• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Introduction of the learning management system for faculty development

Research Project

Project/Area Number 20K03172
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University (2021-2023)
Iwate University (2020)

Principal Investigator

EMOTO RIE  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60400181)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsFD / 学修支援システム / FD支援システム / 大学教育 / 教育改善 / 省察 / 学習サイクル / 大学教員 / ICT / 教学マネジメント / 高等教育 / 教育支援システム / LMS
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、高等教育機関における授業改善(教育改善)を推進するために、ICTを活用した教育支援システムを組織的に導入・提供することで、教員の授業(教育活動)がどのように変化するのかを明らかにすることである。 具体的には、岩手大学で平成19年度から本格稼働しているICTを活用した教育支援システム「アイアシスタント」を対象とし、初年度にはログデータと学生による授業アンケートのデータから教員の授業の変化を量的に分析し、2年目には教員に対するヒアリング調査を実施し、質的な分析を行う。3年目には、量的、質的な分析結果を総合的に判断し、変化について考察を行い、成果を公表する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to propose a model to support FD through a generative approach in universities and to evaluate it practically. First, as a mechanism to support FD via the generative approach, we focused on developing a syllabus system for the university as a whole. Here, we investigated and then implemented mechanisms introduced for the improvement of university courses, namely, Donald Schon's Reflective Practitioner concept and David A.Kolb's ideas of the Experiential Learning Theory. Thereafter, interviews were conducted with faculty users of said implemented system to clarify whether FD via the generative approach was successfully established. At this time, the system itself was evaluated, along with an assessment of peripheral circumstances, including motivators for system use and factors for continued (persistent) system use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、大学において生成アプローチによるFDを支援するモデルを提案し、それを実践的に評価することである。それは、大学教員が日々の教育活動の中で教育改善に携わり、自らの教育能力を発達させるFD支援環境の整備の可能性を探ることを目指したものである。
本研究では、学術的には「省察」という概念が大学教員においても有用であることを示したことに意義がある。社会的には、全学的なシステムを活用することにより、比較的多くの教員を対象に生成アプローチによるFDの基盤となる活動を促す可能性を示すことができたという点に意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] FD・IR・学修成果の可視化・教育の内部質保証システムに共通するもの -教育改革を私たちの手に2023

    • Author(s)
      江本理恵
    • Journal Title

      第72回東北・北海道地区高等教育研究会研究集録

      Volume: 1 Pages: 79-82

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Analyzing the Processes Surrounding the Reception of University Teaching Staff to the Academic Support System “In Assistant” and Their Practice of Managing Teaching and Learning2022

    • Author(s)
      江本 理恵、加藤 浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.15077/jjet.45012

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教育の内部質保証とeポートフォリオに期待される効果2024

    • Author(s)
      江本理恵
    • Organizer
      2023年度 成城大学 FD・SD セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] FD・IR・学修成果の可視化・教育の内部質保証システムに共通するもの -教育改革を私たちの手に2023

    • Author(s)
      江本理恵
    • Organizer
      第72回東北・北海道地区高等教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of the Process by Which University Faculty Members Come to Accept the In Assistant Faculty Development Support System and Use it to Reflect on and Improve Their Classes2022

    • Author(s)
      Rie Emoto & Hiroshi Kato
    • Organizer
      WCCE2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 組織的教育改善支援(FD)を目的とした学修支援システムを教員が受け入れ、活用し続けるプロセスの分析2021

    • Author(s)
      江本理恵・加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 授業科目単位の教学マネジメントを支援するFDツールとしての「In Assistant」2021

    • Author(s)
      江本理恵・加藤浩
    • Organizer
      大学教育学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 組織的教育支援(FD)を目的とした学習支援システムの運用における新規採用教員研修の影響2020

    • Author(s)
      江本理恵・加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会(第37回大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 組織的教育改善支援を目的として導入された学修支援システムの利用状況の分析2020

    • Author(s)
      江本理恵
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育工学における大学教育研究2020

    • Author(s)
      村上正行・田口真奈 編著
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi