• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

21st Century Design of Programing Education for Kindergarten/Elementary school Transition

Research Project

Project/Area Number 20K03169
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShijonawate Gakuen Junior College

Principal Investigator

Yasutani Motonobu  四條畷学園短期大学, その他部局等, 講師(移行) (00784349)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 誠  四條畷学園短期大学, その他部局等, 教授(移行) (80300292)
鍛治谷 静  四條畷学園短期大学, その他部局等, 教授(移行) (20515473)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords幼小連携 / プログラミング教育 / 幼稚園教育 / アンプラグド教材 / ロボット教材 / ICT活用 / タブレット教材 / カリキュラム案 / タブレット / 幼稚園教員の認識 / 学習レディネスの形成 / 就学前カリキュラム / 21世紀型能力
Outline of Research at the Start

本研究は、「論理的思考力」「ICT活用力」の育成など「21世紀型能力」を育成する幼小連携として幼稚園(認定こども園を含む)から行うプログラミング教育の在り方に着目し、今後、小学校において実施が活発化していくプログラミング教育の「学習レディネス」を幼稚園の学びにおいて形成することを目指して、就学前のカリキュラム、学習教材、教育方法、それらを用いた授業モデルなどを研究、開発する提案するものである。

Outline of Final Research Achievements

This research, conducted over a period of three years, has achieved the following outcomes: 1) Identification and development of unplugged programming education materials suitable for kindergarten settings, along with the creation of a curriculum that allows kindergarten teachers to deepen their understanding of programming education. 2) Search of suitable tablet devices for preschoolers and the development of a curriculum utilizing visual programming applications, and revealing a portion of the preschoolers' ICT utilization abilities. 3) Construction, implementation, and elucidation of a model case for programming education in early childhood education, aiming to realize future programming education with a focus on collaboration between preschools and elementary schools, through the development of a curriculum that progresses from unplugged materials to programming education applications, as well as through surveys and questionnaires.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後、情報教育及びプログラミング教育は、教務等のICT化と同様に就学前教育においても充実、進展していく可能性が十分に考えられる。しかし、現状では幼稚園、保育園、認定こども園を対象とした情報教育の実践、プログラミング教育の実践はまだ多く取り組まれていない。また、そのために各園同士等の横のつながりも発展途上にあり、意見や実践の交流も数多く見られていない状況にある。本研究は、数少ない就学前の情報教育及びプログラミング教育の実践的な取り組みの一事例を担うものであり、教育現場の交流を促し、幼稚園におけるプログラミング教育の在り方の議論等を活発化の役割を担ったことからもその意義は大きいと考える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 幼稚園におけるプログラミング教育のカリキュラムモデルの模索2022

    • Author(s)
      安谷元伸、合田誠、鍛治谷静
    • Journal Title

      四條畷学園短期大学紀要

      Volume: 55 Pages: 58-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教諭のプログラミング教育に対する意識と幼児の姿から捉えた「思考力の芽生え」 ―就学前プログラミング教育カリキュラム開発 のための幼稚園教諭アンケートを通して―2022

    • Author(s)
      鍛治谷静、安谷元伸、合田誠,
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 46 Pages: 82-86

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園教諭のプログラミング教育に対する意識と幼児の姿から捉えた「思考力の芽生え」 ―就学前プログラミング教育カリキュラム開発のための幼稚園教諭アンケートを通して―2022

    • Author(s)
      鍛治谷静香、安谷元伸、合田誠
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] K16情報科教育の実現に向けた 幼稚園におけるプログラミング教育の課題2022

    • Author(s)
      安谷元伸
    • Organizer
      日本情報科教育学会第15回大会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小連携カリキュラムとしてのプログラミング教育に対する幼稚園教員の認識と教育方法の摸索2022

    • Author(s)
      安谷元伸
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭のプログラミング教育に対する意識と幼児の姿から捉えた「思考力の芽生え」 ―就学前プログラミング教育カリキュラム開発 のための幼稚園教諭アンケートを通して―2022

    • Author(s)
      鍛治谷静
    • Organizer
      関西教育学会第73回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるプログラミング教育の研究 ‐K16情報教育フレームワークの創出に向けて‐2022

    • Author(s)
      安谷元伸、合田誠、鍛治谷静香
    • Organizer
      日本情報科教育学会第18回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 園児の発達段階に即して適切に運用できる幼稚園のプログラミング教育のためのタブレット端末の摸索2021

    • Author(s)
      安谷元伸、合田誠、鍛治谷静香
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] GIGAスクール構想下における幼稚園教員の認識―プログラミング教育に関するイメージマップ調査を通して―2021

    • Author(s)
      安谷元伸、合田誠、鍛治谷静香
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭のプログラミング教育に対する意識と幼児の姿から捉えた「思考力の芽生え」 ―就学前プログラミング教育カリキュラム開発のための幼稚園教諭アンケートを通して―2021

    • Author(s)
      鍛治谷静香、安谷元伸、合田誠
    • Organizer
      関西教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるプログラミング教育の実践及びカリキュラムの開発(初年度)2020

    • Author(s)
      安谷元伸、合田誠、鍛治谷静香
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi