL

      https://sites.google.com/ouj.ac.jp/ictsurvey/%E8%AA%BF%E6%9F%BB%E5%A0%B1%E5%91%8A

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] コロナ禍初期における大学教員のICT利用実態に関する調査結果

    • URL

      https://sites.google.com/ouj.ac.jp/ictsurvey/%E8%AA%BF%E6%9F%BB%E5%A0%B1%E5%91%8A

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi