• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a platform for collaborative learning integrating psychological experiments and elementary school "Seikatsuka" lessons centered on toy making.

Research Project

Project/Area Number 20K03200
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Yoshiki Nakano  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (50310991)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords洞察 / 問題解決 / タングラム / 小学校生活科 / 意識下過程 / 学校教育 / 協働的問題解決 / 創造的思考 / 創造的問題解決 / 質的分析ソフト / 協働性 / 心理学実験 / 学び合い
Outline of Research at the Start

本研究では,既存の枠をこえて発想したり多様な可能性を吟味したりなど創造性を要する問題場面で,他者との協働がどのように解決を促進するのかという問いを実証研究と実践研究により検証する。「おもちゃ」を軸にした創造的問題解決の実験と,小学校生活科での授業実践を並行して実施する。研究1では,タングラムを用いた心理学実験により「創造的思考が求められる課題で,どのような条件や環境が協働性を高め,問題解決を促進するのか」を検証する。研究2では,「授業場面では,どのような手立てが子どもたちの協働性を高め,創造的な問題解決へと導くのか」について,小学校生活科「うごくおもちゃづくり」の単元で明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this project was to clarify the process by which collaborative and creative problem solving emerges from both cognitive experiments and educational practice, and to investigate a means of facilitating this process. The first result of the research was an examination of the problem-solving process of tangram, and clarification of the process of reaching a solution in a latent and progressive manner. The results were reported at the 18th European Congress of Psychology (Brighton, UK).
In terms of educational practice, we worked on the creation of classes centering on toys in the research class of life science at the affiliated elementary school. Nine research lessons were conducted during the grant period, and the results were published in the Bulletin of Akita University Elementary School.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル社会に向けてこれからの学校教育で育むべき能力は,他者と協働して解決策を創造する力や対話を重視し未知の状況に対応する思考力,すなわち協働的で創造的な問題解決力とされる。こうした資質・能力を育むために,本計画で得れれた成果は実証研究に裏づけされ,教育現場で実践可能な提案となりうる。「おもちゃ」を核にして認知心理学実験と小学校での授業実践を統合したことで,問題解決時の行動分析から,協働性を促す授業づくりまで一貫して検討する方法論を開拓した。これらの成果をもとに,学び合いを促す協働の形態や環境設定,アイディアを創発する対話のあり方などを検証する土台となる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 心理専門職養成課程におけるカウンセリング・ロールプレイの 質的・量的自己分析による技能習得と自己理解を促す授業実践2024

    • Author(s)
      中野良樹
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 46 Pages: 75-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Promotional effect of the form of linguistic expression on conversational behavior between two parties in collaborative work in remote communication.2022

    • Author(s)
      伊沢慧  中野良樹
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 44 Pages: 115-121

    • DOI

      10.20569/00005949

    • ISSN
      2432-8871
    • URL

      https://air.repo.nii.ac.jp/records/5636

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Stepwise development of insights in problem solving of the geometric puzzle game “Tangram”2023

    • Author(s)
      Yoshiki Nakano
    • Organizer
      18th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学院心理専門職養成において混合研究法を取り入れたカウンセリング・ロールプレイの授業実践2023

    • Author(s)
      中野良樹
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理専門職養成課程でのカウンセリング・ロールプレイ演習において混合研究法を用いた教育効果の検証(2) ―質的分析ソフトMAXQDAを活用した発話プロトコルの分類―2022

    • Author(s)
      中野良樹 伊沢慧 齋藤桃子 千葉 彩水
    • Organizer
      東北心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 本実践・研究から見えてくること—1年・渡部実践 「『学びのものさし』の外にある学び」

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi