Project/Area Number |
20K03172
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Hokkaido University (2021-2023) Iwate University (2020) |
Principal Investigator |
EMOTO RIE 北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60400181)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | FD / 学修支援システム / FD支援システム / 大学教育 / 教育改善 / 省察 / 学習サイクル / 大学教員 / ICT / 教学マネジメント / 高等教育 / 教育支援システム / LMS |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、高等教育機関における授業改善(教育改善)を推進するために、ICTを活用した教育支援システムを組織的に導入・提供することで、教員の授業(教育活動)がどのように変化するのかを明らかにすることである。 具体的には、岩手大学で平成19年度から本格稼働しているICTを活用した教育支援システム「アイアシスタント」を対象とし、初年度にはログデータと学生による授業アンケートのデータから教員の授業の変化を量的に分析し、2年目には教員に対するヒアリング調査を実施し、質的な分析を行う。3年目には、量的、質的な分析結果を総合的に判断し、変化について考察を行い、成果を公表する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to propose a model to support FD through a generative approach in universities and to evaluate it practically. First, as a mechanism to support FD via the generative approach, we focused on developing a syllabus system for the university as a whole. Here, we investigated and then implemented mechanisms introduced for the improvement of university courses, namely, Donald Schon's Reflective Practitioner concept and David A.Kolb's ideas of the Experiential Learning Theory. Thereafter, interviews were conducted with faculty users of said implemented system to clarify whether FD via the generative approach was successfully established. At this time, the system itself was evaluated, along with an assessment of peripheral circumstances, including motivators for system use and factors for continued (persistent) system use.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の目的は、大学において生成アプローチによるFDを支援するモデルを提案し、それを実践的に評価することである。それは、大学教員が日々の教育活動の中で教育改善に携わり、自らの教育能力を発達させるFD支援環境の整備の可能性を探ることを目指したものである。 本研究では、学術的には「省察」という概念が大学教員においても有用であることを示したことに意義がある。社会的には、全学的なシステムを活用することにより、比較的多くの教員を対象に生成アプローチによるFDの基盤となる活動を促す可能性を示すことができたという点に意義がある。
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